ادعای خانواده گرامی: با ارز دارو خودرو وارد نکردیم

پرشین خودرو: رییس انجمن واردکنندگان خودرو گزارش مجلس شورای اسلامی در زمینه فساد در واردات خودرو را غیر مستند و فاقد ارزش می‌داند، وی می‌گوید که خودروهای جیلی در سال 1391 با ارز دارو وارد نشده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در گذشته کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی از فساد گسترده در روند واردات خودرو به کشور در سال‌های اخیر به‌ویژه سال 1391، پرده برداشته بود. استفاده از ارز دارو برای واردات خودرو، دستیابی به رانت‌های اطلاعاتی و همچنین واردات خودرو با ارز مرجع 1226 تومانی و فروش آن با ارز آزاد از جمله موارد مطرح در این زمینه در گزارش مجلس بود.
در این شرایط از بهمن ماه سال گذشته با دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شده است. این موضوع اعتراض شورای رقابت را به دنبال داشته و این شورا از وزارت صنعت خواسته که در اسرع وقت این دستورالعمل را اصلاح و از واردات خودرو رفع انحصار کند.
در این زمینه "ایسنا" گفت‌وگویی با فرهاد احتشام‌زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو، داشته‌ است. وی البته گزارش تمام نهادهای رسمی کشور از مجلس شورای اسلامی تا شورای رقابت در زمینه فساد و انحصار در واردات خودرو را رد می‌کند. این مصاحبه را در ادامه می خوانیم:

شورای رقابت از وزارت صنعت خواسته بود دستورالعمل واردات خودرو را اصلاح و واردات این محصول را رقابتی کند، این کار به کجا رسیده است؟

من در جریان اصلاحاتی که مدنظر شورای رقابت است، نیستم. این دستورالعمل که بعد از ساماندهی واردات خودرو شکل گرفت برخلاف اعتقاد شورا که سبب ایجاد انحصار شده، ما اصلا چنین اعتقادی نداریم. به دلیل اینکه در این مدت قراردادهای مشخصی با واردکننده‌هایی که به صورت غیرنمایندگی اما به صورت شفاف فعالیت می‌کنند، بسته شده است. البته طبیعی است که شرکت‌هایی که به صورت غیرشفاف عمل می‌کنند برای آنها جذابیتی ندارد که عملکردشان شفاف شده و آمار مالیات و عملکردشان در جاهای مختلف دیده شود.

اتفاقا رییس شورای رقابت دو هفته پیش در همین زمینه گفت که نمایندگی‌های رسمی به واردکنندگان متفرقه اجازه واردات نمی‌دهند و در مقابل به تعدادی از کارمندان خود مجوز واردات داده‌اند، این موضوع صحت دارد؟

واقعیت این است که اینطور نیست. شاید اطلاعات ایشان بر مبنای نمونه‌هایی بوده که دیده است ولی نمونه‌های کلانی که ما داریم، براساس آن تمام شرکت‌های بزرگ ما با شرکت‌های دیگر قرارداد بسته‌اند. من فکر نمی‌کنم شرکت‌های بزرگی که روزانه آگهی‌های آنها را در روزنامه‌ها می‌بینیم بتوانیم منتسب کنیم به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه و کارمندان ما هستند.

پس اگر این موضوع صحت ندارد چرا رییس شورای رقابت اینگونه گفته است؟

قطعا ایشان بر مبنای شواهدی که دیده‌اند این موضوع را مطرح کرده‌اند اما ما چنین شواهدی را ندیده‌ایم.

شما نماینده اطلس خودرو و آسان موتور در انجمن واردکننندگان خودرو هستید. گفته می‌شود مسئولان این شرکت در سال 1391 با استفاده از ارز دارو اقدام به واردات خودروی جیلی کرده‌اند. البته در همان زمان وزیر بهداشت وقت نیز به این موضوع اشاره کرد که با ارز دارو، خودرو وارد کرده‌اند. آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

خوشبختانه از همان سال 1391 تمام آمار و اطلاعات ما شامل آمار واردات، آمار فروش و آمار گمرک در سه نسخه به صورت هفتگی برای سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اداره شکایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است و تک‌ تک رکوردهای عملکرد ما از مرحله واردات تا فروش مشخص است. خدا را شکر در تمام بررسی‌هایی که صورت گرفته، چنین موضوعی صحت نداشته است.

به هر حال در گزارش مجلس نیز به تخلفات واردکنندگان خودرو اشاره شده است!

صحبت ممکن است خیلی زیاد باشد اما صحبت‌هایی که بر پایه مستندات باشد ارزش دارد و صحبت‌هایی که بر مبنای مستندات نباشد، فکر نمی‌کنم ارزش داشته باشد.

اینکه با ارز دارو، خودرو وارد کرده‌اید صحت ندارد؟ پس چرا وزیر بهداشت وقت در همان زمان به این موضوع اعتراض کرد؟

البته باید دید که چه کسی این کار را انجام داده است. ما در جریانش نیستیم.

شرکتی را می‌شناسید که این کار را کرده باشد؟

چون گفتار باید بر پایه مستندات باشد و من مستندی در این زمینه ندارم نمی‌توانم چیزی بگویم.

حدود 70 درصد بازار خودروهای وارداتی ایران مربوط به سه برند هیوندایی، کیا و جیلی است و نمایندگی انحصاری این سه برند نیز مربوط به یک خانواده است، درست است؟

بهتر است بگوییم که 70 درصد تقاضای مشتریان در بازار، خرید برند کیا و هیوندایی است که از این دو برند تا پیش از این 80 درصد آن به صورت غیرنمایندگی وارد می‌شد.

این سه برند نمایندگی‌ وارداتش متعلق به خانواده گرامی است. بنابراین وقتی اختیار واردات بیش از 70 درصد بازار خودروهای وارداتی ایران مربوط به یک خانواده است، می‌توان گفت انحصار شکل گرفته است؟

این بستگی به تقاضای مشتری دارد. سال گذشته 75 درصد بازار مربوط به این سه برند بوده است.

پس تایید می‌کنید که 75 درصد بازار خودروهای وارداتی ایران در اختیار یک خانواده قرار است، آیا این انحصار نیست؟

انتخاب مشتری به نظر شما انحصار است!؟

دستورالعمل واردات خودرو می‌گوید نمایندگی‌های رسمی باید به شرکت‌های متفرقه اجازه واردات بدهند. درست است؟

هر کسی که مراجعه کند و شرایط واردات خودرو را داشته باشد نمایندگی رسمی الزاما باید با او قرارداد ببندد.

البته رییس شورای رقابت این موضوع را زیر سوال برد و گفت که نمایندگی‌های رسمی تنها به کارمندان خود مجوز واردات داده‌اند، آیا این انحصار نیست؟

اصلا چنین چیزی را قبول نداریم زیرا مراجعه‌ای که کرده‌اند و قراردادهایی که منعقد شده نشان می‌دهد هر کسی که مایل باشد می‌تواند خودرو وارد کند.

در چهار ماهه نخست امسال چند درصد واردات خودرو توسط متفرقه‌ها صورت گرفته است؟

نزدیک به سال گذشته. یعنی امسال 70 درصد واردات خودروها توسط متفرقه‌ها و 30 درصد آن از سوی نمایندگی‌های رسمی صورت گرفته است.

اگر اینگونه است پس دلیل افت حدود 50 درصدی واردات خودرو در سال جاری چه بوده است؟

فکر می‌کنید صرفا باید به چیزی بستگی داشته باشد؟‍ اگر کل نیاز و تقاضای بازار کاهش پیدا کرده باشد آیا لزوما به معنای تاثیر دستورالعمل است؟! کارشناسان می‌گویند انحصاری شدن واردات و حذف واردکنندگان متفرقه دلیل افت واردات خودرو در سال جاری بوده است.

آنها حذف نشده‌اند. عدم اطلاع درباره یک موضوع و اظهارنظر ناقص درباره یک موضوع باعث می‌شود که یک نتیجه‌گیری اشتباه شود. این نتیجه‌گیری اشتباه است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در مهلت دو هفته‌ای مدنظر شورای رقابت دستورالعمل واردات خودرو را اصلاح نکرد. در این زمینه شورای رقابت اعلام کرده که احتمالا خودشان این کار را نجام می‌دهند. آیا در این زمینه مذاکره‌ای با شورای رقابت داشته‌اید؟

نه، مذاکره‌ای نداشتیم. سه بار درخواست کردیم با این حال طبیعتا شورای رقابت هر زمان که صلاح بداند ما را دعوت خواهد کرد. تاکنون جلسات آنها با مسئولان وزارت صنعت برگزار شده و امیدواریم در جلسه بعدی ما نیز در خدمت‌شان باشیم.

شرایط فروش گارانتی از سوی شما به واردکنندگان متفرقه چیست؟

هر کس کارت بازرگانی و سابقه مشخصی داشته باشد در واردات خودرو، اجازه واردات دارد و سه درصد قیمت CIF خودرو را به عنوان هزینه گارانتی پرداخت می‌کند و شرکت نمایندگی رسمی نیز موظف به عقد قرارداد در این زمینه است.

چند وقت پیش کمیسیون اصل 90 مجلس گزارشی منتشر و فساد در واردات خودرو در سال‌های گذشته را تایید کرد. موضوعاتی همچون واردات خودرو با ارز مرجع 1226 تومانی و فروش با ارز آزاد. کدام شرکت‌ها این کار را کرده‌اند؟ اصلا این موضوع صحت داشته است؟

در جریان این موضوع نیستم. تا جایی که ما اطلاع داریم چنین موضوعی نبوده است. حداقل در شرکت‌های عضو انجمن چنین اتفاقی نیفتاده است.

پس با توجه به اینکه تمام نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی عضو انجمن واردکنندگان خودرو هستند، به نظر شما چنین چیزی (موارد مطرح در کمیسیون اصل 90 مجلس) نبوده است؟

نه. نبوده است. ما تا الان چنین چیزی نداشته‌ایم.

کد خبر 48882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    1 0
    ایشون مستندات خودشان رو نشان بدن که نمایندگی انحصاری کیا و هیوندایی در ایران رو دارا هستند . تمام محصولات وارداتی گارانتی شرکت تولید کننده هستند و هیچ خودرویی بدون گارانتی فروخته نمی شود . اگر این خانواده نماینده کیا و هیوندایی باشند موظف به ارائه خدمات به تمام تولیدات این دو شرکت هستند و مجبور هستند به همه خدمات بدهند .