سهل انگاری شدید وزارت صنعت در خروج خودروهای فرسوده

نماینده مردم سبزوار با ابراز تاسف از اینکه در دولت های گذشته و هم در دولت فعلی به بهانه ی مضیقه های اقتصادیِ کشور، در خصوص خودروهای فرسوده و خروج آنها، کوتاهی شده است، گفت: متولی قانون اسقاط خودروهای فرسوده، نهاد ریاست جمهوری و در راستای آن وزارت صمت است. وزارت صمت بیش از سایرین مسئولیت دارد و به شدت نیز در حال سهل انگاری است.

علی اصغر عنابستانی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: هر چند کشور در تنگنای مالی قرار دارد، اما عدم توجه به این امر مهم، زندگی شهروندان را به خطر می اندازد.

وی با تاکید بر اینکه این بهانه خوبی نیست که بگوئیم صرفا بابت مضیقه های اقتصادی قانون خودروهای فرسوده را اجرا نمی کنیم، افزود: البته این مساله وجود دارد که شرکتهای خودروساز ما بخاطر ضعف مدیریتی و نداشتن ساختار رقابتی، قیمتهای تمام شده خودروهایشان بالاتر از حد متعارف است و ادعا می کنند که چون قیمت تمام شده خودرو هایشان بالا است، برای خارج کردن از رده، بار اضافی به مردم تحمیل می شود.

عنابستانی با اشاره به اینکه خودروسازان اینجا هم دست از سفسطه برنمی دارند، گفت: خودروساز باید از راه های درستی مثل کاهش واسطه های نیروی انسانی و توسل به دانش فنی قیمت تمام شده اش را کاهش دهد.

این نماینده خانه ی ملت با بیان اینکه چنانچه خودرویی به سن فرسودگی رسید، نباید در کلان‌شهرها، اجازه تردد داشته باشد، بیان کرد: با یک محاسبه اولیه، میزان هدر رفت گازوییل خودروهای تجاری و سنگین که باید از چرخه خارج شوند رقم های چند هزار میلیاردی در کشور می شود.

عنابستانی ادامه داد: درحوزه کامیون ها و ماشین آلات سنگین اصلا به بحث خارج کردن خودروهای فرسوده اهمیتی نداده ایم و این سالیانه باعث میلیاردها میلیارد هزینه ی سوختی می شود که اضافه مصرف می کنیم.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به اینکه اگر کامیون معمولی30 لیتر درصد کیلومتر گازوییل مصرف می کند، خودروهایی که بالای 15 سال عمر دارند، 70 لیتر مصرف می کنند، متذکر شد: در مورد خودروهای سبک هم وضع به همین اسفناکی است. هزینه تصادفات که باعث آن صرفا خودروهای فرسوده است، مصرف سوخت بالا و پولی که ما باید هزینه کنیم تا آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهیم بالغ بر هزارها میلیارد است.

از سال 1384 که مراکز اسقاط خودرو تاسیس شده‌اند، تاکنون 220 مرکز اسقاط و بازیافت کد گرفته‌اند که در حال حاضر 150 مرکز فعال هستند و 70 مرکز به‌ سبب مشکلاتی که از سال 1396 بوجود آمد، بطور کامل تعطیل شده‌اند. از سال‌های 1384 تا 1394 سال‌های درخشان اسقاط خودروهای فرسوده است و از 1394 تا 1401، بدترین سال‌های اسقاط و بازیافت بوده است.

یادآور می شود که روز گذشته، لایحه الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو- مصوب -1401 با قید دو فوریت، از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهوری، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

کد خبر 138981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha