کد خبر 21906
۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
اشتباه یا اعمال فشار؟!

پرشین خودرو: در حالی که رییس شورای رقابت صبح امروز میزان تورم بخشی خودرو را 52،25 درصد اعلام کرده بود،پس از گذشت چند ساعت درتماس با رسانه ها، این رقم را اصلاح کرد و به 53.26 درصد افزایش داد.

به گزارش «پرشین خودرو»، اکثر رسانه های داخلی صبح امروز در گفت و گوی اختصاصی با جمشید پژویان رییس شورای رقابت، خبر تورم بخشی خودرو به میزان 52،25 درصد را برای خودروهای کم تیراژ یا خودروهایی که در کارخانجاتی به غیر از ایران خودرو و سایپا تولید می شود، اعلام کرده بودند. پژویان اعلام کرده بود که این نوع خودروها عموما به صورت قطعات منفصله وارد شده و در داخل مونتاژ می شود، ضمن اینکه برای چهار مدل خودروی پرتیراژ به طور مشخص تورم بخشی توسط بانک مرکزی مشخص شده که ظرف یک تا دو ساعت آینده بر روی سایت شورای رقابت قرار می گیرد و طبق آن خودروسازان باید از فردا نسبت به اعلام نهایی قیمت ها اقدام کنند. رییس شورای رقابت همچنین اظهارداشته بود که میزان تورم خودروهایی مانند پراید، پژو، سمند و تیبا که از تیراژ تولید بالایی برخوردارند، به صورت پایه ای برای هر خودرو محاسبه شده است. پژویان خاطرنشان کرد: به این ترتیب بعنوان مثال قیمت پایه خودرو پراید مشخص است و خودروسازان می توانند با توجه به آپشن هایی که بر روی هر خودرو نصب می شود، قیمت هر مدل را به صورت جداگانه محاسبه و اعمال کنند. حدود یک تا دو ساعت پس از این اظهارات صریح، وی در تماس با رسانه ها مدعی شد که در اعلام این نرخ اشتباه کرده و متوسط تورم بخشی خودرو 53.26 درصد است. به گزارش ایرنا، این رقم1،1 درصد بالاتر از قیمت اعلام شده قبلی است، رقمی که شاید تا حدی ناچیز به شمار آید، اما همین تغییر کوچک می تواند تاثیر بسزایی در تعیین قیمت برخی خودروها داشته باشد. از سوی دیگر اعلام اشتباه یک عدد بحث برانگیز که می تواند در ایجاد هیجان کاذب در بازار و یا کاهش التهاب نقش بسزایی داشته باشد، آن هم از سوی رئیس شورای رقابت تا حد زیادی غیرباور به نظر می رسد، حرفی که می تواند ناشی از یک تغییر یا اعمال فشار از سوی عده ای برای افزایش نرخ تورم بخشی خودرو باشد. البته نباید از نظر دور داشت که در تعیین همین نرخ نیز دست خودروسازان برای افزایش قیمت ها به راحتی باز گذاشته شده، به طوری که گزینه در نظر گرفتن آپشن ها برای افزایش قیمت در اختیار خودروسازان قرار داده شده و به این ترتیب بهانه ای دیگر به دست آنها داده شده است تا با اعلام قیمت های نجومی بعنوان قیمت آپشن های خودرو هر گاه تمایل داشتند و به هر میزان که خواستند نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کنند. از سوی دیگر باید دید کلمه آپشن از سوی خودروسازان چگونه معنا می شود و آنان چه مواردی را در این بحث لحاظ می کنند. تا جایی که طی ماه های گذشته و در بین بحران بازار خودرو در مواردی دیده شده که خودروسازان حتی سپر خودرو را نیز جز آپشن های یک خودرو به حساب می آورند. بنابراین باید منتظر ماند و دید با لحاظ قیمت چنین آپشن هایی، قیمت خودروهای داخلی کماکان به سود خودروسازان سودای پرواز خواهد داشت یا این امر با تعیین راهکار مناسب از همان ابتدا ملغی خواهد شد.
کد خبر 21906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.افرا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    2 0
    بازهم مثل هميشه شركت ا.خ و ج.ن و م.ج.س برنده ميشه!!!!
  • سعيد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    8 0
    اپشن يعني ماشين بدون شيشه عقب برقي اپشن يعني ماشين بدون اينه بغل برقي اپشن يعني صندلي عقب بدون جاسري اپشن يعني يه ماشين سرسري
  • مری ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    6 0
    تو ایران ترمز ABS رو هم جزء آپشن حساب میکنن. در صورتی که در دنیا سالهاست که جزء موارد ضروری خودرو اعلام شده. ضمنا ایربگ هم همینطور. از فردا تنظیم دریچه هوای کولر و بخاری هم جزء آپشن حساب میشه میگن خودرو باید یه مدل باد بزنه اینکه چند مدل باد میزنه آپشنه.
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    0 0
    تابلوئه خودشو فروخت ایکاش ارزون نفروخته باشه هرچند در مقابل ملت ایرا روسیاه شد