کد خبر 140082
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
نکاتی درباره اما و اگرهای اسقاط خودرو

قانون هوای پاک در حالی با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که ماده ۸ آن به‌همین منظور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت را مکلف می‌کند که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، درحالی قانون هوای پاک به معضل خودروهای فرسوده پرداخته است که این سازوکار به شکل مطلوب اجرا نمی‌شود. این موضوع دارای اهمیت بسیاری است چراکه باعث آلودگی هوا نیز می‌شود. به جهت اهمیت این موضوع به ۸ نکته از صحبت‌های یوسف رشیدی - کارشناس آلودگی هوا - اشاره می‌کنیم:

*در حال حاضر ساز و کاری برای اسقاط خودرو وجود ندارد. در گذشته یک ساز و کاری وجود داشت که واردات و شماره‌گذاری خودروهای نو منوط به ساز و کار اسقاط خودرو بود. زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، عملا اسقاط خودروهای فرسوده انجام نشد حتی مراکز اسقاطی که برآن‌ها کار و سرمایه گذاری شده بود، همه تعطیل شدند چراکه هیچ ساز و کاری برای اسقاط خودروهای فرسوده یا بخش‌های اجرایی کشور دیده نشد.

*اسقاط خودرو روی هوا مانده است و هیچ متولی ندارد. مصوبه برای این قانون بسیار است اما عملا اجرای آن به فراموشی سپرده شده است این در حالیست که اقدامی باید برای آن انجام شود و چاره‌اندیشی کنند.

*فناوری خودروهای ما خیلی تغییر نمی‌کند. به عنوان نمونه جابه‌جایی خودرو ۲۰۶ فرسوده با یک خودروی ۲۰۶ نو از نظر تکنولوژی موتور و ... تفاوتی ندارد. تبدیل به احسن کردن خودرو به این معناست که فناوری موتور خودرو و سیستم‌های کنترلی آن به‌طور محسوسی ارتقا یابد اما با تمام این اوضاع و احوال باید برای اسقاط خودرو برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد.

*اسقاط خودرو بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد. با افزایش طول عمر خودرو، تاثیر آن بر آلودگی هوا بیشتر می‌شود، به‌ویژه اگر کاتالیست خودرو را عوض نکنند ارتباط سن موتور با آلودگی هوا بیشتر می‌شود.

*میزان اثرات اصلاح فرآیند اسقاط خودرو بر کاهش آلودگی هوا را باید محاسبه کرد. ابتدا میزان خودروهای فرسوده و میزان تولید آلودگی توسط آن‌ها را به دست می‌آوریم. دوم اینکه این خودروها با چه خودروهایی جایگزین خواهند شد. در نهایت خودروی جدید نیز چه میزان آلودگی تولید می‌کند نیز دارای اهمیت است چراکه تفاوت آلودگی تولیدی از دو خودروی فرسوده و نو مهم است. با انجام کار تحقیقاتی درباره حذف ناوگان فرسوده و جایگزینی با آن می‌توان به میزان این تاثیر پی برد.

*به‌طور کلی اقدامات کاهش آلودگی هوا زمان‌بر هستند اما این موضوع نباید باعث شود که مسئولان این اقدامات را به آینده موکول کنند. به نظر می‌رسد که وضع موجود نیز به دلیل همین به عقب انداختن کارهای لازم و اهمال کاری در این زمینه باشد.

*مهم‌ترین کار برای اسقاط خودروهای فرسوده - که می‌تواند تا حد زیادی آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها را در بازه زمانی کوتاه‌مدت کمتر کند - تصویب گارانتی مادام‌العمر قطعات کنترل آلودگی برای خودروهای تولیدی در مجلس و دولت است.

*با انجام این کار کسی نگران خراب شدن کاتالیست خودرو نیست، معاینه فنی خودروها وضع بهتری خواهد داشت و خودروهای استاندارد در خیابان‌ها تردد می‌کنند.

کد خبر 140082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha