قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار رکورد زد +قیمت خودرو

این روزها قیمت‌ها در بازار خودرو ترمز بریده و همچنان روند صعودی دارد در این میان قیمت پرتیراژهای خودروسازان به بالاترین اعداد رسیده و بیشترین رکورد افزایش قیمت‌ها را زده است.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو که از اواخر مهر ماه وارد کانال رشد قیمت شده است کماکان با شیب تند ادامه دارد چنانچه بررسی ها نشان می دهد این افزایش قیمت تا به امروز که در نیمه آذر ماه 1401 قرار داریم به بیشترین حد خود طی سال‌های اخیر رسیده است.

بازار خرید و فروش خودرو که تحت تاثیر رشد نرخ دلار با موج افزایشی قیمت روبرو شده در حالی شرایط ملتهب و بی ثباتی را سپری می کند که با رکود عمیقی نیز همراه شده و هیچ خبری از خرید و فروش نیست و اغلب خریداران از این بازار عقب نشینی کردند.

وضعیت در بازار خودرو به‌ گونه‌ای است که به تعبیر برخی کارشناسان فنر قیمت‌ها در رفته است شرایطی که از نگاه آنها دلیل اصلی آن عرضه قطره‌ چکانی از سوی خودروسازان است.

در این میان بررسی بازار خودرو در یک هفته اخیر حاکی از تداوم روند افزایشی قیمت‌هاست چنانچه امروز هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 به مرز 350 میلیون تومان رسیده است همچنین قیمت هر دستگاه دنا پلاس اتوماتیک توربوشاژ که تا 45 روز پیش 515 میلیون تومان قیمت داشت، امروز به رقم 612 میلیون تومان رسید.

نکته مهم در خصوص بازار خودرو رشد عجیب قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو است که طی امروز به طور میانگین حدود چهار تا پنج میلیون تومان نسبت به روز گذشته بالا رفته است البته در این میان افزایش قیمت پراید بیشتر از همه متقاضیان بازار خودرو را شوکه کرده است چنانچه ارزان ترین محصول سایپا که دو سال از توقف تولید آن نیز می گذرد در حال حاضر 218 میلیون تومانی شده است.

همچنین افزایش 25 میلیونی قیمت پژو پارس LX، افزایش 40 میلیونی قیمت کوییک دنده ای R و افزایش 38 میلیونی قیمت تارا دنده ای بخشی از رکوردزنی های عجیب‌ و غریب روزهای پایانی پاییز امسال بازار خودرو است که به نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد و خریداران واقعی خودرو را پیش از هر زمانی ناامید کرده است.

بررسی سایت‌ های خودرویی نشان می دهد که هم اکنون هر دستگاه سمند ال‌ایکس 338 میلیون تومان، سورن پلاس 415 میلیون تومان، پژو پارس معمولی 367 میلیون تومان، پژو 207 دنده‌ای سقف شیشه‌ای 480 میلیون تومان، پژو، تیبا دو حدود 229 میلیون تومان و کوئیک معمولی 232 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

اگر چه بسیاری از فعالان بازار به تاثیر رشد نرخ ارز بر روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو تاکید دارند اما با این حال در دو هفته گذشته با وجود اینکه دلار در کانال 36 هزار تومان باقی‌مانده است؛ همچنان شاهد رشد قیمت ها در بازار خودرو هستیم موضوعی که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران عرضه فعلی خودروسازان جوابگوی تقاضای بازار نیست و به دلیل عرضه کم، قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفته است.

در این میان موتمنی اگر چه معتقد به تاثیر مثبت عرضه خودرو در بورس کالا است و این جریان را به نفع تولیدکننده است با این وجود به این مساله تاکید دارد که عرضه خودرو در بورس کالا در صورتی منجر به کاهش قیمت می شود که این عرضه مستمر باشد.

به باور فعالان بازار وقتی کالایی مانند خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل می شود هر گونه نوسانات ارزی و کاهش عرضه در مقابل تقاضا، بر افزایش قیمت آن تاثیر گذاشته و بر رشد قیمت ها دامن می زند./

کد خبر 140079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha