کد خبر 47476
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
گزینه‌های مناسب خرید خودرو دست دوم

پرشین خودرو: خرید و فروش خودروهای دست دوم همچنان در همه‌جای دنیا با اقبال روبه‌رو بوده و در این میان برخی نیز به دلیل ارزان بودن چشم و چراغ خریداران هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، برای تهیه این فهرست، بر خودروهایی تمرکز شده که درحال‌حاضر قیمتی زیر ۱۰هزار دلار در بازار جهانی دارند. در ادامه، آنهایی انتخاب شده‌اند که به‌صرفه بوده و رانندگی با آنها جذاب، راحت، هیجان‌انگیز و در عین‌حال، اقتصادی و کاربردی و مهم‌تر از همه «ایمن» است. برای ارزیابی ایمنی خودروها، رنکینگ موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) بررسی شده است. قیمت‌ها نیز براساس نرخ کنونی سایت Autotrader.com بوده و کمترین مقدار قابل‌انتظار برای هر مدل جمع‌آوری شده‌اند.


مرسدس بنز دیزل ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۶
چرا این مدل؟ به سال‌های دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی که برگردیم، مرسدس برخی از بادوام‌ترین و به‌صرفه‌ترین خودروهای جاده‌ای را می‌ساخت که مدل‌های دیزل، بزرگترین آنها بودند. هیچ چیز نمی‌توانست جلوی این خودروها را بگیرد و آنها می‌توانستند هزاران کیلومتر بدون هیچ‌گونه مشکلی به راه خود ادامه دهند. برخی قسمت‌های خودرو ممکن است دچار خرابی شود، ولی در بدترین حالت نیز هزینه تعمیر به بیش از ۱۰۰۰ دلار نمی‌رسد و شروع قیمت از۱۵۰۰ دلار به بالا است. ممکن است این دیزل‌های بزرگ سریع‌ترین سدان‌های جاده نباشد، ولی چه کسی نمی‌خواهد راننده یک «بنز» باشد؟


هوندا CR-V از ۱۹۹۷ تاکنون
رتبه آزمایش تصادف IIHS این خودرو، «متوسط» برای سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱میلادی و «خوب» برای سال‌های ۲۰۰۲م تاکنون است. هوندا CR-V از همان سال ۱۹۹۷م که وارد بازار خودرو شد، تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مینی‌شاسی‌بلندهای پرفروش دنیا شده است. مدل CR-V خودرویی کاربردی و مقرون به صرفه و یکی از قابل‌اطمینان‌ترین هونداهای شناخته شده است که قیمت آن از۲۵۰۰ دلار شروع می‌شود. برخی ممکن است CR-V را یک خودرو جمع‌وجور با موتور کوچک ۴ سیلندر بدانند که پیشرانه مناسبی برای حرکت در جاده‌ها ندارد. ولی این تصور اشتباه است و CR-V برای استفاده‌های روزانه کارآیی بسیار خوبی دارد. هوندا همچنین موارد جذاب مانند کنسول وسط تغییر حالت‌دهنده و یک میز پیک‌نیک درون خودرو برای صاحب خودرو تدارک دیده است.


تویوتا تاکوما ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴
رتبه آزمایش تصادف IIHS تویوتا «تاکوما» قابل‌قبول بوده و قیمت آن از ۲۹۰۰ دلار به بالا است. تویوتا «تاکوما» تنها پیکاپ موجود در این فهرست است. «تاکوما» قابلیت‌های خوبی در خارج از جاده و نشانه‌هایی از کیفیت ساخت تویوتا در خود دارد. این تراک با موتورهای ۴ و ۶ سیلندر عرضه شده که عملکرد خوبی ایجاد می‌کنند. ولی در عین حال، گاهی اوقات ممکن است مصرف سوخت بالایی داشته باشند.


هوندا سیویک ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰
رتبه آزمایش تصادف IIHS این خودرو خوب بوده و می‌توان گفت هوندا سیویک یک خودرو ضدگلوله است. این خودرو می‌تواند ۳۰۰ هزار کیلومتر را بدون هیچ مشکلی طی کند. لوازم یدکی هوندا سیویک به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مدل‌های خودرو در جهان، به راحتی پیدا می‌شود و هزینه تعمیرهای آن نیز چندان گران نیست. همچنین قیمت آن از ۴۰۰۰ دلار شروع می‌شود. محبوبیت این مدل به این دلیل است که خدمات پس از فروش گسترده‌ای برای این خودرو وجود دارد. بنابراین، هر کسی می‌تواند بدون صرف هزینه زیاد، سیویک اختصاصی برای خودش داشته باشد و به دلخواه خود طراحی داخلی آن را تنظیم کند. در همین حال، مدل Si اسپرت و کاربردی هاچ‌بک از اوایل سال‌های ۲۰۰۰ میلادی با قیمت زیر ۱۰هزار دلار پیدا می‌شود و از آنجایی که این مدل تنها با گیربکس‌دستی عرضه شده، درس خوبی برای تازه‌کارها به همراه خواهد داشت.


تویوتا سلیکا ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶
شروع قیمت «سلیکا» از۳۵۰۰ دلار بوده و رتبه آزمایش تصادف IIHS آن خوب است. تویوتا «سلیکا» خودرویی ساب‌کامپکت اسپرت است که چابکی زیادی داشته، همچنین خودرویی پرهیجان، قابل‌اطمینان و دارای سطح کارآیی غافلگیرکننده است. «سلیکا» چه از موتور ۱۴۰ اسب‌بخاری و چه از موتور ۱۸۰ اسب‌بخاری ۴ سیلندر استفاده کند، باز هم مصرف سوخت بسیار خوبی خواهد داشت. اما به‌عنوان خودرویی اسپرت، باید از مدل‌هایی که زیر دست یک راننده بی‌ملاحظه بوده یا در مسابقات شرکت داشته یا در تعمیرات از قطعات با کیفیت پایین استفاده کرده، دوری کرد.


لکسس IS۳۰۰ ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵
مدل IS۳۰۰ وقتی در سال ۱۹۹۸م برای نخستین بار معرفی شد، جوابی به مدل‌های «ب‌ام‌و» سری ۳ و مرسدس کلاس C بود. البته این خودرو به هیچ‌وجه نتوانست از رقبای آلمانی خود جلو بزند، ولی با این حال، نمادی از نشان(برند) لکسس به حساب می‌آمد و نماینده کیفیت محصولات این کمپانی بود. برای رانندگانی که می‌خواهند وسایل زیادی را با خودشان به این طرف و آن طرف ببرند، لکسس IS۳۰۰ مدلی اسپرت‌کراس واگن بزرگ نیز آماده کرده که به راحتی می‌توان وسایلی مانند دوچرخه‌های کوهستان را در خود جای دهد. رتبه آزمایش تصادف IIHS خوب بوده و قیمت آن از ۴۵۰۰ دلار شروع شده است. در این میان «ب‌ام‌و» سری ۳ هنوز هم یکی از بهترین سدان‌های اسپرت کامپکت موجود در بازار است، ولی رقیب لکسسی‌اش به خاطر هزینه نگهداری و تعمیرات کمتر برای قرار گرفتن در این فهرست از آن جلو زده است.


فورد موستانگ ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴
فورد در نسل پنجم موستانگ که در سال ۲۰۰۵م ارائه شده، واقعا این خودرو را احیا کرد. موستانگ به این دلیل به این لیست راه پیدا کرده که با قیمتی ارزان، قدرتی مناسب را در پکیجی فوق‌العاده در اختیار راننده قرار می‌دهد. رتبه آزمایش تصادف IIHS این خودرو خوب است و با ۲ پیشرانه V۶ و V۸ عرضه شده، ولی گزینه پیشنهادی مدل متوسط موستانگ GT با موتور ۵ لیتری V۸ است. البته موتور V۶ اندکی بهینه‌تر از موتور ۵ لیتری است، ولی این را هم درنظر داشته باشید که عملکرد خودرو افت می‌کند و امکانات ارائه شده در تریم GT آن را تبدیل به انتخابی مناسب می‌کند. قیمت این خودرو عضلانی ۶۰۰۰ دلار به بالا است.


تویوتا های‌لندر ۲۰۰۲ تاکنون
رتبه آزمایش تصادف IIHS تویوتا «های‌لندر» خوب بوده و مدل خودرویی کامل برای راننده‌ای است که می‌خواهد کراس‌اور شاسی‌بلند قدرتمند داشته باشد. با اینکه قابلیت‌های آن در خارج از جاده در حد «تاکوما» پیکاپ نیست، ولی سیستم دیفرانسیل ۴چرخ متحرک های‌لندر باعث نمایشی خوب از این خودرو در شرایط بد آب‌وهوایی می‌شود و راننده حس خوبی از کنترل آن پیدا می‌کند. «های‌لندر» در پلتفرم با لکسس RX مشترک است و بنابراین کیفیت ساخت داخلی را مطابق خودروهای هم‌خانواده‌اش حفظ کرده است. قیمت این خودرو از ۷۰۰۰ دلار شروع می‌شود. از سویی خریدارانی که دغدغه محیط‌زیست دارند، شاید به دنبال «های‌لندر» هیبرید بروند. با این حال، خرید خودروی هیبریدی برابر با ورود به دنیایی ناشناخته است که در آن باتری‌های کارکرده و اجزای سیستم هیبریدی ممکن است هزینه‌های گزافی را برای تعمیر، نیاز داشته باشند.


فورد فیوژن ۲۰۰۷ تاکنون
«فیوژن» یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خودروهای خط تولید فورد با قیمت ۷۰۰۰ دلار به بالا بوده است. فیوژن با اندازه متوسط خود، قابلیت اطمینان مناسب و همین‌طور عملکرد خوبی را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد. با وجود کیفیت طراحی داخلی کابین، اما سیستم سرگرمی مایکروسافت ممکن است کمی مزاحم باشد. رتبه آزمایش تصادف IIHS آن خوب است. همانند های‌لندر، «فیوژن» نیز مدل‌های هیبریدی عرضه کرده و خریداران نیز ممکن است خود را در معرض هزینه‌های زیاد تعمیرات خودروی هیبریدی قرار دهند.


آکورا «RL» از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲
«آکورا» RL یکی از مدل‌های نمادین در بین محصولات هوندا و گران‌ترین خودرو موجود در این فهرست بوده و قیمت آن از۹۵۰۰ دلار شروع می‌شود. در حالی که مدل‌های جدید RL قیمتی حدود ۵۰ هزار دلار دارند، ولی نمونه‌های دست‌دوم آن با قیمتی به مراتب کمتر پیدا می‌شوند. از آنجا که RL پرچمدار محصولات هوندا به حساب می‌آید، کمپانی از فناوری‌های زیادی برای این مدل استفاده کرده است. در این بین رتبه آزمایش تصادف IIHS آن خوب بوده و بالاترین سطح این مدل با سیستم راهبری «آن‌بورد»، سیستم صوتی پرمیوم، میل‌لنگ تیتانیومی و طرح چوب افرا درون کابین عرضه شده است. سیستم پیشرفته هندلینگ RL با دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک و موتور قدرتمند V۶ ۳۰۰ اسب‌بخاری تجربه‌ای واقعی از رانندگی را رقم خواهد زد. بازار خودروهای دسته دوم، هم در ایران و هم در دیگر کشورها همیشه داغ بوده و با درنظر گرفتن تنوع محصولات خودروسازان خارجی، همچنان بازاری جذاب به‌نظر می‌رسد. آن‌هم در شرایطی که قیمت مناسب به همراه کیفیت بالا، تقاضا برای دسته دوم‌ها را دو چندان کرده است.

 

منبع: صمت

کد خبر 47476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha