کد خبر 36415
۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
تردد بمب‌های ساعتی

پرشین خودرو: سوخت‌گیری «بمب‌های متحرك» در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی و پیمایش آنها در خیابان‌ها و جاده‌ها بهترین عنوان برای حال و هوای امروز خودروهای دوگانه‌سوز و گاز‌سوز است كه به دلیل نبود نظارت كافی بر مخازن آنها، به یك دغدغه مهم تبدیل شده‌اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، از 3.5 میلیون دستگاه دوگانه‌سوز 920 هزار خودرو به صورت كارگاهی، 2‌میلیون و 300 هزار در كارخانه‌ها و 300 هزار به صورت غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند. مخازن گاز‌سوز به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند و بازرسی آنها به درستی انجام نمی‌شود.

این مهم مورد تأیید تمامی سخنرانان در ششمین همایش ملی خودرو، سی‌ان‌جی و سوخت‌های جایگزین بود، به عنوان نمونه رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در این باره گفت: از سال ۸۲ تا امروز، مخازن سی‌ان‌جی خودروهای گازسوز بازرسی نشده‌اند، كار بازرسی مخازن به مجموعه‌ای كه واگذار شده غلط بوده، باید وزارت نفت كار بازرسی مخازن سی‌ان‌جی را برعهده بگیرد.

علیرضا فیض‌بخش ادامه داد: به دنبال توسعه نامتوازن این صنعت در آن دوره، ما مجاب شدیم كه صنعت تولید مخزن سی‌ان‌جی در كشور چین توسعه پیدا كند و ما بزرگ‌ترین واردكننده مخزن جهان شدیم؛ مخزنی را كه به ازای هر لیتر 2 دلار قیمت داشت، ما تا 7 دلار در لیتر از این كشور خریدیم. جایگاه‌ها نیز بدون نگهداری درست جلو رفتند، چنان كه خشك‌كننده‌ها از مدار خارج شدند و همراه گاز، آب تحویل مردم داده‌اند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینكه باید به صنایع داخلی توجه بیشتری كرد، گفت: ظرفیت ساخت مخزن در داخل كشور 6/1میلیون دستگاه است كه در سال گذشته تنها 70هزار دستگاه تولید كرده‌اند و هنوز هم خودروسازان به دنبال واردات مخزن هستند!

دور افتاده از استاندارد

دبیر انجمن سوخت‌های جایگزین هم در این همایش گفت: خودروهای گازسوز در ایران با هر نوبت سوختگیری ۱۲۰ كیلومتر پیمایش دارند، در حالی كه بر اساس استانداردهای جهانی این رقم بیش از ۵۰۰ كیلومتر است. شهریار خاشع افزود: در زمینه بازرسی جایگاه‌ها زحمات زیادی در وزارت نفت و سازمان استاندارد كشیده‌اند اما در زمینه بازرسی خودروها عملاً دارند این دست و آن دست می‌كنند كه این مسئله بسیار خطرناك است و ممكن است در آینده بحران‌زا شود. خودروهایی كه در ایران گازسوز می‌شوند، عملاً صندوق عقب را از آنها می‌گیریم، وقتی مردم به مسافرت می‌روند در برخی موارد اقدام به باز كردن مخزن سی‌ان‌جی از صندوق عقب می‌كنند كه این باز كردن و دوباره نصب كردن آن بسیار خطرناك است.

این كارشناس سوخت با بیان اینكه زمان شارژ خودرو در جایگاه دو تا سه‌دقیقه طول می‌كشد، گفت: اما برای سوخت‌گیری هر خودرو در یك جایگاه سی‌ان‌جی زمانی حدود یك‌ساعت مالك خودرو باید اختصاص دهد تا به جایگاه رسیده و بتواند سوختگیری كند.

تجهیزات بی‌كیفیت

قائم‌مقام وزیر نفت نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت افزایش كیفی صنعت سی ان جی گفت: تا زمانی كه كیفیت تجهیزات صنعت سی‌ان‌جی ارتقا نیافته نمی‌توان به بازارهای بین‌المللی فكر كرد، تا وقتی مشكلات داخلی حل نشده است، كشورهایی كه خواهان صنعت سی‌ان‌جی ایران هستند به مرور به این مشكلات پی خواهند برد و از وارد كردن آن خودداری خواهند كرد.

وی یكی از ایرادات فعلی خودروهای دوگانه‌سوز را پیچیدن بوی گاز در اتاق خودرو عنوان كرد و گفت: زمان این است كه علاوه بر بازاریابی برای صادرات تجهیزات صنعت سی‌ان‌جی به دنبال بهبود كیفیت آن نیز باشیم.

منبع : روزنامه جوان

کد خبر 36415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha