بازار قطعه یدکی در آشفته بازار خودرو دنده معکوس کشید / قیمت قطعه یدکی 10 درصد کاهش یافت

اگر چه هفته گذشته در واکنش به تصمیم شورای رقابت بازار خودرو با رشد قیمت مواجه شد اما این مساله نه تنها تاثیری بر بازار قطعه یدکی نگذاشت بلکه بررسی ها نشان می دهد که قیمت ها در بازار قطعه یدکی متاثر از رکود و افزایش توزیع با افت 10 درصدی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، افزایش قیمت خودرو طی چند‌ماه گذشته همواره موجب جهش قیمت در بازار لوازم یدکی شده است این روند قیمتی در بازار خودرو که عملا به دنبال رشد نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو به بازار صورت گرفته بود اگر چه واکنش هایی را در بازار قطعه یدکی نیز داشته اما آیا نوسانات شدید قیمتی در بازار قطعه یدکی طی ماههای اخیر متاثر از تصمیمات و تحولات قیمتی در بازار خودرو بوده است؟

براساس آنچه که قطعه سازان و فعالان بازار قطعه یدکی می گویند تلاطمات شدید ارزی و از سویی بوروکراسی پیچیده و همچنین اصرار بانک مرکزی در ارتباط با مشخص بودن منشأ ارز مورد استفاده برای واردات کالا در ماههای اخیر از عمده عواملی بوده که به نوعی تبدیل به سرعت‌گیر ترخیص مواد اولیه و قطعات یدکی از گمرکات کشور شده و سرعت تزریق قطعات مورد نیاز به خطوط تولید شرکتها و بازار یدکی را کاهش داده است.

در همین زمینه سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران نیز معتقد است بر خلاف برداشت ها و استدلال های مطرح از سوی برخی فعالان، بازار قطعه یدکی اگر چه پالس هایی را از بازار خودرو دریافت می کند اما به شدت متاثر از بازار ارز و جریان توزیع و تامین نیاز بازار است.

 

لوازم یدکی



مهدی کاظمی با توجه به واکنش روزهای گذشته بازار خودرو به تصمیم اخیر قیمتی شورای رقابت در خصوص تاثیر این جریان بر بازار قطعه یدکی به خبرنگار پرشین خودرو گفت: برخلاف انتظار بازار، قیمت قطعه یدکی به رغم افزایش های چند صد درصدی قیمت در ماههای گذشته این روزها نه تنها افزایش نداشته بلکه با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ابلاغ دستورالعمل جدید گمرک و ترخیص و توزیع بخشی از قطعات یدکی دپویی به بازار، قیمت برخی اقلام و قطعات با کاهش 10 درصدی در بازار همراه شده است.

وی با اشاره به تاثیر افزایش عرضه در جبران کسری و تامین نیاز بازار قطعه یدکی تصریح کرد: با وجود افزایش عرضه متاسفانه بازار قطعه یدکی متاثر از تشدید اعمال محدودیت های کرونایی و منع ترددهای بین شهری با رکود همراه شده است به طوری جریان رکود حاکم بر بازار و ترخیص درصدی از قطعات دو عامل اثرگذار بر افت قیمت در بازار یدکی شده است.

وی همچنین تاکید کرد: در صورت تداوم ثبات در بازار ارز ظرف ماههای آتی قیمت در بازار قطعه یدکی نیز تثبیت می شود.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی معتقد است با وجود تاثیر مستقیم نرخ ارز بر بازار قطعه یدکی اما نمی توان منکر تبعات افزایش های شدید قیمت خودروهای کم تیراژ و وارداتی بر قیمت قطعات و هزینه واردات و خدمات در این بخش از خودروها شد.

کاظمی در ادامه تاکید کرد: با فروکش کردن موج کرونا در ایران و سایر کشورها و بهبود جریان تجارت و واردات، این مساله موجب کاهش کمبود قطعات و ادامه سیر نزولی قیمت در این بازار خواهد شد.

وی در پایان از مصرف کنندگان بازار قطعه یدکی خواست صرفا از فروشگاههای دارای مجوز کسب خرید کنند و در صورت خرید از فروشگاههای مجازی نسبت به این فروشگاهها اطمینان حاصل کرده و سپس خرید نمایند تا با دریافت قطعات بی کیفیت و تقلبی متضرر نشوند.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 129392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha