قیمت شورای رقابت پایین تر از حد انتظار بود

پرشین خودرو: رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران معتقد است، قیمت خودروی داخلی در بازار رقابتی است و کاهش تعرفه واردات تعیین کننده است، نه اینکه دستوری تعرفه‌ها را بالا ببریم و از آن طرف اجازه افزایش قیمت تولید داخل را هم ندهیم.

به گزارش «پرشین خودرو»،

احمد پورفلاح با اشاره به وضعیت تعیین قیمت خودرو در کشور خاطرنشان کرد: مادامی که قیمت خودرو دستوری تعیین می‌شود، نه تنها در صنعت خودرو بلکه در رشته‌های دیگر هم گره‌ای باز نخواهد شد، باید به سمت اقتصاد رقابتی برویم و مرزها را با تعرفه کم باز کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش تعرفه واردات خودرو به ضرر خودروسازان داخلی تمام نمی‌شود، گفت: باید عوارض سنگینی مانند مالیات بر ارزش افزوده و یک سری عوارض جنبی را از دوش خودروسازان داخلی بردارند که بتوانند قیمت تمام شده را رقابتی کنند، تا وقتی شرکتی مانند فولکس واگن یا فیات وارد کشور شد، امکان رقابت داشته باشند.

قیمت تمام شده خودروسازان بالاست
به گزارش فارس، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ورود دستوری مجلس برای قیمت‌گذاری را نادرست دانست و اضافه کرد: وزیر صنعت با تحلیل و مطالعه به این نتیجه رسید که قیمت تمام شده خودروسازان بالاست و در نهایت اجازه افزایش قیمت را دادند.
به گفته پورفلاح افزایش قیمت خودرو چندان هم به نفع خودروسازان نیست، چرا که تقاضا در بازار کاهش یافته و در نتیجه رکود بر تولید حاکم می‌شود که هم به ضرر مصرف‌کننده و هم خودروسازان است.

دست از سرقیمت خودرو برداریم
وی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که دست از سر قیمت خودرو برداریم و اجازه دهیم بازار قیمت را تعیین کند و مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد. اینکه دستوری تعرفه‌ها را بالا ببریم و دیوار بلندی در برابر واردات ایجاد کنیم و از آن طرف هم بگوییم قیمت خودروی داخلی بالا نرود، مشکلی حل نمی‌شود.

افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت خودرو منطقی است
وی در پاسخ به اینکه به نظر شما افزایش اخیر قیمت خودروها منطقی است، گفت: افزایش قیمت‌ها کمی تند است، ولی قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده بود پایین‌تر از حد انتظار بود، چرا که در سال جدید بعد از افزایش نرخ ارز با افزایش 25 درصدی دستمزدها روبه‌رو بودیم، مضاف بر اینکه اگرچه مالیات بر ارزش افزوده 2 درصد افزایش یافته، اما در زنجیره تولید در حقیقت 33 درصد افزایش داشته است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین به این نکته اشاره کرد که با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت انرژی مصرف در صنایع بالا رفت، بدون آنکه حمایتی از صنعت انجام شود و از طرفی سهم صنایع را هم ندادند و نخواهند داد و با این وضعیت افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت خودرو کاملا معقول است.
پورفلاح در پاسخ به اینکه چرا مردم در این میان باید هزینه‌ها را متحمل شوند و چگونه می‌توان خودرو ارزان‌قیمت در اختیار مردم گذاشت، گفت: باید به نسبت ضعیف شدن ارزش ریال قدرت خرید مردم هم تعدیل شود. وقتی ریال 70 درصد تضعیف شد، باید به همین نسبت ظرف یکی دو سال قدرت خرید مردم تسهیل شود.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر کارگران ما خیلی از خودرو استفاده نمی‌کنند و در بین 400 کارگر 50 نفر هم خودرو ندارند، بلکه این مسئله بیشتر در قشر کارمندان و طبقات بالاتر دیده می‌شود.

خودروسازان داخلی با خارجی‌ها مشارکت کنند
پورفلاح در مورد حضور سرمایه‌گذار خارجی و مشارکت با خودروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت و بهبود قیمت نیز اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که سرمایه‌گذار ترغیب می‌شود، این است که قیمت فروش خودرو معقول باشد و اگر دستوری قیمت را پایین نگه دارند، هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد بود. پیشنهاد ما همواره این بوده که خودروسازان خارجی به جای ایجاد واحد‌های مستقل در کشور با خودروسازان داخلی مشارکت کنند، چرا که الان خودروسازان ژاپنی و آمریکایی نیز با هم جوینت شده‌اند، ولی نباید فراموش کرد که باید فضا رقابتی باشد، نه اینکه قیمت‌ها را شورای رقابت تعیین می‌کند، وزارت صنایع مخالفت می‌کند و مجلس دستوری برخورد می‌کند و طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذار خارجی وارد نمی‌شود.

کد خبر 34968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha