کد خبر 46406
۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
درگیری ناتمام بر سر کرایه تاکسی

پرشین خودرو: با تصویب افزایش کرایه تاکسی در شیراز ، بازهم مشکل پول خرد و درگیری برای محاسبه نرخ ها شروع شده، مشکلی که طی سالهای اخیر تدبیری برای رفع آن از سوی مسئولان امر اتخاذ نشده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، افزایش ۱۴ درصدی نرخ کرایه تاکسی شیراز یکی از مهمترین مصوبات نود وسومین جلسه علنی شورای شهر شیراز بود که مقرر شد کورس کرایه های تاکسی گردشی این کلانشهر به ۴۰۰ تومان افزایش یابد.

این مبلغ سبب می شود رانندگان به دلیل نداشتن پول خرد، کرایه کورس۵۰۰ تومانی را از مسافران بگیرند و باعث شود مسافر و راننده آزرده خاطر شوند.

نداشتن پل خرد و رُند کرند خودسرانه کرایه ها از سوی رانندگان تاکسی موجب اعصاب خوردی و در نهایت درگیریهای متمادی بین مسافران و رانندگان در سطح شهر شیراز شده و تاکنون نیز کار جدی برای رفع این معضل انجام نشده است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری شیراز در خصوص علت افزایش کورس تاکسی های گردشی شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با مصوب شدن افزایش ۱۴ درصدی نرخ کرایه های تاکسی در شیراز، هر کورسی به ۴۰۰ تومان افزایش یافته و قبل از ابلاغ شدن این مصوبه رانندگان تنها مجاز هستند کورس ۳۵۰ تومانی را از مسافران دریافت کنند.

تاکسی فرسوده

حبیب الله فرح بخش با اعلام اینکه نرخ افزایش کرایه تاکسی سالانه از سوی اعضا شورای اسلامی شهر شیراز مصوب می شود، افزود: مبلغ افزایش کورس بر اساس تورم و افزایش حقوق کارمندان از سوی اعضا مصوب می شود.

این مسئول با بیان اینکه نرخ تورم سال جاری ۱۸ درصد از سوی بانک مرکزی اعلام شده و اعضای شورای اسلامی شهر حتی ۴ درصد کمتر از تورم سال جاری نرخ کرایه هر کورس تاکسی های شیراز را افزایش داده اند ادامه داد: در شرایطی که اجرای این مصوبه منوط به ابلاغ فرمانداری است چنانچه رانندگان تاکسی بخواهند  خودسرانه مبادرت به دریافت کرایه اضافه از مسافران کنند، سازمان تاکسیرانی با آنها برخورد قاطعانه خواهد کرد.

وی سامانه شکایات و ارتباط مردمی ۳۷۳۰۹۹۵۳ را پل ارتباطی بین مسئولان تاکسیرانی و شهروندان دانست و از آنها خواست چنانچه بخواهند از رانندگان تقدیر و شکایایت داشته باشند با مراجعه به این مرکز ویا با ارتباط به شماره یاد شده می توانند مشکلات خود را مطرح کنند.

فرح بخش افزایش نرخ ۱۴ درصدی را برای تمامی ناوگان حمل ونقل شهری اعلام کرد و افزود: چنانچه این نرخ نامه از سوی فرمانداری تائید شود تمامی رانندگان آژانس تاکسی تلفنی،تاکسی های فرودگاه راه آهن و دیگر ناوگان حمل نقلی می توانند این ابلاغیه را اجرایی کنند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری شیراز حمل و نقل و جابجایی  شهروندان را یکی از نیازهای ضروری و مهم جوامع شهری دانست و گفت: تاکسی مطمئن ترین وسیله نقلیه ای است که در حال حاضر با گسترش شهرهای بزرگ و بروز نا امنی ها می تواند خدمات ارزنده ای را به شهروندان ارائه دهد.

رانندگان موظف هستند کرایه های مصوب را دریافت کنند و شهروندان در صورت مشاهده تخلف مراتب را به سازمان تاکسیرانی اطلاع دهند.

وی تلاش رانندگان تاکسی را ضامن امنیت خانواده ها در سفرهای درون شهری توصیف کرد و افزود: ضروری است رانندگان نسبت به ایفای نقش خود تلاش داشته باشند که شهروندان بیشتر از گذشته به آنان اعتماد داشته باشند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری شیراز ساماندهی رانندگان تاکسی شخصی درون شهری را مهمترین موضوع در امر امنیت شهری دانست و گفت: با گذشت بیش از هشت ماه ۴۲۰ راننده تاکسی خطی در شهر شیراز ساماندهی شده اند و آنان با داشتن کد های ۲ رقمی می توانند در مسیر های تعیین شده شهرک های کلانشهر شیراز فعالیت داشته باشند.

وی هدف از کد دار شدن این افراد را هویت بخشی و ایجاد امنیت در حوزه حمل ونقل شهری اعلام کرد و گفت: چنانچه بتوانیم به تمامی افراد فعال در حوزه حمل ونقل شهری کد بدهیم می توانیم بخشی از امنیت شهری را با حمایت شهروندان و دیگر مسئولین مربوطه ارتقا دهیم.

فرح بخش با تشریح اینکه کد دار شدن رانندگان سواری شخصی طی چند مرحله ساماندهی می شوند، گفت: هم اکنون از ۵۸ ایستگاه فعال در ابتدای شهرک های شیراز، تاکنون توانسته ایم رانندگان سواری شخصی ۲۹ ایستگاه را ساماندهی کنیم و از این پس هر خودروی سواری شخصی دارای کد دو رقمی و نصب تابلو زرد وسیاه، به معنای اجازه فعالیت جابجایی مسافران است.

در این راستا برخی از رانندگان تاکسی گردشی در شهر شیراز نیز در خصوص کمبود پول خرد و مناقشه بین رانندگان و مسافران تاکید دارند که با رند کردن این کرایه می توان برای هنمیشه این درگیری ها را کم کرد.

منوچهر صبوری یکی از رانندگان تاکسی گردشی در این رابطه با خبرنگار مهر گفت: هرساله کرایه تاکسی ها با افزایش مواجه می شود اما این افزایش باید به گونه ای باشد که مسافران از نظر پرداخت دچار مشکل پول خرد نباشند.

وی گفت: می توان با رند کردن این کرایه مشکلات را حل کرد.

علی فرهادی دیگر راننده تاکسی گردشی شیراز نیز به خبرنگار مهر گفت: برخی از رانندگان تاکسی مجبورند برای کاهش درگیری، یا کرایه را کمتر بگیرند تا مشکل پول خرد حل شود یا اگر نتوانند مابقی پول مسافران را پرداخت کنند با شهروندان دچار درگیری و بحث می شوند و این موضوع هرساله باعث ایجاد مشکل برای رانندگان و شهروندان می شود.

کراپ‌شده - تاکسی

وی تاکید کرد که در این خصوص باید مسئولان مربوطه تدابیر جدی اتخاذ کنند تا درگیری بر سر کرایه تاکسی یک بار برای همیشه حل شود.

به گزارش مهر، به هر حال در جوامعی که هنوز از تکنولوژی های روز و استاندارد برای دریافت و پرداخت وجه استفاده چندانی نمی شود باید منتظر این مشکلات نیز بود.

در خیلی از کشورها مشکل کرایه ها با تاکسیمترهای دیجیتالی برطرف شده و از سوی دیگر وجود پول خرد نیز در آن جوامع مشکلی برای طرفین به وجود نمی آورد اما در شیراز نه تنها هنوز تاکسیمتر تعریف نشده بلکه برای مسئولان امر نیز اولویت ندارد.

از طرفی محاسبه کرایه ها نیز به گونه ای صورت نگرفته تا با رند شدن کرایه ها درگیری بین مسافران و رانندگان کاهش یابد.

در این خصوص مسئولان مربوطه باید یکبار برای همیشه مشکل کرایه های تاکسی را حل کرده تا هر روز شاهد درگیری مسافران و رانندگان بر سر کرایه تاکسی در شهر فرهنگی مثل شیراز نباشیم.

کد خبر 46406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha