کد خبر 46704
۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
انحصار، چرخ واردات خودرو را پنچر کرد!

پرشین خودرو: یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: ‌انحصاری شدن واردات خودرو باعث کاهش شدید واردات این محصول شده که نتیجه آن افزایش قیمتها و متضرر شدن مصرف‌کنندگان است.

به گزارش «پرشین خودرو»، فربد زاوه در پاسخ به اینکه واردات خودرو در فروردین ماه امسال کاهش 73 درصدی داشته است، دلیل این موضوع چیست؟ اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته با دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی شده است. وی با بیان اینکه قرار بود برای کاهش انحصار، نمایندگی‌های رسمی با فروش گارانتی، اجازه واردات را به واردکنندگان متفرقه هم بدهند، خاطرنشان کرد: با این حال نمایندگی‌های رسمی برای حفظ انحصار خود از صدور اجازه واردات به واردکنندگان متفرقه خودداری می‌کنند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تا پیش از انحصاری شدن واردات خودرو در بهمن ماه سال گذشته، بیش از 70 درصد بازار در اختیار واردکنندگان متفرقه بود و نمایندگی‌ها حداکثر 30 درصد این بازار را در اختیار داشتند. وی افزود: با انحصاری شدن واردات، واردکنندگان متفرقه از چرخه واردات حذف شده‌اند و به این ترتیب با خروج 70 درصد واردکنندگان از این بازار، شاهد افت 73 درصدی واردات خودرو در فروردین ماه امسال بودیم. زاوه با بیان اینکه در ماه‌های آینده روند نزولی واردات خودرو‌ تشدید خواهد شد، تصریح کرد: نمایندگی‌های رسمی در گام اول واردکنندگان متفرقه را از بازار خارج کردند و پس از این نیز با هدف افزایش قیمتها، واردات محصولات توسط خود را کاهش خواهند داد. وی ادامه داد: هدف نمایندگی‌های رسمی از کاهش واردات این است که با کم شدن تعداد خودروهای وارداتی موجود در بازار ایران، از یک سو قیمت این محصولات افزایش یابد و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان مجبور به مراجعه به این شرکتها برای خرید شوند. این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: با اتمام اعتبار ثبت سفارش‌های صورت گرفته در سال گذشته از سوی واردکنندگان متفرقه، تیر ماه امسال شاهد اوج کاهش واردات خودرو خواهیم بود. در این فرایند به دلیل انحصاری شدن واردات مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت‌ها متضرر خواهند شد. به گزارش ایسنا، براساس آمار گمرک فروردین ماه امسال 648 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده‌ که این تعداد افت 73 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. ارزش ریالی واردات خودرو در فروردین ماه نیز نزدیک به 66.5 درصد کاهش یافته است.
کد خبر 46704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    کاش میشد مثل ال سی دی که قاچاقی میاد بانه با یک سوم ارزان تر از نمایندگی . میشد خودرو را هم همینطوری وارد کرد تا کمر این شرکت های انحصار طلب بشکنه