صندوق «حمایت» یا «تحقیر» هنرمندان و روزنامه نگاران؟!

شاید کمتر نهادی در کشور باشد که عملکردش به اندازه صندوق اعتباری هنر مورد انتقاد هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان باشد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از نفت ما، علیرغم تغییر ریاست این صندوق در دولت جدید، رئیس صندوق، همان مدیران دولت پیشین را ابقاء کرد و تاکنون حاضر به تصفیه کارکنان ناتوانی که عملکردشان اعتراضات گسترده ای در پی داشته، نشده است.
به گفته اهالی رسانه، این صندوق با وجود آنکه با تراکم بسیار بالای نیروی انسانی مواجه است، بر اساس یک قانون نانوشته و فرهنگ سازمانی برای یک کار ساده، بیشترین میزان رفت و آمد و تحقیر اداری را به ارباب رجوع تحمیل می کند و دست آخر نیز خدمت مورد نظر به صورت ناقص ارائه می شود.
«سیدمجید پوراحمدی» رئیس جدید صندوق اعتباری هنر، پیش از این مشاور معاون وزیر مسکن و شهرسازی بوده و تجربه ای در زمینه تعامل با اهالی هنر و رسانه ندارد. معلوم نیست، این انتخاب بر اساس کدام منطق و معامله پشت پرده، انجام گرفته است.
رفیق بازی در صندوق
«مجید علیزاده» رئیس هیات انجمن بازیگران و بدلکاران سینمای ایران در باره این صندوق گفت : صندوق اعتباری هنر کاری می کند که هنرمندان از زندگی سیر شوند، شما نمی توانید تصور کنید که چه رفیق بازی های در این صندوق انجام می شود، به نحوی که برای برخی دوستان کارها دو روزه انجام می گیرد و برخی دیگر که جزء حلقه دوستان و نزدیکانشان نیستند را برای یک کار ساده بارها به صندوق می کشانند، تا جایی که طرف از کار خود پشیمان شود.
پیمان یزدانی روزنامه نگار در توییتی، در رابطه با تجربه اش در مورد صندوق اعتباری هنر نوشت: « کارم در صندوق به فریاد کشید، متاسفانه بارها مشاهده کرده ام، داد و فریاد، تنها راه حل انجام کارها در سیستم فشل اداری است».
رضا دورمیشیان کارگردان به نام سینمای ایران، پس از توضیح در مورد برخورد بد کارکنان صندوق اعتباری هنر، در توییتی دیگر نوشت: « کارکنان این صندوق گفتند که آقای داریوش مهرجویی را نمی شناسند و اظهار کردند که ایشان باید رزومه اش را ارائه کند! ، نامه ای هم که برایم فرستاده بودند تاریخ 3 ماه قبل را داشت!»
پایگاه اطلاع رسانی سینما مثبت، در این باره در گزارشی خبری نوشت که میزان ناکارآمدی و اضمحلال و از هم گسیختگی صندوق اعتباری هنر به مرحله ای رسیده است که یک اطلاع رسانی ساده هم در این نهاد به یک بحران تبدیل می شود، این رسانه در توضیح این مدعا نوشت: «پس از اعلام اخباری درخصوص اختصاص هنرکارت، مسوولان صندوق اعلام کردند هنرمندان و روزنامه نگاران برای دریافت کارت مذکور باید به همراه مدارک، شخصاً و حضوراً به شعب بانک مراجعه کنند. این مساله با انتقاد اهالی رسانه مواجه شد که چرا در شرایط بیماری کرونا، هنرمندان و خبرنگاران را ملزم به مراجعه حضوری به بانک می کنید؟! در چنین شرایطی چند تن از اعضای صندوق که به شعب بانک آینده در نقاط مختلف شهر تهران مراجعه کردند، از مسوولان بانک شنیده اند که بیخود آمده اید، دوباره به منزل مراجعه کنید، کارت برای شما از طریق پست ارسال می شود و پس از دریافت کارت، مجدداً به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید! »
محمد کلهر روزنامه نگار در شبکه اجتماعی توییتر گفت:« بارها خود و همکارانش مشاهده کرده‌اند که صندوق اعتباری هنر همزمان هم بخش آپلود سایت اش خراب می شود، هم تلفن ها را دیگر جواب نمی دهند.»
عمار عاشوری بازیگر نیز در همین شبکه اجتماعی اظهار کرد: « هر روز از این صندوق پیامکی برای جذب کمک به آسیب دیدگان .... دریافت می‌کند، اینها اینقدر درک ندارند بدانند من هنرمند یا روزنامه نگار اگر پول داشتم که عضو صندوق نمی شدم».
سبا حیدرخانی روزنامه نگار بیانیه این صندوق در مورد کرونا را دستمایه توییتی طنز قرار داده و نوشت: «روزنامه نگاران از این به بعد می توانند با خیال راحت کرونا بگیرند، صندوق اعتباری هنر اعلام کرده که در صورت فوت روزنامه نگار بر اثر کرونا در محیط کار، به خانواده اش 20 میلیون تومان پرداخت می شود».
«مهدی قدیری» روزنامه نگار در این خصوص گفت:« فرایند اداری خدمات دهی این صندوق به شکل فاجعه باری طولانی و غیر کارآمد است، ابتدا باید صورت حساب هزینه را آپلود نمایید و سپس همان صورت حساب را با مراجعه به ادارات پست، به صورت فیزیکی برای آنها ارسال کنید، در نهایت هم پس از ارسال اسناد مثبته نزدیک 3 میلیون هزینه درمان، برای بنده 900 هزار تومان واریز کرده اند! این صندوق در واقع معنای بیمه تکمیلی را دگرگون کرده است.»
سرگردانی هنرمندان و خبرنگاران در دریافت هنر کارت
در حالیکه هنرمندان علیرغم پروسه طولانی و فرسایشی تایید توسط خانه تئاتر، خانه سینما و معاونت مطبوعاتی توانسته اند عضو این صندوق شوند، علیرغم گذشت یک سال از ثبت نام هنر کارت، عده کثیری هنوز نتوانسته اند هنر کارت خود را دریافت کنند. براساس قرارداد صندوق با تیپاکس، شماره تلفنی گیرنده روی پاکت درج نشده و موجب برگشت خوردن مرسوله شده است و صندوق در فراخوانی جدید از هنرمندان خواسته است که به محل ساختمان هنر کارت مراجعه و کارت خود را دریافت نمایند. این موضوع را هم علاوه کنید که علیرغم وعده و عیدهای وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر پرداخت تسهیلات بلاعوض یا با بهره کم، هیچ اقدامی در خصوص حمایت از خبرنگاران در دولت جدید انجام شده است.

پروسه پیچیده و بیحاصل دریافت هزینه کرد بیمه تکمیلی

بسیاری از خبرنگاران و هنرمندان عضو صندوق هنر در پیج این صندوق، از زمانبر و بی نتیجه بودن دریافت هزینه کرد خود با پروسه پیچیده ثبت در سامانه بیمانو شاکی اند و حتی عده ای عطای دریافت هزینه های درمانی را به لقایش بخشیده اند. چون علاوه بر بارگذاری مدارک، بایستی آنها را به صورت پستی هم به صندوق هنر ارسال نمایند. به عنوان مثال یک عضو صندوق با هزینه 30 میلیون تومانی درمان و بیمارستان، نتوانسته است حتی یک ریال از بیمه سرمد دریافت کند. یا در سامانه بیمانو یک کد پیگیری پرداخت زده شده در حالیکه نه پرداختی صورت گرفته و نه مبالغ بر اساس مصوبات و فرانشیزها پرداخت می شود. بیمه سرمد به انحاء مختلف سعی دارد تا از پرداخت استنکاف ورزد.
حتی در خصوص بیمه تکمیلی مهر 1400 تا مهر 1401 اعضای صندوق هنر در ابتدا اعلام شد که طرف قرارداد بیمه تجارت نو است و سپس در اقدامی خارق العاده، شرکت بیمه دانا، به عنوان طرف قرارداد صندوق اعلام شد، در حالیکه به اندازه بیمه های قبلی قرارداد آنلاین ندارد و اعضاء مجبور به هزینه کرد و نهایتا عدم دریافت و یا دریافت ناقض هزینه های درمانی خود خواهند بود.

کد خبر 134603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha