آخرین تفاهمات قطعه سازان با آفتاواز و آغاز صادرات به روسیه / تدوین استراتژی ملی صادرات قطعات در حیطه اختیارات وزارت صمت است؟!

دبیر انجمن قطعه سازان، اگر چه طرح پلتفرم مشترک ایران و روسیه را وعده ای سیاسی مطرح می کند اما با این حال هر گونه همکاری با روس ها را در شرایط کنونی فرصتی برای صنعت قطعه سازی کشور می داند و با توجه به مذاکرات 15 مدیر قطعه سازی با شرکت آفتاواز روسیه، از قرارداد نهایی 4 شرکت بزرگ قطعه سازی با آفتاواز و آغاز صادرات قطعات به روسیه خبر می دهد.

/ زهرا حریری / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از حمله روسیه به اوکراین ظرف مدت کوتاهی صنعت خودروی روسیه به علت تحریم‌ها، با چالش جدی تأمین قطعات خودرو مواجه شد؛ چنانچه پس از رایزنی‌ ها و دیدارهای دولتمران ایران و روسیه، زمینه‌های همکاری بیشتر بین فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی دو کشور فراهم شد.

در چنین شرایطی و به رغم تمایل روس ها برای همکاری با صنعت خودرو و قطعه سازی ایران، سه کشور ایران، ترکیه و چین رقابت سختی را در بازار خودرو و قطعه روسیه آغاز کردند در این میان اگر چه دو کشور ترکیه و چین در تامین قطعه و صادرات خودرو به روسیه دست بالا را دارند اما با این حال ایران نیز به‌رغم چالش‌هایی که در چهار سال گذشته داشت از این قافله عقب نمانده و با شرکت در نمایشگاه خودروی روسیه موفق به عقد تفاهم‌نامه‌هایی با طرف روسی برای تامین خودرو و قطعه در این کشور شده است. گر چه همچنان مهم‌ترین مانع بر سر راه انتخاب ایران در تامین قطعه روسیه، حضور دو رقیب قدرتمندتر در همسایگی این کشور است.

همزمان با حضور جدی قطعه سازان و خودروسازان ایرانی در بازار روسیه، یکی دیگر از موضوعات مطرح، پیشنهاد طراحی پلتفرم مشترک خودرو بین ایران، روسیه و چین است که ابتدا توسط دبیر شورای هماهنگی صنعت خودرو مطرح شد و در جریان برگزاری نمایشگاه مسکو نیز مورد تاکید مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار گرفت.

اگر چه فعالان صنایع خودرو و قطعه طی دو ماه گذشته از توافق تولید خودرو مشترک یا صادرات قطعه سخن گفتند، اما طرح همکاری خودرویی ایران و روسیه همچنان با تحلیل‌های متفاوتی روبه‌رو است.

مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه ای ضمن اشاره به موضوع پلتفرم مشترک با روس‌ها اعلام کرده که مذاکرات اولیه انجام و مقرر شده با مشخص شدن سهم طرف خارجی، سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه انجام شود.

چراغ سبز روس ها به شرکتهای ایرانی و مذاکره 15 شرکت بزرگ قطعه سازی با آفتاواز روسیه

در همین ارتباط مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران معتقد است که خودروسازی در ایران بازیچه تصمیمات سیاسی است با این حال شرایط بوجود آمده برای حضور خودروسازان و قطعه سازان را در بازار روسیه حرکت درست و فرصت بسیار خوبی برای سازندگان داخلی می داند.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه مسکو و حضور برخی قطعه سازان داخلی، خاطرنشان کرد: هر چند وزارت صمت برای حضور در این نمایشگاه از انجمن تخصصی قطعه سازی به عنوان بازوی اصلی خود استفاده کرد و انجمن صنفی قطعه سازان کشور در این نمایشگاه شرکت نکردند اما همزمان با برپایی این نمایشگاه، شماری از اعضای انجمن صنفی سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور، بدون حضور در این نمایشگاه قراردادهای بسیار خوبی را با شرکت آفتاواز روسیه منعقد کردند و از 15 شرکت قطعه سازی که در مذاکرات با این خودروساز روسی حضور داشتند تاکنون 4 قطعه ساز بزرگ قراردادهایشان نهایی و صادرات قطعات را آغاز کردند.

وی در ادامه از برگزاری مذاکره گروه دیگری از قطعه سازان کشور با روس ها طی هفته های آتی خبر داد و گفت: با تداوم تفاهمات و مذاکرات سازندگان داخلی با شرکتهای های روسی به زودی قطعه سازان ایرانی فعالیت های بیشتر و گسترده تری را در بازار روسیه آغاز می کنند.

رفتارهای ضد و نقیض و الزامات بی اساس، قطعه سازان را از بازار داخل ناامید کرد

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در عین حال مهم ترین نکته در مذاکرات قطعه سازان ایرانی با روس ها را پتانسیل قوی قطعه سازی در ایران دانست؛ توانایی که به گفته وی به دلیل شرایط حاکم در وزارت صمت ظاهرا قرار نیست از آن استفاده شود چراکه امروز بیشترین هدف دولتمردان تضعیف پتانسیل موجود در حوزه قطعه سازی است.

 

مازیار بیگلو



بیگلو تاکید کرد: در چنین شرایطی بهترین راهکار، استفاده از توان فنی و تولیدی قطعه سازی در بازارهای دیگری چون بازار روسیه است چون رفتارهای عجیب و ضد و نقیض و الزاماتی بی اساس، قطعه سازان را از بازار داخل محروم کرده اما شرایط موجود فرصت بسیار مناسبی است که قطعه سازان به بازار صادراتی روسیه به عنوان بازار بالقوه و بالفعل توجه کنند.

وی افزود: این فرصت علاوه بر توسعه صادرات قطعه سازان و ارزآوری برای کشور، شرایطی را پیش روی سازندگان داخلی قرار می دهد که قطعه سازان روس را رشد دهند و در این مسیر با حفظ اشتغال در واحدهای قطعه سازی، از هر گونه آسیب های اقتصادی و اجتماعی به جامعه کارگری در کشور جلوگیری کنند.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان همچنین به طرح پلتفرم مشترک با روسیه اشاره و تصریح کرد: زمانی که هنوز خودروسازان در کشور نتوانستند پلتفرم مشترکی را در داخل طراحی و تولید کنند، موضوع پلتفرم مشترک با روسیه چیزی جز بازی و وعده سیاسی و صحبت های شعاری نمی تواند باشد.

بیگلو تصریح کرد: شرکتهای ایران خودرو و سایپا که به فاصله دو سه کیلومتر از هم کار می کنند بعد از 40 سال هنوز نتوانستند یک پلتفرم مشترک طراحی کنند و امروز طرح پلتفرم مشترک با روس ها را مطرح می کنند، طرحی که از زنجیره تامین آن خبری نیست و تاکنون با هیچ قطعه سازی هم صحبت نشده است.

به گفته وی روس ها در حال حاضر به فکر جبران افت تولید محصولاتشان از محل خروج شرکت رنو هستند و برای دستیابی به تولید 500 تا 600 هزار دستگاه خودرو و تولید سه مدل لادا برنامه ریزی کرده اند.

رقابت خودرویی چین و ایران برای حضور در بازار روسیه

وی در ادامه به نحوه قرارداد همکاری قطعه سازان با روس ها در صورت رفع تحریم های روسیه و تبعات آن بر سرمایه گذاری های صورت گرفته پرداخت و تصریح کرد: با وجود شدت تحریم ها و هجمه سیاسی که بر روی روسیه وجود دارد بعید است به این زودی ها و یا حداقل در کوتاه مدت اتفاق خاص سیاسی موجب تغییر شرایط بازار خودروسازی در روسیه شود بنابراین وضع کنونی فرصت خوبی برای قطعه سازان ایرانی است که می توانند پس از سالها به بازار صادراتی و نزدیکی دست یابند که نه نتها با بازارهایی چون عراق و سوریه و بلاروس که بواسطه ایجاد پایگاههای خودروسازان داخلی فراهم می شود، متفاوت است بلکه به جهت همکاری با خودروسازان روسی و آشنایی با بازار صادراتی روسیه و انجام مذاکرات فنی، فرصت آموزشی را برای حضور سازندگان در بازارهای بزرگ تر صادراتی فراهم می کند.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان کشور بازار روسیه در کوتاه مدت قابل دستیابی است و قطعه سازان ایرانی باید به سرعت در این حوزه وارد شوند در غیر این صورت چینی ها به سرعت وارد شده و جای قطعه سازان ایرانی را پر خواهندکرد.

بیگلو بیان کرد: در چنین شرایطی قطعه سازان باید به سرعت به بازار روسیه دست یافته و با حفظ کیفیت و افزایش تیراژ تولید، از فرصت موجود برای حضور در سایر کشورها بهره‌برداری نمایند.

به جای تدوین استراتژی ملی صادرات قطعات، مشوق های صادراتی برقرار شود

وی در ادامه به اظهارات اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر تدوین استراتژی ملی صادرات قطعات خودرو واکنش نشان داد و با بیان اینکه تدوین استراتژی ملی صادرات قطعات هیچ ارتباطی به وزارت صمت ندارد، تصریح کرد: اگر وزارت صمت بنا دارد به حوزه صادرات کمک کند حداقل مشوق های صادراتی را که برداشتند برقرار کند که کمکی به قیمت تمام شده قطعه سازان شود. زمانی دولت 2 تا 3 درصد مشوق های صادراتی را پرداخت می کرد که حداقل امکان ارائه تخفیف های 3 تا 4 درصدی را برای قطعه سازان در بازارهای صادراتی فراهم می کرد.

وی گفت: دولت باید طرح استراتژی صادرات برای بخش خصوصی که 50 درصد مربوط به طرف مقابل و از سویی تابع شرایط بازار و شرایط انتفاع اقتصادی بخش خصوصی است را رها کند، بدون شک بخش خصوصی بهتر از همه می تواند مذاکره کند و تشخیص دهد که در کدام بازار وارد و سرمایه گذاری کند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران همچنین با ابراز تاسف از دخالت های وزارت صمت در قیمت گذاری خودرو، قطعات، تیراژ تولید و فروش خودرو و حال استراتژی صادراتی قطعه سازان افزود: حاصل دخالت های وزارت صمت در یک سال گذشته وضعیتی است که امروز در صنعت خودرو و قطعه سازی حاکم است.

بیگلو در پایان تاکید کرد: وعده هایی که در مورد افزایش تیراژ تولید خودرو، حذف قرعه کشی، آرامش بازار خودرو، اصلاح قیمت ها و بهبود کیفیت داده شد تاکنون عملی نشده است و در صورت ادامه دخالت‌های وزارت صمت، پیش بینی می شود بحران اجتماعی و شرایط ناگوار ظرف چند ماه آینده گریبانگیر این صنعت شود.


#زهرا_حریری  

کد خبر 139089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha