کد خبر 41437
۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
رونمایی از سیستم یکپارچه معاینه فنی

پرشین خودرو: یازدهمین جلسه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه عصر دوشنبه در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، معصومه ابتکار در این جلسه با تاکید بر لزوم استمرار برنامه های جامع کاهش آلودگی هوای کشور، گفت: یکی از اولویت ها و برنامه های مهم دولت یازدهم، بهبود کیفیت هوا در کشور است.

ابتکار افزود: به همین منظور کارگروه ها و شوراهای مرتبط با موضوع آلودگی هوا در سراسر کشور و در سطوح مختلف تشکیل و گزارش وضعیت موجود و اقدامات صورت گرفته در این حوزه نیز در مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و شورای عالی محیط زیست ارائه شده است.

 

آلودگی هوا مبحثی پیچیده، چند وجهی و زمان بر است

معاون رئیس جمهور با اشاره به مصوبه 10 اردیبشهت ماه هیات دولت و اعلام وظایف دستگاه ها و وزارتخانه های مرتبط در خصوص مقابله با آلودگی هوا، اضافه کرد: دولت یازدهم در این موضوع مصمم است اما بحث آلودگی هوا و رفع آن در تمام دنیا مبحثی پیچیده، چند وجهی و زمانبر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اقدامات مثبت دولت یازدهم در خصوص مقابله با آلودگی هوا غیرقابل انکار است و قیاس منصفانه شرایط و کیفیت هوا با سال های گذشته، اثبات زحمات بسیار زیاد در این حوزه است.

وی ضمن بیان اینکه آثار آلودگی هوا تنها محدود به یک حوزه نیست و حوزه های متعددی همچون سلامت، اقتصاد و اجتماع را درگیر می کند، اضافه کرد: تاکید دولت یازدهم بر حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور، آیین نامه ها و دستورالعمل های متعدد در خصوص مقابله با آلودگی هوا و دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه همه در راستای حفظ سلامت مردم است.

ابتکار ادامه داد: تشکیل کارگروه های مقابله با آلودگی هوا در تمام شهرها و تکیمل و تدوین مطالعات مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها نیز در همین راستا صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به شرایط اقلیمی، جمعیت پذیری بالا و تعداد روزافزون صنایع در تهران، گفت: البته شرایط آلودگی هوا در تهران شرایط پیچیده تری و عوامل متعدد تری دارد و از همین رو نیاز به انسجام بیشتر و تعامل و همراهی تمام دستگاه های مرتبط برای اجرای دقیق برنامه ها و کاهش آلودگی هوا بیش از سایر نقاط کشور است.

 

حل معضل آلودگی هوا منوط به همکاری و انسجام عمل تمام دستگاه ها و قواست

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع آلودگی هوا را موضوعی ملی و مهم ارزیابی کرد و حل این معضل را منوط به همکاری تمام دستگاه ها و قوا دانست.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تدوین برنامه ششم با تاکید بر محوریت موضوعات محیط زیستی، همچنین بررسی پیش نویس سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست برای نخستین بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: یکی از مهم ترین محورهای مندرج در این سیاست ها را مباحث مقابله با آلودگی هوا و لزوم همکاری تمام قوا در این خصوص شکل داده است.

ابتکار از شناسایی دقیق منابع آلاینده و سهم هر کدام در آلودگی هوای کشور خبر داد و تاکید کرد: بهبود کیفیت هوای کشور و قرار گرفتن آلاینده های گوگرد، بنزن، ناکس و اوزون در سطح استاندارد و سالم و پاک، نشان دهنده این است که تلاش ها و برنامه های دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا در مسیر درستی قرار دارد.

 

اصلی ترین عامل آلودگی هوا ذرات ریز 2.5 میکرون است

معاون رئیس جمهور مشکل اصلی آلودگی هوا را ذرات ریز 2.5 میکرون دانست و افزود: اندازه گیری این ذرات چند سالی است که صورت می گیرد و برای رفع مشکل آلودگی هوا باید برنامه ریزی و راهبرد علمی و دقیقی برای این ذرات داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از منابع ثابت و خانگی و نیروگاه ها به عنوان دیگر عوامل موثر در آلودگی هوا نام برد و تصریح کرد: تعامل بسیار ارزنده ای میان وزارتخانه های نفت و نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف سوخت مازوت از نیروگاه های کشور شکل گرفته است ولی این موضوع به دلیل عدم تامین زیرساخت های گازرسانی در سال های گذشته و وابستگی تولید برق کشور به نیروگاه ها، موضوعی زمان بر است.

وی ضمن اشاره به آغاز طرح جهادی پایش شبانه صنایع استان تهران توسط اداره کل مربوطه، گفت: تمامی این اقدامات به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه دولت یازدهم برای حفظ سلامت مردم و بهبود کیفیت زندگی آن هاست.

ابتکار ضمن تاکید بر عزم جدی مجموعه دولت به منظور رفع معضل آلودگی هوا، تاکید کرد: برای رفع معضل آلودگی هوا باید حرکتی منسجم و فرابخشی بر اساس ماموریت ها و برنامه راهبردی تعریف شده شکل گیرد.

 

رونمایی از سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها در کشور همزمان با روز هوای پاک

بنابراین گزارش، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن اقداماتی همچون کاهش سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی و برقی به صفر، پیگیری اجرایی شدن طرح کهاب، پیگیری هوشمندسازی موتورخانه ها، خروج بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور، گفت: همه این اقدامات در راستای تلاش برای حفظ سلامت مردم و مقابله با آلودگی هوا صورت گرفته است و نتایج حاصله بیانگر موفقیت در این مسیر است.

متصدی ضمن استقبال از طرح مشترک راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور برای اتصال دوربین های کنترل نامحسوس، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی خودروها به یکدیگر، همچنین شماره گذاری خودروها بر اساس تایید سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر نصب فیلتر دوده، گفت: انسجام عمل دستگاه ها ضامن موفقیت طرح مقابله با آلودگی هواست.

وی همچنین با اعلام خبر رونمایی از سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها در کشور همزمان با 29 دی ماه (روز هوای پاک)، ابراز امیدواری کردک این اقدام منجر به رفع نواقص کنونی معاینه فنی خودروها در کشور شود.

در پایان نمایندگان دستگاه های حاضر در جلسه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در دستگاه خود و برنامه ریزی های آینده برای مقابله با آلودگی هوا ارائه دادند.

کد خبر 41437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha