ایران خودرو با تارا در روسیه دوام می‌آورد؟

با جدی شدن زمزمه‌های حضور ایران خودرو با سدان تارا در روسیه بعد از توقف تولید خودرو در این کشور، سوالات زیادی در خصوص فعالیت ایران خودرو با محصول تارا در روسیه به وجود می‌آید که یک کارشناس صنعت خودرو پاسخ‌هایی برای آن دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حضور خودرو تارا در روسیه به واسطه تحریم‌های سختی که بر صنعت خودروی روسیه بعد از حمله به اوکراین اعمال شده است هر روز جدی‌تر می‌شود.

صنعت خودرو روسیه که تا پیش از تحریم‌ها یکی از آزادترین بازارها برای خودروسازان بین ‌المللی بود با آغاز تحریم‌های جهانی شرایطی را تجربه می‌کند که صنعت خودرو ایران به دفعات با آن دست و پنجه نرم کرده است با این تفاوت که ایران توانست در اوج تحریم‌ها نیز فعالیت خود را ادامه دهد اما صنعت خودرو روسیه با این تحریم‌ها از پای درآمده است.

تحریم‌های روسیه پس از آغاز حمله به اوکراین آنچنان بوده است که صنعت خودرو روسیه را مجبور کرد تا برخی از الزامات استانداردی را برای تولید خودرو نادیده بگیرد با این حال مشکلات روسیه بسیار بیشتر از آن است که با حذف دو یا سه استاندارد بتواند به تولید خودرو ادامه دهد.

خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ پس از اعمال تحریم‌ها، این کشور را به طور کامل ترک کردند و حالا روسیه مانده است و صنعت خودرویی که با چینیزاسیون فاصله اندکی دارد.

خوشبختانه گستردگی بازار روسیه و خلا های آن به اندازه‌ای زیاد است که ایران نیز می‌تواند از این خان نعمت بهره‌مند شود اما این بهره‌مندی شرط و شروطی دارد که باید رعایت شود.

با توجه به شرایط سخت محیطی روسیه و تفاوت سلیقه مشتریان روس با خریدارن ایرانی، سوالاتی در خصوص موفقیت ایران خودرو با ورود احتمالی خودرو تارا به روسیه مطرح می‌شود.

 

بابک صدرایی



در خصوص چالش‌هایی که می‌تواند پیش روی ایران خودرو در روسیه قرار گیرد سوالاتی را از یک کارشناس صنعت خودرو پرسیدیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

بابک صدرایی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، ورود تارا به روسیه را یک تصمیم تجاری - سیاسی دانست و گفت: شرایطی که روسیه پس از حمله به اوکراین با آن مواجه شده و با توجه به اینکه دنیا آبستن اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است، حضور تارا در روسیه یک تصمیم اقتصادی-سیاسی است که خبر از ورود ایران و روسیه به مرحله همکاری‌های استراتژیک می‌دهد.

وی حضور ایران خودرو با سدان تارا در روسیه را اتفاق مثبتی خواند و افزود: در شرایط عادی وارد کردن یک خودرو به بازار خارجی جدید الزاماتی دارد که با شرایط فعلی کشور محقق ساختن آن بسیار دشوار خواهد بود در حالی که تارا به راحتی می‌تواند به دلیل مناسبات سیاسی بین مقامات ارشد دو کشور، وارد بازار روسیه شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به یکسان بودن پایه تارا و پژو301 تصریح کرد: پژو 301 به عنوان یک محصول اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای اروپای شرقی طراحی و تولید شد که همین شباهت‌ها می‌تواند متضمن حضور تارا در بازار روسیه باشد هر چند که این خودرو به واسطه داخلی سازی با تغییراتی مواجه شده است.

صدرایی در ادامه اظهار داشت: هر چند حضور پژو301 در بازار روسیه و هماهنگی این خودرو با آب و هوای روسیه یک امتیاز مثبت برای حضور احتمالی تارا در روسیه خواهد بود اما همچنان تارا باید برای حضور مناسب در این کشور تست و آزمایش‌های مختلفی در محیط‌های متفاوت از سر بگذراند تا بتواند با حضور بی‌عیب و نقص‌تر مسیر را برای ورود محصولاتی نظیر ری‌را به روسیه و کشورهای اروپای شرقی هموار سازد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به انجام این تست‌ها در روسیه بیان کرد: به هر حال خودرویی که به بازار روسیه می‌رود با خودروهای صادر شده به امارات در برخی پارامترها متفاوت است، به طور مثال در روسیه نیاز به بخاری با توان گرمای بیشتر احساس می‌شود در حالی که خودروهای بازار امارات نیاز به کولر با راندمان بالاتری دارد و آگاهی نسبت به این پارامترها جهت کسب بالاترین راندمان خودرو همان نکته‌ای است که در این آزمایش‌های محیطی به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: با توجه به سوابقی که از صادرات خودرویی نظیر سمند به روسیه و بلاروس وجود دارد، آسان‌ترین مرحله، همان ورود به این کشورها با یک خودروی جدید است و آنچه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود ماندگاری و حفظ بازار است به خصوص در شرایطی که مشتریان روسی به واسطه سال‌ها استفاده از خودروهای روز دنیا سلیقه بسیار متفاوتی با مشتریان ایرانی دارند.

این کارشناس صنعت خودرو مهمترین نکته در این موضوع را توجه ویژه به عدم ماندگاری تحریم‌های روسیه عنوان و خاطرنشان کرد: جایگاه کشور روسیه در مناسبات جهانی و ماهیت تحریم‌های این کشور نشان می‌دهد که این تحریم‌ها دائمی نخواهد بود پس لازم است تا ایران خودرو در صورت حضور در بازار روسیه با تدابیری شرایط حضور باکیفیت محصولات در روسیه را مهیا کند که اگر روزی تحریم‌های روسیه لغو شد همچنان بتواند به فعالیت ادامه دهد.

کد خبر 138746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha