اتوبوس درسا قابلیت صادرات دارد

پرشین خودرو: جدیدترین مدل اتوبوس‌های اسکانیا در ایران با نام تجاری «دُرسا» چندی پیش با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، طراحی، ساخت و تولید این اتوبوس در شرکت عقاب افشان صورت گرفته و از جمله مدرن‌ترین اتوبوس‌های حال حاضر کشور است.

محسن حمیدی‌پور، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان، به تشریح ویژگی‌های اتوبوس درسا پرداخته است.

وی با اشاره به صادراتی بودن این محصول کاملاً مدرن، آن را باکیفیت‌ترین اتوبوس حال حاضر کشور قلمداد می‌کند و تأکید دارد که همه استانداردهای ملی و بین‌المللی مرتبط در آن رعایت شده است.

وی می‌گوید: «در طراحی تزئینات داخلی درسا سلیقه ایرانی‌ها مدنظر قرار گرفته و ایمنی حاصل از استحکام سازه و راحتی ناشی از تجهیزات داخلی این اتوبوس از جمله ویژگی‌های مهم برای مسافران به شمار می‌رود.»

حمیدی‌پور در عین حال معتقد است اتوبوس درسا این قابلیت را دارد که به غیر از کشورهای خاورمیانه به کشورهای بزرگ اروپایی هم صادر شود.

متن کامل گفت‌وگوی با مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت عقاب‌افشان در ذیل آمده است:

لطفاً درباره وجوه تمایز اتوبوس درسا از تولیدات پیشین شرکت عقابافشان توضیح دهید.

طراحی اتوبوس اسکانیای مدل درسا از حدود شش سال پیش شروع شد و طراحی خارجی آن با مشاوره یک شرکت متخصص هلندی به نام «آنت هوون» صورت گرفت. این پروژه در مراحل بعدی توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و با نظارت شرکت­های مشاور خارجی از قبیل «اپسیلن» و «ای دی آ دا» پیگیری و سازه آن طراحی شد. در نهایت حدود سه سال پیش با جمع‌آوری کلیه اطلاعات خارجی و طراحی تکمیلی تمامی قطعات و تجهیزات، مرحله طراحی این محصول کامل شد. استفاده از دانش و تجربه خارجی در کنار توان علمی و فنی متخصصان داخلی، موجب شده است طراحی این محصول نسبت به سایر محصولات تولیدی عقاب‌افشان تفاوت عمده­ای داشته باشد.

بهره­گیری از سیستم تعلیق مستقل، ویژگی دیگری است که این اتوبوس را نسبت به سایر محصولات فعلی متمایز می­کند. سیستم­های تعلیق مستقل با کاهش میزان انتقال ارتعاشات و ناهمواری جاده‌ای به اتاق موجب راحتی و آسایش بیشتر مسافران می‌شوند.

در اتوبوس‌های مدل درسا چه تغییراتی در تزئینات داخلی و کیفیت صندلی‌ها صورت گرفته است؟

تزئینات داخلی اتوبوس از نظر کیفی و زیبایی با محصولات قبلی تفاوت‌های عمده‌ای دارد. قطعات تزئیناتی آن به طور کلی توسط پیمانکاران خارجی ساخته می‌شود و مواد نرم در تولید آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ضمن زیبایی و دوام بیشتر از بروز جراحت در صورت حوادث احتمالی جلوگیری می‌کند.

اتوبوس درسا به عنوان یک محصول لاکچری تعریف شده است؛ بدین معنا که در تمام جزئیات آن از نظر هندسی و کیفی تمایز بسیار زیادی با دیگر محصولات مشابه وجود دارد. صندلی‌ها با فاصله بیشتر نسبت به هم نصب می‌شوند و امکانات و تجهیزات صندلی، راحتی کامل مسافران را تأمین می‌کند.

اتوبوس درسا تا چه حد به استانداردهای جهانی نزدیک است؟

ما در ایران استانداردهای اجباری را برای طراحی خودرو داریم که به طور اساسی برگرفته از استانداردهای اروپایی هستند و الزامات آنها در عمل تا حد زیادی منطبق بر استانداردهای اروپایی هستند، البته در برخی موارد بنا بر مقتضیات داخلی تفاوت‌های کوچکی وجود دارد.

ما در طراحی اتوبوس‌هایمان استانداردهای اروپایی را به طور اساسی ملاک قرار می‌دهیم. بنابراین ما این استاندارد‌ها را حتی ترجمه هم نمی‌کنیم بلکه دقیقاً‌‌ مطابق آنها طراحی را انجام می‌دهیم و استانداردهای‌های اروپایی را که در ایران قابل تطبیق است به صورت استاندارد برابر استفاده می‌کنیم. ما برای رعایت تمام جوانب، حتی استانداردهایی را که مربوط به اتوبوس نیستند، رعایت می‌کنیم؛ مثل استاندارد R29 که مربوط به کامیون است ولی ما در طراحی اتوبوس‌هایمان آن را لحاظ می‌کنیم.

مقایسه‌ای بین اتوبوس درسا با برند‌های دیگری که برای شبکه جاده‌ای کشور تولید و یا وارد می‌شوند، داشته باشید.

اتوبوس‌هایی که در داخل ایران تولید می‌شوند از نظر قدرت موتوری قابل مقایسه با اتوبوس‌های اسکانیا نیستند؛ بیشتر اتوبوس‌های تولیدی در کشور از موتورهای ۹ لیتری استفاده می‌کنند، در حالی که عقاب افشان از موتور ۱۲ لیتری در تولیدات خود بهره می‌گیرد که باعث می‌شود توان و قدرت موتور بیشتر و فشار بر خودرو کمتر شود. سیستم تعلیق شاسی این خودرو نیز آرامش و راحتی کامل مسافران را تأمین می‌کند.

همان طور که در گواهی‌نامه سیستم مدیریت کیفیت عقاب افشان به صراحت ذکر شده است، دامنه فعالیت عقاب افشان «طراحی، فروش و خدمات پس از فروش اتوبوس‌های اسکانیا در ایران» است. بر همین اساس، کلیه محصولات عقاب افشان به صورت کامل توسط کارشناسان داخلی و بر مبنای سلیقه ایرانی طراحی و ساخته می‌شوند، در حالی که بیشتر تولیدکنندگان، طرح­های تولیدی را از شرکت‌های دیگر خریداری و تولید می‌‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی کار ما این است که مدل‌های مختلف اتوبوس‌هایمان در داخل ایران طراحی می‌شوند و از این رو، سلیقه ایرانی در آن‌ها لحاظ شده است، به ویژه طراحی انحنا‌ها و رنگ‌بندی‌های مورد استفاده با سلیقه راننده و مسافر ایرانی صورت گرفته و کپی‌برداری از محصول دیگری نیست. ما در کنار این ویژگی‌ها، با توجه به شرایط جاده‌ای و فرهنگ رانندگی، مقاوم‌سازی‌های مرتبط را بر اساس همین جاده‌ها و رانندگان ایرانی انجام داده‌ایم که همه این موارد عمر سازه را بالا می‌برد و رضایت مشتری، راننده و مسافر را تأمین می‌کند. البته تمام قطعات تزئینات داخلی این خودرو از ترکیه وارد می‌شود و جنس آن به گونه‌ای است که اگر در تصادفات ضربه بخورد، دیگر صدمه جانی ندارد.

آیا همین میزان خلاقیت موجود در محصولات عقاب افشان در شرکت‌های دیگر هم وجود دارد؟

نمی‌توانم بگویم سایر شرکت‌ها خلاقیتی ندارند، اما آنچه از اتوبوس ولوو می‌بینیم محصول ۲۰۰۹ اروپا است ولی با گذشت چندین سال، تغییر عمده‌ای در محصولات آن‌ها نمی‌بینیم، در حالی که طراحی اتوبوس مدل درسا یا مارال توسط عقاب افشان تحت نظارت اسکانیا سوئد صورت گرفته و مربوط به زمان حال و کاملاً به‌روز است.

اتوبوس درسا در ارتقای تولید داخلی کشور چه نقشی دارد؟

سایر شرکت‌ها هم در تولید داخلی نقش دارند، ولی بیشتر آنها تولید علم و تکنولوژی ندارند؛ تکنولوژی را صرفاً می‌خرند، ولی ما تولیدکننده تکنولوژی هستیم.

با توجه به اینکه شما مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان هستید، ارتقای دانش را در تولیدات داخلی چقدر مهم می‌دانید؟

مرکز تحقیق و توسعه شرکت عقاب افشان حدود ده سال پیش تأسیس شد. در آن زمان تنها بر توسعه تکنولوژی تمرکز داشت و نرم‌افزار‌های مورد استفاده، فقط ابزارهای نقشه‌کشی دوبعدی بودند. سپس این مرکز به استفاده از نرم‌افزارهای جدید رو آورد و با استفاده از علم روز، آنالیز سازه‌ای، سیالاتی و حرارتی انجام گرفت. در نهایت با شکل‌گیری مبحث طراحی بر اساس استانداردهای مدیریت کیفیتی، امروز هر یک از محصولات تولیدی این شرکت در عمل گامی به سوی توسعه تکنولوژی و دانش است، بنابراین شرکت عقاب افشان توانسته در این ده سال گام بلندی در جهت ارتقای دانش بردارد.

با توجه به آنچه گفتید، آیا شرکت عقاب‌افشان برنامه‌ای برای صادرات اتوبوس اسکانیای مدل درسا به سایر کشور‌ها دارد؟

ما هنگام آغاز پروژه اتوبوس درسا، در بازار هدفی که برای این اتوبوس تعریف کردیم، صادرات به اروپا را هم مدنظر داشتیم و به همین دلیل استاندارد‌ها را از بازار اروپا گرفتیم و بر‌‌ همان اساس درسا را طراحی کردیم، بنابراین قابلیت صادرات درسا هم به کشورهای خاورمیانه و هم اروپا وجود دارد.

برنامه آموزشی برای رانندگان چگونه انجام می‌شود؟

رانندگان برای تحویل گرفتن خودرو، آموزش‌های لازم را در مرکز آموزش خدمات پس از فروش و اداره تحویل شرکت عقاب افشان می‌بینند، ولی اگر شخص دیگری با واسطه بخواهد بر روی این اتوبوس‌ها کار کند معمولاً تجربه و دانش کافی برای رانندگی با این خودروها را ندارد و ممکن است نتواند به خوبی از این خودروها استفاده و موارد ایمنی را رعایت کند. این امر، باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

سخن آخر...

طی چند سالی که افتخار حضور در شرکت عقاب افشان را داشته­ام، همیشه خواسته­ام این بوده که مردم سرزمینم بدانند تولیدکنندگان داخلی توان تولید بهترین محصولات را دارند. متأسفانه بیشتر هموطنان باور ندارند طراحی اتوبوس‌هایی با این کیفیت در ایران صورت می‌گیرد و تصور می‌کنند این محصولات از خارج کشور وارد می‌شوند، در حالی که این محصولات کاملاً ایرانی و حاصل دسترنج کارشناسان و تکنسین‌های کشورمان هستند، بنابراین امیدوارم هموطنان عزیز توان طراحی و تولید ملی را باور داشته باشند.

 

منبع: ایلنا

کد خبر 45852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha