تمام دارایی ایران خودرو و سایپا پاسخ گوی 70درصد بدهی آنها نیست!

کل دارایی‌های ایران خودرو و سایپا با قیمت جایگزینی حتی قادر نیست که 70 درصد بدهی این دو شرکت را جبران کند.

به گزارش پرشین خودرو، جمشید ایمانی کارشناس مالی صنعت خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: متأسفانه دستورالعمل‌های شرکتی و قانون تجارت در اداره شرکت‌ها رعایت نشده است.

به گفته وی، در پایان سال 1400، حدود 64 هزار میلیارد تومان ایران‌ خودرو زیان انباشته شناسایی کرده و شرکت سایپا نیز 56 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

وی یادآور شد: زیان‌های انباشته دو سه برابر سرمایه‌های ثبتی بعد از تجدید ارزیابی است و هر کدام از این دو شرکت 40 هزار میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش دارند. در مباحث مالی موضوعی داریم که شرکت‌ها دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

این کارشناس مالی صنعت خودرو اضافه کرد: دولت یا به طور مشخص وزارت صمت باید سند راهبردی را تنظیم کنند تا همه مباحث مانند بازرگانی؛ تعرفه، واردات، صادرات و ... را در آن ببینند و با استفاده از قانون بهبود محیط کسب و کار این اتفاق رخ دهد و تمام فعالان صنعت در تدوین این سند باید همکاری کنند چرا که در این قالب، تکلیف همه معلوم است.

ایمانی تشریح کرد: بهترین مدل واگذاری سهام خودروسازان، برداشته شدن قیمت‌گذاری دستوری است. سهام تودلی نیز باید واگذار شود ضمن اینکه اکنون وقت خروج کامل دولت نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش واگذاری برای سایپا، از طریق شرکت سرمایه گذاری سایپا است و برای ایران خودرو، سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه‌گذاری سمند است.

کد خبر 139549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha