کد خبر 36820
۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
بنزین لب مرزی نمره قبولی کیفیت گرفت

پرشین خودرو: شاید کیفیت بنزین به اندازه قیمت آن برای مردم عادی مهم نباشد اما زمانی که درباره کیفیت بنزین پای حرف همین مردم عادی بنشینی، دغدغه‌هایی را خواهی شنید که کم از غم قیمت نیست.

به گزارش «پرشین خودرو»، پای حرف مردم این بار  به کیفیت بنزینی کشیده شد  تا تسنیم با دو سؤال " آیا از کیفیت بنزین عرضه شده در شهر خود رضایت دارید؟" و "به کیفیت بنزین چه نمره‌ای می‌دهید؟" نظر مردم را درباره کیفیت سوخت عرضه شده جویا شود.

پیش از ورود به گزارش لازم است چند نکته درباره دلیل انتخاب شهرها، تعداد افراد پرسش شونده  و پالایشگاهها یادآوری می‌شود:

** در این گزارش، دو سؤال مورد نظر از شهروندان شهرهایی که پالایشگاه نفتی در آنها واقع شده است، پرسش شده است تا این‌گونه کیفیت بنزین تولید شده در  این پالایشگاهها ارزیابی شود. البته یادآوری می‌شود که برای ارتقای کیفیت بنزین تولید شده در برخی پالایشگاه‌ها از بنزین وارداتی هم استفاده می‌شود.

 ** در حال حاضر 9 پالایشگاه نفتی در نه شهر مختلف (آبادان، اصفهان، بندرعباس، تبریز، تهران، شازند، شیراز، کرمانشاه و جزیره لاوان )کشور واقع شده‌اند که در این گزارش چون پالایشگاه لاوان نیاز بنزین سه استان جنوبی - بوشهر، بندرعباس و سیستان و بلوچستان - را تأمین می‌کند، تنها به نظرات شهر بوشهر اکتفا شده است. همچنین با توجه به این که بنزین یورو4 پالایشگاه امام خمینی شازند در شهر اراک توزیع می‌شود، شهروندان این شهر مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

**به جز دو پالایشگاه امام خمینی شازند و تبریز که با اجرای طرحهای ارتقای کیفیت توان تولید بنزین یورو4 را دارند، کیفیت بنزین سایر پالایشگاهها استانداری پائین‌تری نسبت به یورو4 دارند. البته گفته می‌شود، بنزین تولید شده در پالایشگاه شهید تندگویان تهران نیز در محدوده استاندارد یورو ٤ - تنها بنزن آن کمی بیش از استاندارد است-تولید می شود.تا پایان امسال و ابتدای سال آینده با تکمیل طرحهای بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت در پالایشگاههای آبادان، بندرعباس، لاوان و اصفهان بنزین تولیدی این واحدها نیز به استاندار یورو4 ارتقا خواهند یافت. همچین قرار است در کنار پالایشگاهی مانند کرمانشاه و شیراز نیز یک واحد جدید پالایشگاهی (آناهیتا و پارس) مطابق با استانداردهای روز ساخته شود.

** در این گزارش از هر شهر - به جز تهران - نظرات سه شهروند دریافت شده که از این تعداد دو نفر دارنده خودرو شخصی و یک نفر خودروی خارجی است. همچنین از پاسخهای چهار شهروندان تهرانی دارنده خودور و موتورسیکلت ایرانی و دو شهروند دارای خودرو خارجی  استفاده شده است.

**در پایان تأکید می‌شود، اگر چه تعداد پرسش شوندگان در این گزارش شاخص مناسبی برای تعیین کیفیت بنزین نیست اما به طور کل می‌تواند، حاوی بخشی از نظرات مردم کشور درباره کیفیت بنزین عرضه شده باشد.

** پیش از پرداختن به نظر مردم درباره کیفیت بنزین، پاسخ یک مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، یک جایگاهدار و یک کارشناس خودور هم در این گزارش آمده است.

یک مقام مسئول: "بنزین پاک" بهتر از "بنزین یورو4" است!

مدیر عامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی استان تهران آخرین فردی بود که درباره کیفیت بنزین تهران اظهار می‌کند. وی وقتی سوال گزارش را مطلع می‌شود، می‌گوید: نمره کیفیت کلیه فرآوردههای توزیع شده در تهران 20 است. به وی یادآور شد، کیفیت بنزین تنها مدنظر است که او باز هم تأکید می‌کند: نمره بنزین عرضه شده در شهر تهران هم  20 است.

مرتضی عابدینی علت نمره‌ بیستی که به بنزین داده است را این گونه توضیح می‌دهد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه، بنزین "پاکی" که عرضه می‌شود در نوع خود بهترین نوع بنزین تولیدی کشور است.وی که مگان مدل سال 88 سوار می‌شود، با اظهار این که تا قبل از عرضه بنزین پاک بنزین سوپر استفاده می‌کرد، می‌گوید: علاوه بر کیفیت بالا، قیمت بنزین پاک  پایینتر از سوپر است به همین علت الآن بنزین پاک استفاده می‌کنم.

وی که اصلاً از لفظ بنزین یورو4 استفاده نمی‌کند و دائماً بنزین مورد نظر را بنزین پاک می‌خواند، در پاسخ به این سؤال که بنزین جدید و بنزین سوپر با چه استانداردی عرضه می‌شود می‌گوید: همکاران پالایشگاهی و فنی اعلام کرده‌اند که کیفیت بنزین پاک از بنزین یورو4 خیلی بالاتر است. همچنین کیفیت بنزین سوپر از بنزین پاک بهتر است؛ چرا که اکتان بنزین سوپر از پاک بالاتر است.

بنزین یورو4، موتور خودرو را از بین می‌برد!

حاج محمدرضا؛ رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور معتقد است: مردم متوجه تغییر کیفیت بنزین نمی‌شوند؛ مگر افرادی که به مسائل فنی خودرو آشنا باشند یا اینکه اخبار مربوط به بنزین را از طریق رسانه‌ها دنبال کنند.

وی به نکته‌ای اشاره می‌کند که تاکنون به آن پرداخته نشده است. وی می‌گوید: بنزین یورو4 مانند "توپ" موتور خودور را از بین می‌برد؛ چون بنزین یورو4 یک سوخت جهش یافته و ناخالصیهای آن کم است و اگر در موتوری که مربوط به 50 سال پیش است استفاده شود قطعاً برای خودرو مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی به دارندگان خودرو توصیه می‌کند که حتماً کیت و فیلتر را بر روی خودروهایشان نصب کنند؛ چرا که فیلتر خروجیها را جمع آوری می‌کند. در غیر این صورت سیستم موتور خودرو آسیب و ناخالصیهای اگزوز به مراتب بیشتر از یورو2 خواهد بود. موتورسیکلتها هم باید کیت داشته باشند در غیر این صورت باید هر ماه برای تمیزکاری به تعمیرگاه بروند.

این جایگاهدار از بوی بد بنزین یورو4 هم گله دارد و می‌گوید: زمانی که بنزین یورو4 تخلیه می‌شود، بوی آشنای بنزین سابق را ندارد؛ یورو4 همراه با بوی متعفن و آزار دهنده است. حاج محمدرضا که صاحب خودرو  یکی از مدلهای برند هیوندای است اظهار می‌کند که شرکت هیوندای اعلام کرد که در خودورهای ساخت این کارخانه از بنزین سوپر استفاده نشود؛ به همین دلیل بنزین یورو 4 استفاده می‌کنم؛ چرا که اکتان بنزین یورو4، بالای 94 است و اکتان بنزین سوپر از این رقم پایین‌تر است! این جایگاهدار به بنزین سوپر نمره 4 و به بنزین یورو4 هم نمره‌ای بهتر از 6 نمی‌دهد!

مردم تغییر کیفیت سوخت را متوجه نمی‌شوند!

علی‌رضا نورافکن یک کارشناس خودرو که مدتی هم در سازمان ملی استاندارد حضور داشت تأکید دارد: مردم عادی متوجه تغییر کیفیت بنزین از یورو2 به یورو4 نمی‌شوند؛ چراکه مردم به سوخت بی‌کیفیت عادت کرده‌اند، البته کسی که بنزین با کیفیت مصرف کرده باشد شاید این تفاوت را احساس کند.

وی برای آنکه مردم عادی متوجه کیفیت سوخت مصرفی شوند چند نکته را بیان می‌کند که مهمترین آن تغییر در حجم مصرف سوخت است. شاخص بعدی بوی خاص ناشی از گوگرد موجود در بنزین است. تغییر شتاب خودور به دلیل استفاده از بنزین با اکتانهای متفاوت هم گزینه دیگری است که می‌توان از آن طریق کیفیت بنزین مصرفی را ارزیابی کرد.

این کارشناس خودرو خروج گاز از اگزوز خودور را یکی دیگر از نشانه‌های پایین بودن کیفیت بنزین عنوان می‌کند اما در این مورد تأکید دارد که ممکن است علت قابل مشاهده بودن دود از اگزوز به دلیل مشکل خودور باشد نه سوخت مصرفی.

نورافکن که ال90 مدل سال 90 سوار می‌شود با اظهار این که بنزینهای یورو2 عرضه شده نیز کیفیتهای متفاوتی دارند، می‌گوید: به بنزین توزیع شده در تهران نمره 16 می‌دهد و برخلاف حاج‌محمدرضا، معتقد است که بنزین یورو4 در موتور خودرو یورو2 تأثیری مثبت یا منفی ندارد فقط استفاده از این سوخت تا حدودی می‌تواند آلایندگیها را کم کند.

آبادانیها: بنزین ساخت داخل به درد خودرو ساخت داخل می‌خورد!

یک مکانیک خودور آبادانی با سابقه 22 سال حضور در این حرفه معتقد است که کیفیت بنزین این شهر متناسب با آب و هوای شرجی و گرم این شهر نیست. وی کیفیت بنزین معمولی را جالب نمی‌داند و به مشتریانش توصیه می‌کند که حداقل در تابستانها برای آنکه استفاده از کولر به موتور خودور فشار وارد نکند، بنزین سوپر مصرف کنند. او که تأکید دارد درباره کیفیت بنزین باید منصافانه نظر داد می‌گوید: کیفیت بنزین را در دو مرحله باید سنجید؛ قبل و بعد از خروج از پالایشگاه؛ چرا که اگر کیفیت بنزین تولید شده در پالایشگاه هم خوب باشد با شیوههای حمل و نقل و نحوه نگه‌داری در جایگاهها عرضه قطعاً کیفیت آن نزول خواهد کرد.

احمدی اظهار می‌کند: بارها دیده‌ام که با همان تانکری که روغن حمل کرده است، بنزین را از پالایشگاه به جایگاه انتقال داده‌اند. از طرف دیگر، نحوه نگهداری بنزین در جایگاهها بسیار بد است؛ به طوری که شخصاً شاهد بودم، بخش زیادی از بنزینی که از نازل خارج می‌شد، آب بود. وی پژو 405 مدل سال 83 سوار می‌شود به بنزین معمولی عرضه شده در آبادان نمره 12 و به بنزین سوپر آن 17 می‌دهد.

یکی از کسبه شهر آبادان نیز که 206 اس.دی دارد و غالباً بنزین سوپر استفاده می‌کند، می‌گوید: بیش از دو ماه است که احساس می‌کنم کیفیت بنزین به دلیل شتاب بیشتر خودرو افزایش یافته است؛ پیش از این هنگام روشن کردن خودرو بوی آزار دهنده‌ای در پارکینگ می‌پیچید اما اکنون از شدت  این بو کاسته شده است. فکر می‌کنم به احتمال زیاد دلیل این تغییرات متوقف شدن تولید و عرضه بنزین پتروشیمی باشد. به هر حال به بنزین فعلی 14 تا 15 می‌دهم.

یک واردکننده خودور در منطقه آزاد اروند- شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و جزیره مینو می‌شود- هم می‌گوید: از زمانی که آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد اعلام شده تعداد خودورهای وارداتی به این منطقه افزایش یافته است. کمترین خواسته مردم منطقه اروند این است که بنزین مناسب با خودروهای وارداتی عرضه شود. اگرچه مسئولان وعده داده‌اند که کیفیت بنزین پالایشگاه آبادان بهتر خواهد شد اما هم اکنون کیفیت بنزین اصلاً تعریفی ندارد؛ شاید این بنزین مناسب خودروهای ساخت داخل باشد اما قطعاً من و امثال من که خودروی خارجی سوار می‌شویم، از این بنزین رضایت نداریم. بهترین نمره‌ای که می‌توان به این بنزین داد، 9.5 است.

اراکیها بالاترین نمره را به بنزین دادند

یک از شهروندان اراکی با تأکید بر این که کیفیت بنزین این شهر از زمان توزیع بنزین یورو4 بهتر شده است می‌گوید: اگر علاوه بر سوخت صنایع دیگر هم در آلودگی هوای این شهر نقش دارد اما قطعاً بنزین یورو4 می‌تواند بر کاهش این آلایندگی تأثیر داشته باشد. وی که سمند ال.ایکس سوار می‌شود، روان شدن حرکت خودرو را یکی از نشانه‌های ارتقاء کیفیت بنزین شهر اراک می‌داند و به بنزین عرضه شده در این شهر نمره 18 می‌دهد.

یک دیگر از ساکنان شهر اراک و آگاه به مسائل فنی خوردو نیز مانند دیگر کارشناسان معتقد است: مردم عادی چندان متوجه تغییر کیفیت بنزین نمی‌شوند؛ چراکه بیشترین تأثیر بنزین یورو4  بر محیط زیست است. به طور کل کیفیت بنزین شهر نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. وی در مورد نمره کیفیت بنزین یورو4 هم توضیح می‌دهد: اگر بنزین یورو4 را نسبت به بنزینی که قبلاً توزیع می‌شد به سنجیم، نمره 20 می‌دهم اما با توجه به اینکه کیفیت بنزین باید دائماً در حال ارتقا باشد، نمره‌ای بین 16 تا 18 می‌گیرد.

یکی از مدیران شهری که لیفان دارد می‌گوید: زمانی که بنزین معمولی یا سوپر استفاده می‌کردم، کاملاً می‌توانستم تفاوت کیفیت را حس کنم اما اکنون که بنزین یورو4 در شهر توزیع شده است اگر از بنزین یوور4 و یا سوپر استفاده کنم متوجه تغییر چندانی در خودرو نمی‌شوم. توزیع سوخت یورو4 بسیار شرایط را برای مردم شهر اراک راحت کرده است؛ چراکه در این شهر تنها یک جایگاه، بنزین سوپر عرضه می‌‌کند که با عرضه بنزین یورو4 دیگر نیازی نمی‌بینم در صف طولانی بنزین سوپر بایستم. به بنزین یوور4 نمره 18 می‌دهم چون برای نمره دادن به بنزین یورو4 باید از قبل به ما توضیح دهند که این بنزین علاوه بر مزایای زیست محیطی چه اثراتی بر روی خودرو دارد تا به توان بهتر نمره داد.

اصفهانی‌ها به بنزین سوپر نصف جهان نمره قبولی دادند!

یکی از کارمندان شهرداری اصفهان می‌گوید: صافی بنزین خودرو پژو پارس خود - مدل سال 85 - را در یک سال گذشته سه بار تعویض کرده است؛ هر تعمیرگاه خودرویی که رفته‌ام اذعان کرده دلیل این مشکل پائین بودن کیفیت بنزین است. الان نیز حدود چهارماه است که از بنزین سوپر استفاده می‌کنم و تقریباً در این مدت مشکلی برای خودرو پیش نیامده است. وی به بنزین معمولی نمره‌ای زیر 10 و به بنزین سوپر نمره 15 می‌دهد.

اولویت سوختگیری یک مکانیک خودورهای سنگین دارنده "ال90" بنزین سوپر است. وی می‌گوید: بنزین سوپر را ترجیح می‌دهم چون علاوه بر این که  مصرف سوخت را کاهش می‌دهد کشش خودرو بیشتر و حرکت آن نرمتر می‌شود. جمع شدن دوده اطراف سوپاپ نشان می‌دهد که بنزین معمولی کیفیت پائینی دارد. وی هیچ کدام از بنزین ایران را شایسته نمره 20 نمی‌داند و به بنزین نصف جهان 16 می‌دهد.

یکی از تاجران شهر اصفهان می‌گوید: سه سال مداوم بنزین سوپر استفاده می‌کردم اما نمایندگی هیوندایی توصیه کرد که از بنزین سوپر در خودرو استفاده نکنم چون خشک بودن این بنزین، شمعهای خودرو را دچار خوردگی کرده بود. به طور کل بنزین تهران در مقایسه با بنزین اصفهان بهتر است به همین دلیل وقتی تهران هستم باک را از بنزین این شهر پر می‌کنم. بر این اساس به بنزین تهران نمره 17 و به بنزین اصفهان نمره 15 می‌دهم.

بندرعباسی‌ها: بنزین معمولی بهتر از بنزین سوپر!

یک کارمند بندرعباسی با بیان این که عموم مردم شهر از کیفیت بنزین ناراضی هستند، اظهار می‌کند: یکی از علل پائین بودن مرغوبیت بنزین این است که مخازن نگهداری سوخت جایگاهها فرسوده است در نتیجه آب و بنزین وارد باک خودرو می‌شود. علاوه بر این کیفیت بنزین عرضه شده در بندرعباس را می‌توان از تعداد دفعات تعویض سوزن انژکتور خودرو متوجه شد. در حالت کلی باید این قطعه سالی یک بار تعویض شود اما در این وضعیت دو ماهی یکبار سوزن انژکتور تعویض می‌شود. وی که "کیا اُپتیما 2010" سوار می‌شود درباره بنزین سوپر بندرعباس هم می‌گوید: کیفیت این بنزین نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است و این تفاوت بسیار قابل توجه است. وی بهترین نمره را برای بنزین بندرعباس عدد 15 عنوان می‌کند.

"مصرف بالا، دوده اطراف موتور خودرو و بوی بد سوخت، از کیفیت پائین بنزین حکایت دارد. بنزین سوپر هم چندان تفاوتی با بنزین معمولی ندارد. به طور کل کیفیت بنزین در کل شهرهای ایران تقریباً مشابه یکدیگر است به همین دلیل بنزین ایران نمره‌ای بهتر از 10 نمی‌گیرد." این گفته‌های یک شهروند دیگر بندرعباسی دارنده ال90 است درباره کیفیت بنزین این شهر.

یکی از نمایشگاه‌داران این استان جنوبی تأکید می‌کند: معمول این است که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی باشد اما انگار در شهر بندرعباس این امر بدیهی فرق می‌کند؛ چرا که کیفیت بنزین سوپر به مراتب از بنزین معمولی پائین‌تر است و در صورت استفاده از آن، خودرو با مشکل برخورد می‌کند؛ یک نمونه از مشکل ریپ زدن و خارج شدن گاز زیاد از باک خودرو است. وی که از بنزین یورو4 عرضه شده در تهران هم استفاده کرده است، از کیفیت آن بسیار راضی است و از کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب و کاهش صدای خودور به عنوان مزایای این سوخت یاد کرد. این شهروند بندری به بنزین سوپر نمره 10 و به بنزین معمولی نمره 15 می‌دهد.

بوشهریها: قیمت بنزین متناسب با کیفیت آن است

یک بوشهری با شغل آزاد کیفیت بنزین عرضه شده در این شهر را کاملاً عادی ارزیابی می‌کند و می‌گوید تا به حال پیش نیامده که تعمیرکار دلیل خرابی خودرو را بنزین بداند. من هم تاکنون مشکلی با کیفیت بنزین نداشتم. اما با این حال این گونه نیست که بخواهم به آن نمره 15 بدهم؛ چرا که بنزین فعلی برای خودورهای ایرانی که استانداری پایین دارند مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اما اگر قرار باشد همین بنزین از جنبه‌های دیگر بررسی شود قطعاً مطابق با استاندارد نیست.

یکی از فرهنگیان بوشهر نیز درباره کیفیت بنزین این شهر تصریح می‌کند: شاید مسئولان مدعی باشند که بنزین را با قیمت یارانه در اختیار مردم قرار می‌دهند در حالی که مثلا در سایر کشورها قیمت بنزین بیش از دو سه هزار تومان است، اما واقعاً این گونه نیست. بهتر است مسئولان بر سر مردم منت نگذارند؛ چون همه می‌دانند که بنزین فعلی با چه کیفیتی در حال عرضه است و قیمتی که برای آن تعیین شده است مناسب با کیفیت آن است. من به بنزین نمره 12 می‌دهم.

شیرشکن بی.ام.و دارد و می‌گوید: در اکثر اوقات بنزین سوپر استفاده می‌کنم ولی گاهی که بنزین معمولی زدم کاملاً می‌توان متوجه تغییر شد. البته تفاوت کیفیت در بنزین معمولی و سوپر کاملاً عادی است اما امان از مواقعی که بنزین معمولی به اسم بنزین سوپر به مردم فروخته می‌شود. منظور این نیست که جایگاهدار مرتکب چنین تخلفی می‌شود، در واقع برخی زمانها کیفیت بنزین سوپر در حد بنزین معمولی است و همین مورد برای خودرو ایجاد مشکل می‌کند. گمان می‌کنم شاید علت این موضوع این باشد که چون بوشهر پالایشگاه  ندارد بنزین شهر از شهرهای مختلف مانند آبادان، بندرعباس یا شاید شیراز تأمین شود به همین علت گاهی کیفیت بنزین تغییر می‌کند. به بنزین بوشهر باید در زمانهای مختلف نمره داد اما در کل نمره آن بین 12 تا 14 است.

تبریزیها: خبری از بنزین یورو4 نیست

یک بازنشسته کارخانه تراکتورسازی تبریز معتقد است که کیفیت بنزین خیلی پایین است و موجب خراب شدن موتور ماشین می‌شود. وقتی از بنزین معمولی استفاده می‌کنم ماشین خوب راه نمی‌رود به طوری که موقع حرکت صدا می‌ده اما وقتی بنزین سوپر استفاده می کنم ماشین راحت تر و بدون تکانه حرکت می‌کند. در واقع کیفیت بنزین سوپر خیلی خوب اما بنزین معمولی افتضاح است.

این شهروند تبریزی، پژو روا مدل 88 دارد و به بنزین توزیع شده در تبریز نمره 10 می‌دهد؛ وی دلیل این نمره را این گونه توضیح داد: چون واقعا می شود، فهمید بنزین خالص نیست و انگار، یک چیزی در آن ریخته‌اند. وی با اشاره به این که از شبکه استانی آذربایجان غربی چندین‌بار اعلام شد که بنزین یورو 4 در شهر تبریز توزیع می‌شود اما تاکنون فقط چند جایگاه این بنزین را عرضه می‌کنند. اگرچه از زمان عرضه بنزین یورو 4 در تبریز موفق به استفاده از این بنزین نشده‌ام اما از دوستانم شنیده‌ام که کیفیت آن بسیار بالاست.

محمد، معمار است و پیکان مدل 83 دارد. وی اگرچه از کیفیت پائین بنزین گله‌ دارد و می‌گوید: "واقعا حیف آن پولی که بابت بنزین معمولی پرداخت شود"، اما شاید تنها یک دارنده پیکان بتواند به بنزینی که استاندارهایی متناسب با این خودرو  دارد نمره‌ 17 دهد. این شهروند تبریزی در مورد نمره بالایی که به بنزین داده توضیح می‌دهد: چون ماشینش پیکان است، پس کیفیت پائین سوخت، روی قطعات آن تاثیر منفی ندارد.

علی میتسوبیشی آ.اس.ایکس دارد و دائم بین تبریز و تهران در رفت و آمد است. وی از بنزین یورو4 تهران راضی است و می‌گوید: هر وقت از تهران به تبریز می‌روم، باک ماشین را کامل پر می‌کنم،چون نمی‌دانم در بین راه و حتی تبریز چه بنزینی گیرم می‌آید. وقتی به او گفته می‌شود که چند ماهی است که بنزین یورو4 در تبریز توزیع می‌شود، با تعجب می‌گوید: فکر نمی‌کنم اینطور باشد؛ من تا به حال نه بنزین یورو4 در تبریز دیده‌ام و نه از کسی شنیده‌ام. وی با شوخی می‌گوید: بنزین یورو4 هم باشد برای از ما بهتران است! نمره بنزین تهران نسبت به کل کشور 20 است اما به بنزین تبریز حداکثر نمره‌ای که می‌توان داد 13 است.

اظهارات متفاوت پای‌تخت نشینان درباره یورو4

صابر با آن که تأکید دارد، تا به حال خودرو اش  - سمند مدل سال 89 - را به علت پایین بودن کیفیت بنزین به تعمیرگاه نبرده است اما تصریح می‌کند: از زمانی که اعلام شد، بنزین یورو4 عرضه می‌شود، فقط اسم بنزین تغییر کرده است؛ چون تغییری در کیفیت بنزین حس نکرده‌ام. از آنجایی که بنزین سوپر گرانتر است و تا به حال استفاده نکرده‌ام اما می‌گویند، سوپر بهتر از بنزین معمولی است. نمره بنزین تهران در کل 12 است.

 یک دانشجوی تهرانی که از خودرو تنها برای تردد بین منزل و دانشگاه استفاده می‌کند، می‌گوید: علی‌رغم تعریفهایی که از بنزین یورو4 شنیده‌ام، اما مصرف خودرو در این اواخر بسیار زیاد شده است؛ تا آنجا که می دانم تبخیر پایین بنزین یکی از شاخصهای کیفیت است اما احساس می‌کنم، با آنکه مسیرم ثابت بوده مصرف بنزین خودرو افزایش یافته است. 14 نمره مناسبی برای کیفیت فعلی بنزین است.

 یکی از کسبه تهران که به دلیل محل کارش مجبور به استفاده از موتورسیکلت دنا مدل سال 88 است، اسم بنزین یورو4 را تاکنون نشنیده است و می‌گوید: بنزین درست و حسابی نداریم! چیزی که الان می‌فروشند در حدیاست که فقط وسیله را راه ببرد. در این مدتی که موتور سوار می‌شوم، چندین بار به روغن سوزی افتاده و یک بار هم موتور وسیله‌ام سوخت. مکانیک تعمیرکننده هم گفت که به دلیل بنزینهای آشغالی که استفاده می‌کنید. نمره 7 هم به این بنزین بدید زیاد است.

 یکی از رانندگان اتوبوسهای درون شهری که ساکن شهریار است، پژو آردی مدل سال 83 دارد و بیشتر از آنکه به پائین بودن کیفیت سوخت در کشور اعتراض داشته باشد، یک سؤال مهم مطرح می‌کند: اگر کیفیت بنزین یورو4 بهتر است پس چرا قیمت آن با قمیت بنزین معمولی یکی است و حتی قمیت بنزین سوپر از آن بیشتر است؟ چرا به مردم اعلام نمی‌کنند که کدام سوخت را باید استفاده کرد؟ اصلاً چرا با توزیع بنزین یورو4 در تهران باز هم بنزین سوپر توزیع می‌شود؟ جالب این است که مردم فکر می‌کنند که بنزین سوپر از بنزین یورو4 بهتر است! بنزین نمره قبولی می‌گیرد؛ 16 یا 17 .

یکی دیگر از دارندگان خودوری خارجی -هیوندا آزرا- ساکن تهران معتقد است که بنزین یورو4 بهتر از بنزین سوپر است اما به شرطی که بنزین مورد نظر را با بنزینهای دیگر مخلوط نکند. بنزین یورو4 عرضه شده در جایگاه های بالاشهر گاهی خوب است و گاهی مانند سابق. تکلیفمان با نوع عرضه بنزین یورو4 مشخص نیست. از جایگاهدار که علت تفاوت کیفیت بنزین را در روزهای مختلف می‌پرسی، می‌گوید که بنزین یورو4 را گاهی با بنزین معمولی ترکیب می‌کنند! ای کاش قمیت بنزین یورو4 را گران می‌کردند اما واقعاً یورو4 عرضه می‌شد. وی به بنزین یورو4 خالص نمره 20 و بنزینی که ترکیب از یورو4 و معمولی است نمره 16 می‌دهد.

برخلاف شهروند قبلی یک تولید کننده پوشاک در پایتخت - دارنده سوناتا- با ابراز رضایت کامل از عرضه بنزین یورو4 در تهران به این سوخت نمره 20 می‌دهد و می‌گوید: از زمان عرضه بنزین با کیفیت در تهران دیگر دغدغه‌ای ندارم حتی دیگر نیازی به استفاده از بنزین سوپر ندارم. البته نباید فراموش کرد که نباید روی استاندارد یورو4 متوقف شد؛ چرا که الآن بنزین اروپا استاندارد یورو6 دارد.

شیرازیها: بنزین شیراز بهتر از بنزین تهران!

یک مدرس دانشگاه ساکن در شیراز می‌گوید: یک ماه قبل از سفر به دلیل ریپ زدن خودرو- پراید مدل سال 91- تصمیم گرفتم خودرو را برای تنظیم به تعمیرگاه ببرم. مسئول تنظیم موتور تأکید کرد به دلیل ناخالصیهای موجود در بنزین باید زود به زود صافی بنزین عوض شود. علی‌رغم این موضوع کیفیت بنزین شیراز از برخی جایگاههای تهران و قم بهتر است از سوی دیگر فکر می‌کنم که قسمتی از ناخالصیهای بنزین این شهر مربوط به مخازن جایگاهها باشد، به همین دلیل به بنزین شیراز نمره‌ای بین 16 تا 17 می‌دهم.

یکی دیگر از شهروندان شیرازی به دلیل داشتن خودور کیا اپتیما مدل سال 2010 مجبور است از بنزین سوپر استفاده کند. وی درباره کیفیت بنزین سوپر پاسخ جالبی می‌دهد و می‌گوید: قبل از آن که بخواهم کیفیت بنزین سوپر شیراز را ارزیابی کنم باید بنزین سایر کشورها و یا حداقل سایر شهرها را استفاده کرده باشم. در شهری که تنها یک جایگاه دولتی بنزین سوپر توزیع می‌کند، امکان مقایسه وجود ندارد به همین دلیل به بنزین فعلی که انتهای آمال ما محسوب می‌شود، نمی‌توان نمره‌ای کمتر از 18 داد.

یک کارمند دولت نیز از کیفیت بنزین شهر شیراز ابراز رضایت کامل داشته و تأکید می‌کند می‌گوید: هنگام تعویض فیلتر، ناخالصی زیادی بر روی آن مشاهده نمی‌شود از سوی دیگر مصرف سوخت هم در حد معمول است به همین دلیل بنده نمره 17 به بنزین شیراز می‌دهم.

بنزین کرمانشاه مردود شد

یک عکاس کرمانشاهی می‌گوید: نمی‌توان سوخت را از نظر آلایندگی بررسی کرد؛ چرا که نیاز به آزمایشگاه مخصوص دارد اما علی‌رغم این که از نظر فنی، خودرو سالم است، بوی بدی وارد اتاق خودرو می‌شود که‌ نشان دهنده کیفیت پائین بنزین این شهر است. همچین فیلتر خودرو نشان می‌دهد که بنزین ناخالصی دارد.البته من بارها شنیده‌ام که اگرچه کیفیت بنزین کرمانشاه پائین است اما انگار جایگاهداران نیز آب و گازوئیل قاطی بنزین می‌کنند.

وی که دوسال است صاحب خودرو شده است، از فرّاریت و خشک بودن بنزین سوپر هم گله دارد و یادآور می‌شود: بنزین سوپر خشک است و همین موضوع باعث خورندگی پیستون، سوپاپ و میلنگ می‌شود.این دارنده پراید مدل سال 82، در پاسخ به این که چه نمره‌ای به کیفیت بنزین می‌دهد می‌گوید: هر سوختی که ماشین را راه ببرد، حداقل 10 را می‌گیرد اما به طور کل به بنزین کرمانشاه نمره 15 می‌دهم.

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی نیز از کیفیت پائین بنزین سوپر شاکیست؛ وی با اعلام اینکه از ابتدای امسال دیگر از بنزین سوپر استفاده نکرده است گفت: بنزین سوپر این اواخر موجب خشک شدن لاستیک سوپاپ خودور می‌شود این در حالیست که معمولا از این بنزین برای شستشوی سوپاپ و سوزن انژکتور استفاده می‌شود.

نوروزی که دوره تعمیرات خودروهای دیزلی و بنزین را گذرانده است نمره‌ای بیش از 5 به کیفیت بنزین تولید پالایشگاه کرمانشاه نمی‌دهد. وی از بوی بد و مصرف بالا سوخت به عنوان نشانه‌های بی‌کیفیت بودن بنزین نام می‌برد و می‌گوید: کیفیت بنزین در شهر کرمانشاه متغییر است اما در کل کیفیت آن بسیار پائین است؛ انگار نفت‌‌گاز(گازوئیل) هم با بنزین مخلوط شده است. البته در جایگاه نیز کیفیت بنزین توسط جایگاهداران دستکاری می‌شود. متأسفانه کسی از سازمان استاندار نیز بر عملکرد جایگاه نظارت نمی‌کند.

یکی از کارمند دانشگاه رازی کرمانشاه توصیف جالبی از پالایشگاه این شهر دارد. وی می‌گوید: مردم کرمانشاه به اشتباه فکر می‌کنند که این تأسیسات پالایشگاه است درحالی که این طور نیست، این واحد در حد یک نصفیه کننده نفت‌خام است؛ همین! ارتقاء نیافتن تأسیسات پالایشگاه نیز منجر به افزایش آلایندگی‌ این شهر شده است؛ به طوری که حجم گوگرد بسیار بالاست.با وجود این که خودروی وی موهاوی است اما وی تأکید دارد که با وجود پائین بودن کیفیت بنزین معمولی ترجیج می‌دهد از این بنزین استفاده کند؛ چراکه کیفیت آن به مراتب از بنزین سوپر بهتر است. او نیز به کیفیت بنزین کرمانشاه نمره‌ای بهتر از 3 نمی‌دهد.

کد خبر 36820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha