نگاهی به تفاوت ماشین دیزلی با بنزینی

امروزه خودروها از نظر سوخت مصرفی و کارکرد موتور، تنوع بالایی پیدا کرده‌اند و انواع موتورها مزیت‌های خاص خود را دارند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که به یک اتومبیل با موتور دیزلی فکر می‌کنید چه چیزی به ذهن شما می رسد؟ سروصدای موتور بزرگ آن و ابری از دود سیاه که آن خارج می‌شود؟

سروصدای خودروهای دوسرنشینه قدیمی؟

روز‌هایی که اتومبیل‌های بنزینی تنها نمونه موجود در بخش خودرو‌های شخصی بودند، گذشته است. اتومبیل‌های
به جز چند ماشین، بیشتر اتومبیل‌ها به کاربر اجازه می‌دهند یکی از دو گزینه موتور سوخت را انتخاب کند. این جنگ نبرد اتومبیل‌های بنزین و دیزلی است.

این روز‌ها موتور‌های دیزلی در انواع مختلفی موجود هستند که می‌توانند ظرفیت سوخت زیادی را در خود جای دهند.

موتور بنزین در مقابل دیزلی

در گذشته، اشکالات عمده موتور‌های دیزلی، لرزش صدای بالا و سختی ((Noise Vibration and Harshness)NVH) آن‌ها بود. اما از آنجایی که تولیدکنندگان خودرو اکنون موتور‌های خود را به روز رسانی می‌کنند، صدای بالای این نوع موتورها به طرز قابل توجهی پایین آمده است. با این کار، صدا‌ها در بیرون کم شده اند و در داخل، فقط به اندازه یک مدل بنزینی پر سر و صدا است. با این حال، عمر یک موتور دیزلی نسبتاً کمتر از نسخه بنزینی آن است.

قبل از تصمیم گیری در مورد ساخت، مدل یا نوع مختلف، باید همه این عوامل را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که صدا‌ها یا لرزش‌های تولید شده توسط خودرویی را که انتخاب می‌کنید، اذیتتان نمی کند.

عملکرد

اسب بخار معیار دیگری است که برای سنجش عملکرد موتور از آن استفاده می‌کنیم. یک اتومبیل بنزینی با برد متوسط ​​و مقرون به صرفه، قدرت تک موتور خود را به وضوح نمایش می‌دهد. در این موتورها شتاب گرفتن روی دنده‌های پایین باعث می‌شود ماشین با عجله جلو بیاید، اما قدرت زیادی ندارد.

از طرف دیگر موتور‌های دیزلی دارای توربوشارژر هستند که اسب بخار (PS) خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در ابتدا ناامید خواهید شد، زیرا وسیله نقلیه با چیزی به نام تاخیر توربو یا تاخیر اولیه روبرو خواهد شد. حتی کف پدال نیز نمی‌تواند ماشین را به فرمان شما برای دستیابی به قدرت و افزایش سرعت پاسخ دهد!

این اولویت شما نسبت به زمان پاسخگویی خودرو و عطش شما برای قدرت است که تعیین می‌کند شما به دنبال کدام موتور بروید. بنزین خواهد بود یا دیزل؟

در مورد اینکه اتومبیل دیزلی از نظر مسافت پیموده شده و بازده سوخت از اتومبیل بنزینی برتری دارد دو راه وجود ندارد. راندمان سوخت طولانی مدت هزینه خرید بالاتر در جاده را خنثی می‌کند.

قیمت خودروهای بنزین در مقابل اتومبیل‌های دیزلی

در همه مکان‌ها، قیمت گازوئیل کمتر از قیمت بنزین است. به دلیل تعدیل محدود قیمت گازوئیل در سال های قبل، اختلاف قیمت بین این دو سوخت آشکار است و این در آینده قابل پیش بینی ثابت خواهد ماند. هنگامی که از نظر پس انداز در مقایسه با یکدیگر محاسبه می‌شود، دیزل برنده می‌شود.

موتور‌های دیزلی بازده سوخت بیشتری دارند. از این رو، بین هر پر شدن مخزن فاصله زمانی قابل توجهی پیدا می‌کنید! اما نوع سوخت را با در نظر گرفتن طول کار روزانه ماشین بخرید. در صورت کوتاه بودن رفت و آمد خودرو‌های بنزینی ایده آل هستند. اگر چنین نیست، سراغ نوع دیزلی بروید.

کد خبر 132384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha