کد خبر 45734
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

پرشین خودرو: شهرهای تاریخی می توانند بسیار جذاب تر از معماری های باشکوه مدرن باشند. آنها جنبه های مثبت و منفی مراحل رشد بشر، تمدن های مختلف و داستان و افسانه های حیرت انگیزی را به شما نشان خواهند داد که ما در اینجا به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم.

1. دمشق، سوریه

دمشق پایتخت و بزرگ ترین شهر سوریه است که جمعیتی حدود 4.5 میلیون نفر دارد و تاریخ آن به 8000 تا 10000 هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. این مکان به مرور زمان به عنوان کهن ترین شهر قابل سکونت شناخته شد و به دلیل این که میان آفریقا و آسیا واقع شده، از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است. 

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟
دمشق از همان ابتد دارای فرهنگ غنی، مراکز بازرگانی و اداری بود، به همین دلیل هنرمندان و بازرگانان خارجی و محلی بسیاری را به خود جذب کرد. این شهر تمدن های بسیاری از جمله تمدن هلنیستی، رومی، بیزانس و اسلامی را در خود جای داده است. دیوارهای قدیمی و باریک، حیاط های سبز و خانه های سفید آن معماران را به تحیر وا می دارد. 
 
2. آتن، یونان

آتن پایتخت یونان، جمعیتی حدود 3 میلیون دارد. طراحی این شهر که به مدت 7000 سال بدون سکونت مانده، برگرفته از طراحی عثمانی، بیزانس و تمدن روم است. فیلسوف، نویسنده، نمایشنامه نویس و هنرمندان مشهور بسیاری در این مکان متولد شدند.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟
آتن کنونی مرکز صنعتی، سیاسی، آموزشی، فرهنگی و رسانه ای یونان است. مرکز تاریخی این شهر نیز به آکروپولیس (شهر مرتفع) شهرت دارد که دارای تپه ها و ساختمان های بلند است و منظره زیبایی از شهر را می توان در آنجا مشاهده کرد. از آنجا که این شهر مرکز تحقیقات باستانی است، موزه های تاریخی بسیاری مانند موزه باستان شناسی ملی، موزه بیزانس و موزه جدید آکروپلیس در آنجا وجود دارد. هنگام سفر به این مکان، بازدید از پیره را از یاد نبرید، مکانی که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن بسیار زیبا و دیدنی است.
 
3. بیبلس، لبنان

بیبلس یکی از قدیمی ترین شهرهای فنیقی‌ها است که تمدن های زیادی را به خود دیده و از حدود 5000 سال پیش مورد سکونت انسان ها قرار گرفته است. مراحل رشد الفبای فنیقی‌ها در این شهر کاملا مشهود است. نکته جالبی که درباره کلمه انگلیسی Bible وجود دارد این است که ریشه آن از نام این شهر- Byblos- گرفته شده زیرا بیبلس در آن زمان، محل صادرات پاپیروس بوده است. 

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟
امروزه نیز این مکان توریست های زیادی را به خود جذب می کند. معابد و قلعه های باستانی، مناظر مشرف به دریای مدیترانه و خرابه های منحصر به فرد از جاذبه های این مکان است. اگر چه این شهر تبدیل به شهری مدرن با ساختمان های شیشه ای شده اما هنوز هم رد پای روزگار باستان را می توان در آن مشاهده کرد. 
 
4. بیت المقدس، فلسطین اشغالی

بیت المقدس یکی از پربازدیدترین شهرها و از مهمترین مناطق مذهبی جهان است. این مکان مذهبی، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان زیادی را به خود جذب می کند و امروزه حدود 800000 ساکن دارد که بیش از 60 درصد آن را یهودیان تشکیل می دهند. در طول سالهای متمادی، این شهر حوادث متعددی از جمله حملات پی در پی و ویرانی را به خود دیده است. 

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

بیت المقدس حدود 4 هزار سال پیش تاسیس شده و به 4 بخش تقسیم می شود: محله مسیحی ها، محله مسلمان ها، محله ارمنی ها و محله یهودی ها. در سال 1981 نام این شهر به فهرست مکان های تاریخی در حال نابودی اضافه شد.

5.بنارس، هند

هند محل تولد تمدن های باستانی و مذهبی و همین طور دارای یکی از کهن ترین شهرهای جهان است. تنها شهر مقدس هند، بنارس نام دارد که در ساحل رودخانه گنگ قرار گرفته است. هندی ها معتقدند که این شهر توسط الهه شیوا ساخته شده و تاریخ آن به قرن 12 قبل از میلاد باز می گردد. بنارس که به واراناسی نیز شهرت دارد، مسافران زیادی را به خود جذب می کند. مارک تواین درباره زیبایی این شهر چنین گفته: «سابقه بنارس از تاریخ، تمدن حتی افسانه ها هم پیشی گرفته است.» این شهر، مرکز فرهنگی و مذهبی است که شاعران، نویسندگان و موسیقیدانان بسیاری در آن جای دارند.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟
از دیگر جذابیت های بنارس هنر و صنایع دستی آن است. شما می توانید ابریشم، فرش، اسباب بازی، شیشه، جواهرات و آثاری ساخته شده با عاج را از این مکان تهیه کنید. پارچه، عطر، مجسمه و عاج های آن نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. 
6.چولولا، مکزیک

بیش از 2500 سال قبل، شهر چولولا- به معنی محل پرواز- از پیوند چندین روستا به وجود آمد و مکانی برای سکونت فرهنگ های آمریکای لاتین مانند اولمک، و تولتک و ازتک ها شد. این شهر زمانی که توسط اسپانیایی ها فتح شد، رونق گرفت. کورتس درباره آن چنین می گوید: «زیباترین شهر حومه اسپانیا». 

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

چولولا اکنون حدود 60000 نفر جمعیت دارد و جذاب ترین بخش آن هرم بزرگ چولولا است که به بزرگ ترین بنای دست ساز بشر شهرت یافته است. این مکان تعداد زیادی تونل و غارهایی به طول 8 کیلومتر دارد، اگر چه تنها 800 متر آن برای عبور عموم آزاد است.

7. اریحا، فلسطین

اریحا که در کتاب مقدس عبری به «شهر درختان نخل» معروف است، شهر کوچکی است که حدود 20000 نفر جمعیت دارد. حفاری ها نشان می دهد که حدود 11000 سال قبل، انسان ها در این مکان سکونت داشتند. این شهر که در مرکز فلسطین واقع شده، از نظر حمل و نقل و تجارت مکانی بسیار مناسب است. از طرف دیگر زیبایی آن مردم بسیاری را به خود جذب کرده است. 

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

قرن ها پیش اریحا توسط رومی ها نابود سپس به دست بیزانسی ها بازسازی شد. در قرن 20 نیز اردنی ها و اسرائیلی ها آن را اشغال کردند. اریحا در سال 1994 بخشی از پاکستان شد.

8. حلب، سوریه

حلب یکی از بزرگ ترین شهرهای سوریه است که بیش از 2 میلیون جمعیت دارد. این مکان که در مرکز جاده ابریشم واقع شده، از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار است. حفاران، سکونت مردمان این منطقه را متعلق به 13000 سال قبل می دانند. حلب در دوره های مختلف توسط رومی ها، بیزانسی ها و عثمانی ها رهبری می شده، به همین دلیل سبک های مختلف معماری را می توان در آن مشاهده کرد. 

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

این شهر قدیمی تعداد زیادی مدرسه، کاروانسرا، حمام و کلیساهایی متعلق به قرن 13 و 14 دارد. برخلاف کوچه های باریک و قدیمی آن، مناطق جدید حلب از جاده هایی پهن و میدان هایی بزرگ برخوردار است.

 

کد خبر 45734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha