کد خبر 45706
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا

پرشین خودرو: تردد بیش از یک میلیون موتورسیکلت در تهران روزانه ۳۸۰ تن آلاینده به هوای تهران می فرستد.

به گزارش «پرشین خودرو»، حسین شهبازی، کارشناس بخش سیاهه انتشار و پیش بینی آلودگی هوا با بیان اینکه موتورسیکلت های شهر تهران روزانه حدود ۱۶ میلیون کیلومتر در تهران پیمایش دارند، گفت: این میزان پیمایش منجر به تولید روزانه ۳۸۰ تن آلودگی در سطح شهر می شود. به ویژه آنکه بیش از ۹۵ درصد موتورسیکلت­های موجود در شهر تهران را موتورسیکلت­های کاربراتوری تشکیل می­دهند که آلودگی بسیار زیادی تولید می ­کنند.

به گفته وی، به دلیل تکنولوژی مورد استفاده در موتورسیکلت­های شهر تهران، میزان انتشار آلاینده­های مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق در مقایسه با سایر آلاینده بیشتر است و همین امر سبب شده  موتورسیکلت­ها ۳۹ درصد از ترکیبات آلی فرار، ۱۹درصد از مونوکسید کربن و ۱۴درصد از ذرات معلق روزانه تولیدی ناشی از تردد وسایل نقلیه در شهر تهران را تولید کنند که این آمار نشان دهنده سهم قابل توجهی در تولید آلاینده در شهر تهران است.

CO

NOx

VOCs

SOx

PM

آلاینده

۲۸۶.۰

۷.۹

۸۳.۲

۰.۱

۲.۶

میزان انتشار آلایندگی روزانه موتورسیکلت­ها در هوای شهر تهران (تن)

 

میزان انتشار آلایندگی روزانه موتورسیکلت­ها در هوای شهر تهران (تن)


به گزارش مهر، شهبازی اظهار داشت: در سال های گذشته با توجه به نقشی که موتورسیکلت های کاربراتوری در آلودگی هوای تهران دارند دو پیشنهاد برای کنترل و کاهش آلودگی ناشی از تردد آنها در شهر مطرح شده است نخست محدود و ممنوع کردن شماره گذاری موتورسیکلت های بنزینی به گونه ای که تنها موتورسیکلت های انژکتوری در تهران شماره گذاری شوند و اجازه تردد داشته باشند و دیگری استفاده از موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی، برنامه ای که از چند ماه پیش در تهران آغاز شده است.

وی افزود: هر چند همچنان شماره گذاری موتورهای کاربراتوری در تهران ادامه دارد اما آنطور که مدیران شهری و اعضای شوراها پیشتر گفته بودند در آینده نزدیک سیاست های سخت گیرانه‌تری برای تردد موتورسیکلت های کاربراتوری در تهران اعمال خواهد شد.

کد خبر 45706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha