کد خبر 42721
۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
آلوده‌ترین شهرهای دنیا را بشناسید

پرشین خودرو: آلودگی هوا یکی از معضلات زیست‌محیطی ایران و به‌ویژه شهر اهواز در سال‌های اخیر بوده‌است. معضلی که نه تنها اهواز که دیگر شهرهای جهان هم با آن مواجه هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، آلودگی هوا مشکل جدیدی نیست؛ اما روز به روز بر ابعاد آن افزوده می شود. کشورهای آسیایی اغلب در زمره آلوده ترین کشورهای جهان به حساب می آیند البته جمعیت بالای این قاره هم در این میزان بالای آلودگی بی تقصیر نیست.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، «پیشاور» پاکستان آلوده ترین شهر و «Lake Havasu city-kingdom» آمریکا از پاک ترین شهرها تا سال ۲۰۱۴ بوده اند.

دهلی نو
هند دومین کشور پرجمعیت جهان، از آلوده ترین کشورهای جهان هم به حساب می آید. طی سه هفته نخست سال ۲۰۱۴، غلظت ریزآلاینده ها در دهلی تنها یک روز به زیر شاخص ۳۰۰ کاهش یافته که این ۱۲برابر بالاتر از حد مجازی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است.



دهلی از لحاظ آلودگی در رقابت با پکن است و گاهی از آن پیشی می گیرد. عواملی مثل میزان بالای آلودگی هوا همراه با بهداشت ضعیف، فقدان سیستم فاضلاب مناسب و تشدید آلودگی آب، این کشور را به خطرناک ترین کشور جهان از نظر آلودگی تبدیل کرده است.

پکن
پکن از آلوده ترین شهرهای جهان محسوب می شود و بارها میزان آلاینده ها در هوای آن به بیش از حد مجاز رسیده است.



دو سال پیش میزان آلودگی هوا در پایتخت چین به سه برابر حد مجاز خود رسید. در اواسط ماه ژانویه سال گذشته میلادی هم آلودگی هوای پکن به اندازه ای شدت یافت که دولت چین اقدام به انتشار هشدارهای سلامتی کرده و ضمن بستن چهار بزرگراه اصلی این شهر به خرید فیلترهای تصفیه هوا روی آورد و از مردم خواست از ماسک های تنفسی استفاده کنند. گرد و غبار ذغال سنگ و دود ماشین ها دو عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت چین عنوان شده است.

کابل
کابل، پایتخت افغانستان در ردیف ۱۰ شهر آلوده جهان قرار دارد. میزان دقیق آلودگی هوای شهر کابل برای امکان مقایسه آن با دیگر شهرهای آلوده جهان مشخص نیست؛ زیرا دستگاه سنجش هوا در این شهر وجود ندارد.
به پیشنهاد سازمان محیط زیست روزهای پنجشنبه در این شهر تعطیل اعلام شده که تاثیر اندکی در کاهش آلودگی دارد.
مسئولان محیط زیست افغانستان اظهار امیدواری کرده اند با نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا در کابل، پس از کنترل و بررسی دقیق میزان و نوع آلاینده ها، امکان کنترل آلودگی و تصفیه هوا بیشتر فراهم آید.
آلودگی های زیست محیطی کابل تنها به آلودگی هوا منحصر نمی شود بلکه این شهر از نظر تجمع زباله نیز شهری کثیف خوانده می شود.

اهواز
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، اهواز پس از شهرهای پیشاور و راولپندی (پاکستان)، مزار شریف (افغانستان)، و گوآلور (هند) در رتبه پنجم آلوده ترین شهرهای جهان به لحاظ آلاینده PM۱۰ قرار داشته است.



غلظت این آلاینده ها ۳۰برابر حد مجاز است. گویا منشا این ریزگردها که سال هاست استان خوزستان با آن دست و پنجه نرم می کند، از کشور عراق است.
این معضل در سال های اخیر به یک بحران جدی برای مردم این استان تبدیل شده تا جایی که همین هفته کمیسیون کشاورزی مجلس و «معصومه ابتکار» رییس سازمان محیط زیست جلسه ای اضطراری برای بررسی بحران هوای اهواز تشکیل دادند.

برلین
آلمان آلوده ترین کشور قاره اروپا است. دلیل بیشتر این آلودگی ها به تاسیسات صنعتی موجود در این کشور برمی گردد.
بیشترین این تاسیسات، نیروگاه ها هستند که انرژی خود را از ذغال سنگ تامین می کنند. هشت مرکز از این تاسیسات در آلمان، ۶ مرکز در لهستان، و چهار مرکز در رومانی واقع شده اند. بریتانیا و بلغارستان نیز هریک دارای سه مرکز آلوده کننده هوا هستند.



یکی از طرح های آلمان برای کم کردن آلودگی هوا، ابتکار خودروهای برقی است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که قبلا اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۰ تعداد این خودروها به یک میلیون خواهد رسید، طی کنفرانسی در برلین گفت که برای رسیدن به این هدف به یارانه های بیشتری نیازمندیم.

لندن
انگلیس سومین کشور آلاینده هوا در قاره اروپا به شمار می آید. آلودگی هوای بریتانیا هزینه ای معادل با ۱۴۹ میلیون پوند بر اتحادیه اروپا تحمیل کرده است.
انگلیس از ۵۰ نیروگاه برق و کارخانه آلاینده هوا در کل اروپا، ۱۰ کارخانه را در اختیار دارد که همین موضوع باعث شده که این کشور جزو آلوده ترین کشورهای اروپا باشد.



بر اساس گزارشی از مجلس نمایندگان بریتانیا، در لندن سالانه چهار هزار نفر جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست می دهند.
سیاست مداران بریتانیا که در ابتدا مشکل را انکار کرده بودند سرانجام مجبور شدند با آن مواجه شوند.
تا جایی که بالاخره مجلس بریتانیا مجبور شد در سال ۱۹۵۶ مصوبه ای به نام «مصوبه هوای پاک» تصویب کند.
این مصوبه سوزاندن ذغال سنگ در منازل را محدود کرد و به موجب آن، کارخانه ها به مناطق اطراف و دور از شهرها منتقل شدند.
لندن به منظور مقابله با آلودگی هوای خود در سال ۲۰۰۳ طرحی به اجرا گذاشت که بر اساس آن خودروهایی که وارد مرکز شهر می شوند، باید مبلغی اضافه پرداخت کنند، اما مسئولان در ژوئیه سال گذشته طرحی جدید ارائه کردند که رانندگان بیشتری حق استفاده از خودروهایشان را ندارند.

لس آنجلس
در بین شهرهای آمریکای شمالی لس آنجلس جزو آلوده ترین شهرها به شمار می آید. این امر به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی این شهر و همچنین تعداد بالای اتومبیل های شخصی است.
دولت آمریکا برای کاهش آلودگی این شهر در طول سه دهه اخیر اقدامات فراوانی انجام داده که در کاهش این آلاینده ها موثر بوه است.



مهم ترین اقدام دولت آمریکا در دستیابی به هوای پاک، در درجه اول پذیرش قانون هوای پاک در سال ۱۹۷۰ بوده است که به واسطه آن کنگره، آژانس تازه تأسیس حفاظت از محیط زیست آمریکا را مسئول تعیین استانداردهای کیفیت هوا به منظور حفاظت از سلامت عمومی کرد.
در مرکز برنامه های کنترل آلودگی هوا در لس آنجلس، نهاد مدیریت هوای ساحل جنوبی قرار دارد.
این نهاد در سال ۱۹۷۷ توسط قوه مقننه ایالت کالیفرنیا تأسیس شد؛ و مأموریت آن حفاظت از سلامت عمومی با به کار گیری قوانین و استانداردهای موجود آلودگی هوا در سطح فدرال، ایالت و منطقه است.

منبع: مهر

کد خبر 42721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha