سرعت افزایش قیمت خودرو به 5.5 درصد رسید

پرشین خودرو: سبد کالای خانوارها در حالی با کاهش 26 درصدی تورم در خرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بود که خودرو کمترین و بهداشت و درمان بیشترین درصد افزایش قیمت را در این بازه زمانی داشته اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، حدود یکسالی است که شاخص‌های تورم اعم از ماهانه، نقطه به نقطه و دوازده ماهه از رشد پرشتاب خارج شده و در مسیر کاهشی قرار گرفته اند و از سرعت افزایش عمومی سطح قیمت ها کاسته شده است.

 

کاهش 10 درصدی تورم در 8 ماه

این در حالی است که بررسی تغییرات تورم دوازده ماهه یعنی مجموع تورم های ماهانه انباشت شده از یک سال گذشته نشان می‌دهد که از خرداد ماه سال 1392 تا همین ماه در سال 1393 بعد از چهار ماه حرکت در شیب صعودی که از ماههای قبل ادامه دار شده بود در مهرماه در تورم 36.2 درصدی متوقف شد و از آبان در مسیر معکوس قرار گرفت.

بر این اساس تورم دوازده ماهه(نرخ تورم) از آبان سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری حدود 10 درصد کاهش یافته است که البته این کاهش به معنای ارزان شدن کالا یا خدمات در سبد مصرفی خانوارها نیست بلکه از شدت افزایش سطح قیمت‌ها نسبت به گذشته کم شده است.

 

تورم ماهانه به 3 درصد برنگشت

اما مروری بر تحولات تورم ماهانه نیز در فاصله خرداد ماه سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد که از شدت رشد ماه به ماه قیمت‌ها به مرور کمتر شده است. به گونه‌ای که تا قبل از این بازه زمانی گاهی تورم ماهانه که کارشناسان نسبت به عبور آن از 1.5 درصد هشدار می دهند مرز چهار یا پنج درصد را هم پشت سر گذاشته است اما از خرداد 1392 که حداکثر میزان سه درصد ثبت شده در همان ماه است تاکنون اغلب به کمتر از دو درصد و حتی در برخی موارد تا 0.1 درصد هم کاهش یافت.

این در حالی است که تورم ماهانه در سال جاری بعد از رشد 0.7 درصدی از اسفند 1392 تا فروردین و رسیدن به 1.4 درصد به 0.7 درصد در اردیبهشت ماه کاهش یافت. اما تورم ماهانه در خرداد ماه تحت تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها حدود 0.1 درصد نسب به ماه قبل افزایش یافته و به 0.8 درصد رسید.

 

ریزش 26 درصدی تورم نقطه به نقطه در یک سال

به گزارش ایسنا، خرداد ماه سال گذشته زمان توقف روند صعودی تورم نقطه به نقطه‌ای بود که در این ماه به اوج خود در 41.2 درصد رسید.

بر این اساس درصد تغییرات شاخص قیمت‌ها(تورم نقطه به نقطه) درطول یک سال گذشته همواره کاهشی بوده و در این مدت حدود 26 درصد از شتاب رشد آن کاسته شد و از 41.2 درصد به 14.7 درصد رسیده است.

 

خودرو کوتاه‌ترین کالای تورم نمودار میله‌ای

اما بررسی چند قلم از کالاهای اصلی سبد مصرفی خانوارهای شهری نشان می‌دهد که در حال حاضر بهداشت و درمان بیشترین درصد رشد قیمت را در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته است به طوری که تورم نقطه به نقطه آن در خرداد ماه به 26.8 درصد می رسد.

در عین حال خودرو در بین سایر اقلام از رشد کمتری برخوردار بوده است به گونه ای که درصد رشد قیمت‌ها در این گروه در حدود یک سال گذشته به حدود 5.5 درصد می رسد. الیته این را هم باید یادآور شد که در خردادماه سال جاری هنوز قیمت های تغییر یافته خودرو نهایی نشده و مورد بازنگری قرار نگرفته بود. این در حالی است که با اعلام ارقام خودرو در اواسط تیرماه انتظار می‌رود درصد افزایش قیمت‌ها در گروه خودرو در تورم تیرماه نمود پیدا کند.

بعد از بهداشت و درمان، حمل و نقل بیشترین افزایش سطح قیمت را با 25.4 درصد به خود اختصاص داده است و بعد از آن تورم نقطه به نقطه حداقل دستمزد قرار دارد که به دلیل افزایش میزان دستمزدها که در هر سال اعمال می شود و در سال جاری نیز بیش از 20 درصد بود تورم در این بخش به 25 درصد در خرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته رسیده است.

مسکن گروه کالایی است که در نمودار میله‌ای تورم نقطه به نقطه برآوردشده مرکز آمار با فاصله شش درصدی از دستمزد قرار گرفته و نشان می‌دهد که از سال گذشته تاکنون گروه مسکن تورم 19 درصدی را تجربه کرده است.

پوشاک و همچنین گروه آب، برق و سوخت در رده‌های بعدی رشد سطح قیمت ها با 18.6 درصد و 14.6 درصد بعد از مسکن قرار دارند.

اما سطح قیمتها در خوراکی‌ها از خرداد سال گذشته تا امسال 7.3 درصد افزایش یافته است.

 

کد خبر 34799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha