کد خبر 37171
۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
سقوط خونین جرثقیل در مشهد+عکس

پرشین خودرو: شب گذشته جرثقیل تاورکرین پروژه در حال احداث در میدان جانباز شهر مشهد به داخل خیابان سقوط کرد و 3 مجروح و میلیون‌ها ریال خسارت برجای گذاشت.

به گزارش «پرشین خودرو»، حوالی ساعت 23 و 15 دقیقه شب گذشته جرثقیل تاورکرین پروژه در حال احداث در میدان جانباز شهر مشهد به داخل خیابان سقوط کرد و 3 مجروح و میلیون ها ریال خسارت برجای گذاشت.

مجید شادی، مدیر حوزه 2 عملیات آتش نشانی شهر مشهد گفت: ستاد فرماندهی آتش نشانی مشهد با دریافت گزارش این حادثه بی درنگ آتش نشانان و نجاتگران ایستگاه های 3 و 43 و33و 10 را به همراه 2 جرثقیل 25 و10 تنی ایستگاه شماره 6 به محل حادثه حد فاصل خیابان یاس و میدان جانباز شهر مشهد اعزام کردند که آتش نشانان در مدت زمانی کمتر از 5 دقیقه به محل حادثه رسیدند.

وی افزود: نجاتگران آتش نشانی به محض رسیدن در محل مشاهده کردند، جرثقیل تاورکرین در محل ساخت یک پروزه تجاری و اداری به علت نامعلومی به داخل خیابان سقوط کرده که اپراتور جوان آن در داخل کابین محبوس شده بود.

مدیر حوزه 2 عملیات آتش نشانی شهر مشهد گفت: آتش نشانان و نجاتگران با انجام عملیات ایمن سازی محل حادثه و با بکارگیری تجهیزات ویژه نجات، فرد آسیب دیده را از لابه لای آهن پاره های جرثقیل خارج و به بیرون انتقال دادند و سپس امدادگران اورژانس نیز کارگر آسیب دیده را به بیمارستان منتقل کردند.

شادی افزود: در این حادثه 2 نفر دیگر نیز مجروح شده بودند که در دقایق اولیه حادثه توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی گفت: در این حادثه به چند دستگاه وسیله نقلیه نیز خساراتی وارد آمد و با توجه به شدت این حادثه و شرایط سقوط این جرثقیل عظیم الجثه که موجب مسدود شدن 2 طرف بولوار فردوسی گردیده بود ، از طریق شبکه بیسیم درخواست شد عوامل نیروی انتظامی و پلیس راهور در محل حضور یافته و مسیر تردد خودرو ها و مردم را برای ایمنی بیشتر شهروندان مسدود کنند.

مدیر حوزه 2 عملیات آتش نشانی مشهد افزود: عملیات جابجایی قطعات این جرثقیل بزرگ از سطح خیابان تا ساعت 7 صبح امروز ادامه داشت و در این مدت مسیر شرق به غرب بولوار فردوسی مشهد مسدود بود.

این حادثه خسارات مالی فراوانی برجای گذاشته است.«تاورکرین»، جرثقیل ساختمانی است که برای جابجایی مصالح در ساختمان های بلند استفاده می شود و حداکثر وزن باری که این دستگاه می تواند در هر نوبت جابجا کند باید کمتر از مجموع وزن اجزای جرثقیل و وزنه تعادل آن باشد.

به گفته کارشناسان، یکی از خطراتی که این جرثقیل ها ممکن است ایجاد کنند حرکت بوم آن هنگام جابجایی مصالح و یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است بر روی ساختمان های اطراف و خودروها و یا رهگذران بیفتد، در این صورت واضح است که این اتفاق موجب تحمیل چه میزان خسارات به شهروندان می شود.

کارشناسان آتش نشانی با توجه به خطرات بالقوه این جرثقیل های ساختمانی توصیه می کنند: پیمانکاران و مهندسان ناظر باید نظارت دقیق و دائمی را بر نحوه نصب و فعالیت آن اعمال کنند. برخی مواقع که برای اپراتوری و هدایت این دستگاه های سنگین و حساس از کارگرانی که دقت و مهارت لازم را ندارند استفاده می شود که این موضوع نیز حوادثی را در سال های اخیر بدنبال داشته است.

 

 
کد خبر 37171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha