صادرات بنزین ایرانی تا پایان امسال

پرشین خودرو: معاون اول رئیس جمهوری از آغاز صادرات بنزین ایرانی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش «پرشین خودرو»،اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، در مراسم آیین گشایش بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: به یک تعبیر، این نمایشگاه، پنجره و چشم اندازی گسترده برای رصد کردن تحولاتی بنیانی بوده که از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید شکل گرفته و اینک با بهره گیری از ظرفیتهای پویای ملی و تعاملات جهانی در مسیر رسیدن به شکوفایی است.

وی افزود: این منظری از بازاری جذاب با شرایط مساعد اقتصادی تولید نفت و فرآورده هایی با منشاء نفت و گاز و تلاش دست اندرکاران صنعت نفت در دولت تدبیر و امید، تحقق یافتن هدفها و آرمانهای منعکس در سند چشم انداز ١٤٠٤ (مطابق ٢٠٢٥میلادی) با بهره گیری از مبانی اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری به مبانی اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز اشاره و تصریح کرد: صیانت از منابع نفت و گاز با اولویت توسعه و بهره‌برداری از میدانهای مشترک نفت و گاز، پرهیز از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره های ارزش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی و ایجاد تنوع در روشهای فروش، مدیریت انرژی و توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه و تکیه بر توان داخلی و استفاده حداکثری از کالاها و محصولات ساخت داخل به جای کالاهای مشابه خارجی و پویاسازی بخش خصوصی در صنایع پایین دستی از جمله مبانی اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: صنعت نفت باید با بهره گیری از این اصول، همچنین مولفه های دیپلماسی انرژی و تعهد به تامین امنیت انرژی جهان به بهترین شیوه های ممکن بکوشد و همکاری کشورها و شرکتهای بزرگ صاحب تکنولوژیهای نوین و نهادهای بین‌المللی سرمایه گذار را جلب کند.

وی عنوان کرد: انتظار داریم پس از ارائه مدل قراردادهای نفتی جدید که برمبنای واقعیتهای بازار به شدت رقابتی و در جهان امروز تدوین شده است، سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران چنان جذاب شود که صنعت نفت کشور در مدت کوتاهی بتواند سرمایه خارجی مورد نیاز را جذب کند و در مقابل تجربه های به دست آمده صنعت نفت را که از اجرای پروژه ها در شرایط سخت ناشی از تحریمها کسب شده، در اختیار شرکای راهبردی خود قرار دهد.

توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، تجربه ای گرانسنگ در صنعت نفت ایران

جهانگیری با بیان این که یکی از تجربه های گرانسنگ در صنعت نفت، اجرای بزرگترین تاسیسات صنعتی تاریخ ایران یعنی تکمیل فاز دوازدهم میدان گازی پارس جنوبی بود، گفت: با بهره برداری از این فاز و سایر طرحهای دیگر به حدود ١٢٥ میلیون مترمکعب گاز در روز به تولیدات کشور اضافه شد و شهروندان ایرانی، زمستانی را بدون دغدغه کمبود گاز و انرژی برق تولید شده از گاز طبیعی، پشت سر گذاشتند.

وجود ٤٠ درصد منابع گازی ایران در پارس جنوبی

وی ادامه داد: پارس جنوبی به تنهایی ٤٠ درصد منابع گازی ایران یعنی بیش از ١٤,٢ تریلیون مترمکعب گاز و ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود دارد، این ثروتی عظیم است که فرصتی را برای توسعه دهندگان ایرانی و شرکای احتمالی خارجی فراهم می‌کند که در زنجیره تولید گاز و تبدیل آن به فرآورده و محصولات پتروشیمی، ثروت عظیمی به دست آورد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: در پرتو چنین همکاریهایی است که فازهای اولویت بندی شده  بعدی پارس جنوبی در زمان پیش بینی شده به بهره برداری می‌رسد و تولید گاز از این میدان به بالای ٨٠٠ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

سهم گاز در سبد انرژی کشور به ٧٠ درصد می‌رسد

جهانگیری ادامه داد: با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی سهم گاز در سبد انرژی کشور به ٧٠ درصد می رسد و با افزایش تولید گاز، گاز رسانی به نقاط محروم و روستاهای کوچک طی دوره ای سه ساله انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: دسترسی به بازارهای جدید صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه و همجوار، افزایش خوراک مجتمعهای پتروشیمی و به دنبال آن افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و ورود به بازار تولید LNG برای صدور گاز به بازارهای دوردست از دیگر نتایج بهره برداری از فازهای پارس جنوبی است.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: توسعه سریع میدانهای مشترک نفتی و گازی و میدانهای جدید با بهره مندی از مشارکت فنی و مالی شرکتهای بزرگ و معتبر داخلی و بین المللی، بحث مهم اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت ایران، است.

وی به ذکر نمونه در این مورد اشاره کرد و گفت: تولید ٧٠٠ هزار بشکه نفت در روز با بهره برداری از میدانهای غرب کارون و در کنار آن بهره مندی از فناوریهای مدرن امروز برای افزایش ضریب بازیافت نفت و نوسازی تاسیسات میدانهای در دست بهره برداری می تواند زمینه ای گسترده برای تعاملهای بیشتر بین‌المللی در تأمین انرژی مورد نیاز و حفظ امنیت انرژی جهان باشد.

صادرات بنزین تا پایان سال ​​

جهانگیری افزود: ایران مصمم است در زمانی کوتاه پس از امضای تفاهم نامه هسته ای ظرفیت تولید نفت خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به میزان تولید قبل از تحریمها برساند و جایگاه خود را در بازارهای نفت جهان باز پس گیرد و با توانهای موجود در صنعت نفت ایران و ظرفیتهای فنی و تخصصی، این کار شدنی است و در ضمن می تواند چارچوبی دیگر برای همکاریهای بین المللی باشد.

وی ادامه داد: با شتابی که صنعت نفت در دولت تدبیر و امید، و به رغم تمام تحریمهای بین المللی، امسال یک آرمان دیگر این صنعت محقق می شود و با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران به خودکفایی در تولید بنزین می رسد و امکان صدور بنزین به بازارهای دیگر را برای نخستین بار پیدا خواهد کرد.

ایجاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گام اساسی صنعت نفت در حفاظت از محیط زیست

به گزارش تسنیم، معاون اول رئیس جمهوری افزود: ایجاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بهره برداری از محصولات آن و همچنین تولید بنزین"یورو٤" در تهران و کلانشهرها از گامهای اساسی صنعت نفت در حفاظت از محیط زیست است.

وی گفت: یک اقدام مهم دیگر صنعت نفت که از سال گذشته آغاز شده، شروع پروژه "سیراف" با اعلام فراخوان احداث ٨ پالایشگاه کوچک ٦٠ هزار بشکه ای میعانات گازی در روز در منطقه عسلویه است. این کار بسیار مهم و اساسی است و امیدواریم هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

جهانگیری ادامه داد: در مورد عملکرد بند ق تبصره ٢ قانون بودجه سال ١٣٩٣ و ماده ١٥ قانون رفع موانع تولید، باید بگویم که طرحهای مرتبط بالادستی نفت و گاز و بهینه سازی مصرف سوخت موضوع این بند و ماده شامل احیای عملیات سوآپ با استفاده از موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک کشور، ارتقاء صنعت نفت ایران به صنعتی سرآمد و روزآمد با تکیه بر توانهای داخلی و تعامل ها و همکاریهای بین المللی، ورود گسترده به بازارهای بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی و فرآورده ها و توسعه پایانه های صادراتی نفتی می شود.

وی افزود: در این راه همکاری سازمانها و شرکتهای معتبر داخلی و بین المللی صاحب تکنولوژی برتر و سرمایه مورد انتظار است. با اجرای این سیاستها و جذب مشارکتهای بین المللی، شرکتهای داخلی این امکان را پیدا می کنند که به شرکای منطقه‌ای و همکار شرکتهای بزرگ بین المللی تبدیل شوند. در حال حاضر نشانه های بارزی از تمایل شرکتهای بزرگ و کشورهای اروپایی به حضور پررنگ تر در عرصه صنایع پتروشیمی، گاز و نفت نمایان است و نمایشگاه حاضر مکانی مناسب برای بازبینی و بررسی امکان همکاری و مشارکت بر مبنای توانمندیها، فناوریهای در دسترس است.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که پس از پایان تحریمها، این همکاریها شکل بنیانی به خود گیرد و شاهد این همکاریهای تأثیرگذار بین المللی در تأمین و امنیت انرژی مورد نیاز جهان و تولید کالاهایی با منشاء نفتی و تاسیساتی با کارگروه های بین المللی در تمام نقاط جهان باشیم.

کد خبر 45860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha