سرمایه گذاری ولمارت در تولید خودران های جنرال موتورز

ولمارت در کمپانی تولیدی خودران کروزِ جنرال موتورز سرمایه گذاری می کند.

به گزارش پرشین خودرو، جنرال موتورز اکثریت سهام شرکت تابعه تولید کننده خودران کروز را در اختیار دارد و حالا ولمارت به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای در آمریکا 2.75 میلیارد دلار در این شرکت تولیدی خودران سرمایه گذاری می کند.

این سرمایه گذاری در حالی شکل گرفته که پنج ماه از طرح پایلوت [آزمایشی] به کار گیری وسایل نقلیه خودران [بدون نیاز به راننده] در اسکاددیل آریزونا می گذرد.

در ابتدای سال 2021 هم اخبار سرمایه گذاری حدود 2 میلیارد دلاری در کروز جنرال موتورز منتشر شده بود اما حالا دیگر جنبه عملی پیدا کرده است.

جان فرنر John Furnoer مدیر عامل ولمارت در ایالات متحده بلاگی را منتشر کرده که در آن آمده است: «این سرمایه گذاری برای ما نقطه عطف است و نشان می دهد که خود را متعهد می دانیم منافع و مزایای حاصل از خودران ها را وارد کسب و کار خودمان و زندگی مشتریان مان کنیم. ما از پیوستن به کروز که توانسته است شرکای تحسین برانگیز و اکوسیستم سرمایه گذاری با حضور جنرال موتورز، هوندا و مایکروسافت به وجود آورد،‌ هیجان زده هستیم و با هم کار می کنیم تا پیشگام در این فناوری نوظهور باشیم.»

فرنر همچنین گفته است که «تحت تأثیر مدل کسب و کار متمایز کروز و فناوری منحصر به فرد و تست های بدون راننده بی بدیل این شرکت قرار گرفته ایم.» ولمارت تاکنون به 6 کمپانی سازنده خودران وارد شراکت شده است از جمله کروز از جنرال موتورز، فورد موتور، وایمو از آلفابت [بخوانید گوگل].

با این که کروز هنوز در مرحله اجرا طرح های پایلوت است اما این سرمایه گذاری به منزله رأی اعتماد به این کمپانی است.

همان طور که سخنگوی ولمارت اشاره کرده است این سرمایه گذاری در کروز به معنای عدم ادامه همکاری با سایر کمپانی های سازنده خودران نیست.

 

والمارت



پیش خبرهای اول در باره سرمایه گذاری ولمارت در کروز جنرال موتورز در ماه ژانویه امسال [2021] منتشر شده بود. در حقیقت می توان گفت ولمارت به جمع مایکروسافت و جنرال موتورز در سرمایه گذاری برای خودران پیوسته است. جنرال موتورز سهام اکثریتی در کروز را در سال 2016 خریداری کرد.

حالا با این سبد سرمایه گذاران که خودشان غول های صنایع خودرو و فناوری هستند، ارزش کمپانی تولیدی خودران کروز به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است.

دان آمان Dan Ammann‌ مدیر عامل کروز جنرال موتورز در باره این سرمایه گذاری ولمارت گفته است: «خودران ها حمل و نقل را برای همگان ایمن تر،‌ پاک تر و دردسترس تر می کنند. برای به اجرا در آوردن این هدف نیاز به مأموریتی واضح، استعدادی در سطح جهانی، شرکایی بزرگ و سرمایه ای عظیم است.»

تجاری سازی خودران ها بسیار چالشی تر از پیش بینی هایی است که در چند سال گذشته در این زمینه به عمل آمده است. چالش های باعث به وجود آمدن همبستگی ها و شکل گیری ادغام و تصاحب های زیادی در صنعت خودران شده است به ویژه بعد از اشتیاق زیادی که در بازار حمل و نقل چندهزار میلیارد دلاری شکل گرفته است.

برخی از کمپانی ها مثل تاکسی های اینترنتی اوبر دیگر دست از سرمایه گذاری برای ساخت خودران ها در داخل مجموعه خودشان صرف نظر کرده اند در حالی که عده دیگری از شرکت ها که داعیه ساخت خودران داشته اند، توسط غول های فناوری تصاحب شده اند مثال آن خرید شرکت زوکس Zoox‌ توسط وبسایت آمازون است. عده ای هم هنوز شکل سابق خود را حفظ کرده اند برای مثال شرکت آلفابت [مادر گوگل] هنوز صاحب وایمو است و این شرکت هم در حال حاضر در عرصه خودران ها جزو شرکت هایی است که حرف اول را میزند و در حال حاضر در آریزونای آمریکا ناوگان عمومی خودران را اداره می کند.

خبر سرمایه گذاری ولمارت در کروز در حالی منتشر شده است که هفته گذشته کروز خبری دیگری را منتشر کرده که در آن قصد بسط عملیات بین الملل خود را دارد و این کار را از شهر دوبی آغاز می کند. بر اساس توافق بین امارات متحده عربی و کمپانی کروز جنرال موتورز، تأمین کننده انحصاری تاکسی های خودران و خدمات اشتراک گذاری سواری تا سال 2029 در دوبی شرکت کروز خواهد بود.

انتشار این اخبار برای کروز از اهمیت خاصی برخوردار است چون در حال حاضر تمرکز کروز جنرال موتورز روی تست و آزمایش خودران های خود در شهر سان فرانسیسکو است. در حال حاضر بیش از 200 خودران برای این تست ها به ثبت رسیده اند اما برخلاف اهداف اولیه این شرکت که می خواست خودران ها را در سال 2019 به صورت همگانی به کار بگیرد اما هنوز اجازه ارائه این خدمات از سطح آزمایشی فراتر نرفته است.

ماه گذشته مری بارا مدیر عامل جنرال موتورز گفته بود که اطمینان دارد راه اندازی و تجاری سازی عملیات خودران ها «خیلی زودتر از آن چه مردم فکر می کنند» انجام خواهد شد.


منبع: سایپانیوز

کد خبر 131268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha