کد خبر 45322
۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
تمام داشته‌های MVM 315 جدید

پرشین خودرو: شاید شما هم هنگام انتخاب خودرو در بازار خودروهای هاچ‌بک زیر ۵۰ میلیون تومان با این سئوالات مواجه شده باشید که بالاخره پژوی ۲۰۶ و ۲۰۷ بخریم یا ام‌وی‌ام ۳۱۵؟ جک J5 کرمان‌موتور بهتر است یا ۳۱۵ شرکت مدیران‌خودرو؟ اصلاً ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید چه تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود کرده است؟ پاسخ این سئوالات احتمالاً انتخاب شما را در این میان آسان‌تر خواهد کرد اما به راستی ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید که به تازگی وارد بازار ایران شده است چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

به گزارش «پرشین خودرو»، در پرونده این هفته خودروهای چینی ، صرف‌نظر از اینکه بخواهیم این خودرو را با همکلاسانش در بازار مقایسه کنیم، قصد داریم تا بیشتر، داشته‌های این خودرو را ارائه کنیم. در واقع حضور ام‌وی‌ام ۳۱۵ در کشورمان خبر تازه‌ای نیست و این خودروی چینی مدت‌هاست که در کشورمان مونتاژ می‌شود. در سال جاری (۱۳۹۳) کمپانی مدیران‌خودرو (MVM) فیس‌لیفت جدید این هاچ‌بک را وارد بازار کشورمان کرده است. ویرایش جدید این خودرو با ظاهری جدید و تغییراتی فراوان همراه بوده و برای رقابت در بازار هاچ‌بک‌های زیر ۵۰ میلیون تومان بازار، تازه نفس به نظر می‌رسد.  بنابراین در این نوشتار به تمام امکانات و قابلیت‌های این خودروی جدید خواهیم پرداخت. ام‌وی‌ام ۳۱۵ در کلاس هاچ‌بک‌ها قرار داشته و مدل لیفت‌بک آن نیز به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در کمپانی خودروسازی چری (Chery) کشور چین ساخته شده و در کشورمان نیز توسط کمپانی خودروسازی مدیران‌خودرو (MVM) مونتاژ می‌شود.


ظاهری با طراحی جدید
زمانی که ام‌وی‌ام ۳۱۵ برای اولین بار وارد کشورمان شد به دلیل ظاهر زیبایی که داشت خیلی زود توانست به فروش بالایی دست پیدا کند و عرصه را برای پژو ۲۰۶ تنگ‌تر از قبل کند. با این که پژو ۲۰۶ چندین سال است با همان طراحی اولیه خود در کشورمان تولید می‌شود اما شرکت مدیران‌خودرو تنها پس از گذشت مدت کوتاه نسخه بروز شده ام‌وی‌ام ۳۱۵ را با ظاهری جدید جایگزین مدل پیشین خود کرده است. مدل هاچ‌بک ۳۱۵ جدید در نمای عقب خود تغییرات زیادی نداشته اما مدل لیفت‌بک آن علاوه بر نمای جلو در نمای عقب نیز دگرگون شده است. در نمای جلوی ۳۱۵ جدید، از چراغ‌های جدیدی استفاده شده که به دلیل مشکی بودنِ بخش‌های داخلی، ظاهری جذاب به ۳۱۵ داده است. یک جلو پنجره باریک و کشیده بین این دو چراغ تعبیه شده که بر روی آن لوگوی بیضی‌شکل MVM نقش بسته است. کمی پایین‌تر نیز در زیر محل نصب پلاک یک هواکش بسیار بزرگ قرار دارد که در اطراف آن چراغ‌های مه‌شکن جا خوش کرده‌اند.فاصله بین این هواکش بزرگ و مه‌شکن‌ها به رنگ مشکی بوده که به خاطر اختلاف رنگ با بدنه خودرو ظاهری اسپرت به آن داده است. در ۳۱۵ جدید رینگ‌ها نیز شاهد تغییراتی بوده‌اند و در نمونه فیس‌لیفت این خودرو از رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی با طراحی جدید استفاده شده است. در نمای عقب مدل‌ هاچ‌بک این خودرو تغییرات زیادی نسبت به قبل نداشته و در این بخش از چراغ‌های عقبِ مجهز به لامپ‌های LED و هالوژن و چراغ‌های مه‌شکن بر روی سپر عقب استفاده شده است. اما در نمای عقب مدل‌ لیفت‌بک این خودرو تغییرات بیشتر از مدل هاچ‌بک است. در نمای عقب این خودرو از چراغ‌های عقب دو تکه استفاده شده که قسمتی از آن بر روی درب صندوق بار قرار داشته و قسمت دیگر آن بر روی گلگیر سوار شده است. این چراغ‌ها حالت برجسته‌ای دارند که از نظر بصری خیلی بهتر از نمونه‌های قبلی هستند. یکی دیگر از قسمت‌های جالب توجه در طراحی بدنه این خودرو لبه درب صندوق بار آن است که دارای یک برجستگی ملایم بوده که در زیبایی ظاهر این خودرو بی‌تاثیر نیست.

 


 

کابین زیبا با امکانات قابل قبول
تحولات درون کابین ۳۱۵ بیشتر از تغییرات ظاهری آن است. هنگام ورود به کابین طراحی زیبای داشبورد این خودرو توجهتان را به خود جلب خواهد کرد. در طراحی داشبورد این خودرو از کابین زیبای محصولات هیوندای الهام گرفته شده که در نگاه اول کاملاً محسوس است. استفاده از خطوط شکسته در طراحی جدید کابین این خودرو آن را زیبا و جوانپسند کرده است.

در مرکز داشبورد ۳۱۵ از یک مانیتور استفاده شده که سیستم صوتی خودرو را نیز در خود جای داده است. این سیستم صوتی قابلیت پخش MP3 را داشته و دارای پورت USB است که به شش بلندگو مجهز است. پایین‌تر از آن نیز سیستم تهویه هوا قرار دارد و در انتها یک درگاه Aux به همراه فندک خودرو جاخوش کرده‌اند. در ساخت کابین این خودرو از پلاستیک استفاده شده که با طرح آلومینیوم تزیین شده است. پشت آمپر این خودرو از دو چند ضلعی تشکیل شده که وظیفه نمایش دور موتور و سرعت لحظه‌ای خودرو را به صورت آنالوگ دارند. بین این دو چند ضلعی نیز یک کامپیوتر سفری قرار گرفته است. بر روی سقف و جلوی آینه وسط یک مجموعه چراغ سه‌تایی قرار داشته که نور مناسبی را در تاریکی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. برخلاف ظاهر کوچک این ۳۱۵ درون کابین آن فضای کافی برای همه سرنشینان وجود دارد. در ردیف عقب نیز برای افراد با قد متوسط مشکل و کمبود فضا وجود ندارد. از نظر ایمنی نیز باید گفت ام‌وی‌ام ۳۱۵ به کمربند ایمنی سه نقطه‌ای پیش کشنده برای تمام سرنشینان و دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز است. در ام‌وی‌ام ۳۱۵ تمام شیشه‌ها و آینه‌های جانبی به صورت برقی تنظیم شده اما تنظیم صندلی‌های آن همچنان دستی است.


 

قابلیت‌های فنی ۳۱۵
زیر کاپوت ام‌وی‌ام ۳۱۵ یک پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ قرار گرفته که ۱۴۹۷ سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه ۱٫۵ لیتری قادر به تولید ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو به کمک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل شده و این خودروی ۱٫۲ تنی را به حرکت درمی‌آورد. نیروی تولیدی ۳۱۵ برای یک خودروی هاچ‌بک کاملاً مناسب بوده و نیازهای یک رانندگی درون شهری را کاملاً برآورده می‌کند. همان طور که اشاره کردیم در مرکز پشت آمپر این خودرو یک کامپیوتر سفری قرار دارد که اطلاعاتی همچون ساعت، مسافت طی شده، مصرف لحظه‌ای بنزین، مقدار بنزین درون باک، مقدار مسافتی که با بنزین موجود در باک می‌توان پیمود، وضعیت درب‌ها و کاپوت‌های خودرو و …  را نمایش می‌دهد همه این امکانات برای راننده کاملاً کاربردی و به درد بخور هستند.


 تجربه رانندگی
هفته گذشته تجربه رانندگی با ام‌وی‌ام ۳۱۵ در پیست اتومبیل‌رانی و خیابان‌های شهری را داشتیم و براساس این تجربه باید گفت عملکرد شهری ۳۱۵ در شهر خیلی بهتر از عملکرد آن در پیست است.رانندگی با ۳۱۵ در شهر خیلی راحت بوده و در ترافیک خیابان‌های تهران رانندگی با آن نسبت به رقبایش همچون پژو ۲۰۶ بهتر است. کلاچ خودرو کاملاً نرم است و تعویض دنده‌ها بسیار راحت انجام می‌پذیرد. هر چند تاخیر کمی هنگام فشردن پدال گاز قابل لمس است که در حالت کلی باید عملکرد آن را خوب دانست.هدایت خودرو نیز به لطف فرمان نرمی که دارد خوب بوده و رانندگی با آن در کوچه‌های تنگ و پر از خودروی شهر تهران راحت است. برای رفع مشکل دید در نقاط کور هنگام حرکت با دنده عقب، سازندگان ام‌وی‌ام ۳۱۵ سنسورهایی را در نمای عقب آن قرار داده‌اند تا رانندگی و به خصوص پارک کردن با آن راحت‌تر شود. در نهایت باید گفت ۳۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶٫۵ لیتر بنزین می‌سوزاند که برای یک خودروی هاچ‌بک رقم مناسبی است و آن را در رده خودروهای کم مصرف قرار می‌دهد. همچنین ۳۱۵ موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۴ شده است.


بهبود وضعیت در برابر رقبا
یکی از مهم‌ترین مسائل در تولید خودروها مدت زمان تولید نسل‌های آن است. در زمان‌های قدیم معمولاً یک نسل از یک خودرو به صورت میانگین حدود یک دهه بر روی خط تولید قرار می‌گرفت اما امروزه به دلیل بالا رفتن رقابت بین کمپانی‌ها این زمان به حدود ۵ سال کاهش یافته است. البته خودروسازان به عمر ۵ ساله هر نسل از خودروهایشان اکتفا نکرده و در این میان نیز فیس‌لیفت خودروهایشان را معرفی می‌کنند تا محصولشان از رقبای خود در بازار عقب نماند.شرکت مدیران خودرو نیز با معرفی خیلی سریع فیس لیفت این هاچ‌بک باعث شد تا ۳۱۵ یک قدم از رقبای خود در ایران جلو بیفتد. معمولاً در ایران وقتی مدل جدید یک خودرو وارد بازار می‌شود قیمتش خیلی بیشتر از نمونه پیشین خود است که این اختلاف قیمت زیاد برای استفاده از فرصت بوده تا سازندگان و فروشندگان آن از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. ولی نکته جالب توجه که در خصوص ۳۱۵ وجود دارد این است که اختلاف قیمت نمونه جدید آن با نمونه پیشین خیلی کم است. نسل قبل این خودرو ۳۹ میلیون تومان قیمت داشت و این در حالی است که مدل جدید آن تنها با یک میلیون تومان افزایش به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.


منبع :ایران جیپ

 

کد خبر 45322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    6 0
    جون به جونش کنن چینیه