فروشندگان همچنان در انتظار بالا رفتن قیمت ها هستند/ پیش بینی متناقض فعالان به آینده قیمتی در بازار خودرو

برخی فروشندگان خودرو برای عرضه خودروهای خود دست نگه داشته اند و منتظر بالارفتن دوباره قیمت‌ها هستند!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح آزادسازی مشروط قیمت 18 خودرو به‌ منظور کاهش دلالی و سفته‌بازی در بازار در حالی در هفته اخیر اعلام شد که در واکنش به این تصمیم، بازار خودرو با افزایش قیمت روبرو شد.

به گفته برخی از فعالان بازار این روند افزایش قیمت که پس از تثبیت نسبی بازار در دو ماه اخیر رخ داده ماندگار نخواهد بود، با این حال رئیس سازمان بازرسی کشور ظرف مدت کوتاهی از اعلام فرمول جدید قیمت خودرو و جریان صعودی قیمت ها در بازار خواستار بازنگری در تصمیم شورای رقابت شد.

این در حالی است که براساس تصمیم شورای رقابت قرار است از اول بهمن ماه متناسب با افزایش تولید؛ قیمت 18 خودرو تغییر پیدا کند اما همین موضوع عاملی شده تا بازار به این تصمیم واکنش نشان داده و شاهد افزایش قیمت ها در اغلب خودروها باشد.

ابراز نگرانی رئیس سازمان بازرسی نسبت به تصمیم جدید شورای رقابت و احتمال تداوم افزایش قیمت خودرو‌های موجود در حالی موجب واکنش وی و تاکید بر تجدید بر این مصوبه شده است که همچنان برخی فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت امروز خودرو متأثر از جو روانی تغییر قیمت 18 خودرو بوده است و به طور حتم طی چند روز آینده فروکش خواهد کرد.

پیش بینی افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت ها در ماههای پایانی سال

با وجود اظهارات برخی از فعالان بازار در خصوص آینده بازار خودرو، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو معتقد است با توجه به فرایند همه ساله بازار و افزایش تقاضا در ماههای پایانی سال پیش بینی می شود پس از فروکش کردن جو روانی حاصل از تصمیم قیمتی شورای رقابت، بازار خودرو مسیر افزایشی را از بهمن ماه آغاز و قیمت ها 20 تا 30 درصد در بازار افزایش یابد.

اسد کرمی با اشاره به اینکه در هفته گذشته و پیش از اعلام تصمیم شورای رقابت قیمت برخی از خودروها در بازار حدود 5 تا 6 میلیون افزایش یافت تصریح کرد: این افزایش قیمت در برخی خودروها از جمله پراید در حالی صورت گرفته است که همچنان خریداری در بازار وجود ندارد و رکود شدید بر بازار خودرو حاکم است با این حال پس از رونمایی از تصمیم شورای رقابت طی دو روز گذشته قیمت 80 درصد خودروهای موجود در بازار 5 تا 10 میلیون تومان افزایش یافت.

 

بازار خودرو



بر این اساس بررسی بازار ننشان می دهد که قیمت پراید که تا پیش از مصوبه شورا به 104 میلیون رسیده بود با افزایش دو روز گذشته به 108 میلیون و تیبا 2 از 122 میلیون به 124 میلیون رسیده است.

همچنین قیمت سمند در واکنش به تصمیم شورا رقابت به 179 میلیون و پژو 405 مدل جی ال ایکس از 177 میلیون به 179 میلیون افزایش یافته است.

در این میان سایر خودروهای داخلی نیز پژو 206 تیپ 2 طی دو روز گذشته از 187 به 192 میلیون و تیپ5 از 247 به 251 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است

بی توجهی بازار تقاضا به رشد قیمت ها

این مقام صنفی در اتحادیه نمایشگاه داران با اشاره به این که این افزایش قیمت ها تاکنون هیچ تحرکی در بازار خودرو ایجاد نکرده است، خاطر نشان کرد: در واکنش به این تغییر فرمول قیمتی عمده دارندگان خودروها قیمت ها را افزایش دادند در حالی که همچنان تقاضا در بازار صفر است.

کرمی در ادامه تصریح کرد: اگر چه افزایش قیمت خودرو در بازار تاحد زیادی متاثر از نوسانانت نرخ دلار است که تاحدودی امروز تثبیت شده است با این وجود نمی توان مانع از تاثیر جریان تقاضا و هر گونه جو روانی بر این بازار شد.

فروشندگان همچنان در انتظار بالا رفتن قیمت ها/ اقبال بازار به خودرو شاهین سایپا

به گفته وی در این وضعیت باز هم فروشندگان برای عرضه خودروهای خود دست نگه داشته و منتظر بالارفتن دوباره قیمت‌ها شدند.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ادامه به اقبال بازار نسبت به خودرو شاهین سایپا اشاره و تاکید کرد: کیفیت خوب این محصول و بازار خوب خودرو شاهین در سال آینده موجب افزایش تقاضا برای پیش خرید این خودرو شده است و با این رشد تقاضا پیش بینی می شود در سال آینده 100 درصد با افزایش قیمت روبرو شود.

کرمی در پایان در خصوص آخرین وضع بازار خودروهای وارداتی گفت: بازار وارداتی ها نیز همانند بازار داخلی ها در رکود مطلق به سر می برد و فروشندگان نیز در صورت نیاز باید 20 تا 30 درصد زیر قیمت در بازار عرضه کنند تا موفق به فروش شوند.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 129282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha