کد خبر 130356
۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
اعلام شرایط سفر به مشهد در نوروز 1400

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، شرایط سفر به مشهد مقدس برای نوروز 1400 را اعلام کرد.

به گزارش پرشین خودرو، ابوالفضل مکرمی‌ فر، با اشاره به اینکه اقامت مسافران و گردشگران باید در واحدهای اقامتی صورت گیرد، شرایط و روند دریافت مجوز ورود به مقاصد گردشگری را تشریح کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: نوروز امسال طبیعتا برنامه‌ زیادی برای تبلیغ سفر نداریم اما با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا، برای افرادی که در واحدهای اقامتی، اقامت خواهند داشت و یا در قالب تورهای مسافرتی سفر می‌کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد و کسانی که در چادرهای مسافرتی و یا در منازل اقوام و فامیل اقامت داشته باشند، خیلی مورد حمایت قرار نخواهند گرفت، در واقع امسال هیچ ‌یک از مقاصد گردشگری کشور مجوز سفر نخواهند داشت.

وی در مورد روند دریافت مجوز مسافران برای سفر در ایام نوروز خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری کشور، نرم‌افزاری را با عنوان سامانه «جانا» طراحی کرده‌ است که در این سامانه تمام تأسیسات گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری و نرخ‌نامه مصوب، ثبت شده‌اند و شرایط رزرو در این سامانه پیش‌بینی شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه کرد: به گونه‌ای که افراد برای سفر به شهرهای مختلف باید وارد این سامانه شده، ثبت‌نام کنند و پس از رزرو واحد اقامتی مد نظر، سفر خود را آغاز کنند؛ زیرا برای سفر با خودرو شخصی و در شرایطی که منع تردد مسیرهایی در نظر گرفته شود، به افرادی اجازه ورود به شهرهای مقصد داده خواهد شد که این رزرو را همراه خود داشته باشند.

مکرمی‌فر با اشاره به تأثیرگذاری و اهمیت وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی شهرها در تعیین شرایط سفر بیان کرد: به طور طبیعی در شرایط و زمان‌هایی که وضعیت قرمز و نارنجی باشد، شرایط سفر بسیار سخت خواهد بود و اجازه تردد صادر نخواهد شد؛ به طوری که محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. البته ما امیدواریم که مردم و افرادی که قصد سفر دارند، با رعایت حداکثر پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند تا سفرها در شرایط و حالت خوبی انجام شوند.

وی ادامه داد: طبیعتا با توجه به این که عمده تأسیسات گردشگری در استان خراسان رضوی قرار دارند و هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری گردشگری در استان انجام شده است، بیش از چهار هزار و سیصد میلیارد خسارت و درآمدهای از دست رفته به تأسیسات گردشگری وارد شده است؛ با توجه به این که واحدهای اقامتی، واحدهای ایمنی هستند، گردشگران ‌می‌توانند با اطمینان خاطر در این واحدها اقامت داشته باشند و چنانچه سخت‌گیری بیشتری در این زمینه اعمال شود، مسلما واحدهای غیررسمی وارد مدار سفر خواهند شد که نظارتی بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد و پروتکل‌ها نیز در این واحدها رعایت نمی‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به موضوع اقامت ایمن در استان افزود: در استان خراسان رضوی علاوه بر مباحث ستاد ملی کرونا، در زمینه موضوع اقامت ایمن نیز میان معاونت هماهنگی زائرین استان، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و کانون هماهنگی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری به زودی تفاهمی به امضا خواهد رسید که در آن پروتکل‌هایی مطرح می‌شود و همه موظف به رعایت آن خواهند بود و هم‌چنین برنامه‌های آموزشی نیز در نظر گرفته شده است. به این ترتیب بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید صورت می‌گیرد تا نظارت کافی بر واحدهای اقامتی انجام شود و مشکلاتی در زمینه انتقال ویروس ایجاد نشود.

امکان استفاده از نرم‌افزار ماسک در تمام هتل‌ها به صورت آنلاین وجود دارد

مکرمی‌فر تصریح کرد: علاوه بر این‌ها امکان استفاده از نرم‌افزار «ماسک» وزارت بهداشت و علوم پزشکی در تمام هتل‌های ما به صورت آنلاین وجود دارد؛ به شکلی که با وارد کردن کد ملی در این نرم‌افزار شرایط و وضعیت افراد از نظر انتقال ویروس کرونا مشخص خواهد شد. بنابراین این هماهنگی در کشور به وجود آمده است تا واحدهای اقامتی نیز از این ظرفیت استفاده کنند تا اطمینان‌بخشی بیشتری ایجاد شود. امیدواریم با توجه به این که استان خراسان رضوی فعلا در وضعیت مناسبی قرار دارد، بتوانیم روندی را طی کنیم تا در ایام نوروز مشکلاتی ایجاد نشود.

وی درخصوص برخورد با واحدهای غیرمجاز و واحدهایی که پروانه بهره‌برداری ندارند، عنوان کرد: امسال شرایط سخت‌گیرانه‌ای در برخورد با واحدهای غیرمجاز خواهیم داشت و نظارت‌های تلفیقی را پیش‌بینی کرده‌ایم. با هماهنگی اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی حتما با واحدهای غیرمجاز برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: هم‌چنین به گردشگران و زائرین توصیه می‌کنیم حتما پروانه بهره‌برداری و نرخ‌نامه مصوب واحدهای اقامتی که انتخاب می‌کنند را بررسی کرده و از مراجعه به واحدهایی که بدون شناسنامه هستند و مجوزهای لازم را ندارند، خودداری کنند تا انشاءالله مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

منبع : ایسنا

کد خبر 130356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha