قیمت بنزین به چند درصد فوب خلیج‌فارس می‌رسد؟

پرشین خودرو: با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت بنزین در سال پنجم اجرای این قانون (امسال) باید به 90 درصد فوب خلیج فارس و معادل 1486 تومان با ارز آزاد و 1285 تومان با ارز مبادله ای برسد.

به گزارش «پرشین خودرو»، باتوجه به اینکه دولت همچنان هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره نرخ جدید بنزین انجام نداده باید دید که آیا قصد دارد به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عمل کند و یا نرخ 1000 تومان را برای هر لیتر بنزین اعلام خواهد کرد. بنا به آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی نفت، قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس حدود 700 دلار است. با توجه به اینکه هر تن بنزین معادل 1351 لیتر بنزین است، هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس با قیمتی معادل 0.50 دلار و یا 50 سنت معامله می شود. بر این اساس با احتساب ارز آزاد قیمت بنزین در بازار خلیج فارس 1652 تومان خواهد بود. همچنین با احتساب نرخ ارز مبادله ای، قیمت بنزین حدود 1428 تومان می شود. بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت حامل های انرژی در سال پنجم اجرای قانون (امسال) باید به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد، که در صورتی که نرخ ارز آزاد مبنا باشد قیمت بنزین باید حدود 1486 تومان و در صورتی که ارز مبادله ای مبنا قرار بگیرد قیمت بنزین حدود 1285 تومان تعیین شود. بر اساس این گزارش درحالی که سهمیه بنزین خردادماه همه خودروهای عمومی از جمله تاکسی، وانت بار و آژانس، ساعت ٢٤ پنجشنبه (٣١ اردیبهشت ماه) در کارت سوخت آنها شارژ شد، سهمیه بنزین خودروهای شخصی واریز نشد. اگر چه این اقدام بدون هر گونه اطلاع رسانی صورت گرفته و از اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گرفته تا شرکت پخش فراورده‌های نفتی و سازمان حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت از علت آن بی‌خبر بودند اما منابع غیر رسمی علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند. براین اساس، از این به بعد بنزین برای خودروهای شخصی، با حذف نرخ سهمیه‌ای معادل هزار تومان در هر لیتر فروخته خواهد شد و گازوئیل خودروهای شخصی نیز با حذف سهمیه‌ها، معادل 525 تومان در هر لیتر خواهد بود. در این راستا برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند. براین اساس، از این به بعد بنزین برای خودروهای شخصی، با حذف نرخ سهمیه‌ای معادل هزار تومان در هر لیتر فروخته خواهد شد و گازوئیل خودروهای شخصی نیز با حذف سهمیه‌ها، معادل 525 تومان در هر لیتر خواهد بود. پیگیری‌های ایسنا در این خصوص ادامه دارد، هرچند به گفته مسئولان دولتی، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل وجود ندارد و نرخی بالاتر از هزار تومان برای بنزین تعیین نخواهد شد.
کد خبر 46460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فردین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 0
    فوب خلیج فارس درست اصلا به قیمت کشورای اروپایی بدن ولی ولی با هر جایه دنیا که معادل سازی میکنن حقوق من کارمندم با همون جا پرداخت کنن
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    بنزین رو دوبرابر فوب خلیج فارس بدن ولی اجازه بدن خودرو خارجی هم با فوب خلیج فارس وارد بشه