«دود» و «سود» نخریدن خودرو صفر به چشم چه کسانی می‌رود؟

پرشین خودرو: با تحلیلی ساده پیش‌ بینی می‌شود دود نخریدن خودرو صفر داخلی به چشم مردم و تولیدکننده داخلی و سود آن به جیب خودروسازان خارجی، واردکنندگان و دلالان می‌ رود.

به گزارش «پرشین خودرو»، نتیجه نخریدن خودرو صفر داخلی کاهش تیراژ تولید به‌ صورت مقطعی و سرشکن شدن هزینه‌ های ثابت و سربار تولید بر تعداد تولید کمتر خواهد بود که حاصلی جز افزایش بهای تمام‌ شده و افزایش ناگزیر قیمت و زیان توامان مردم و خودروسازان ندارد. این نکته نباید فراموش شود که مهم‌ترین عاملی که مانع افزایش قیمت خودرو در امسال شد، افزایش تیراژ قابل ملاحظه خودرو در سال ۹۳ بود. ارزانی و گرانی، مفاهیمی نسبی هستند که به توان خرید اکثریت مردم جامعه بستگی دارند. صرف‌ نظر از اینکه چرا توان خرید مردم پایین آمده، واضح است که عمده مشتریان خودروهای داخلی، عموم مردم با درآمد متوسط و پایین هستند که از نتیجه فرآیند اشاره شده به‌ طور قطع متضرر خواهند شد. با تضعیف صنعت خودروی داخلی و خلاء بازار، فضا برای واردات خودرو، بیش از پیش باز شده و نتیجه، رونق واردات و سود کلان دلالان و واردکنندگان است. البته خودروسازان خارجی نیز از این موهبت بی‌ بهره نخواهند ماند و کارگران بیکارشده ایرانی فقط نظاره‌گر رونق اشتغال همتایان خارجی خود خواهند بود. از طرف دیگر بازار تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی برای ۱۵ تا ۲۰ سال تقدیم قطعه‌ سازان خارجی شده و منجر به تعطیلی کارخانه‌های قطعه‌سازی داخلی می‌شود. این وضعیت حکایت نشستن بر شاخه و بریدن آن را در ذهن تداعی می‌کند که البته سقوط، نتیجه کار است. * آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور
کد خبر 49344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صدای ملت ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    10 0
    اتفاقا با خریدنش دود بیشتری چشم خریدار و مردم می رود که ممکن است بهای آن جان خود و عزیزانش باشد الاقل اگر نخرد احتمال زنده ماندنش بیشتر است
  • احسان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    11 0
    دقیقا مشخص است که این اقای کارشناس و دبیر داره از خودرو سازان ظالم وبی کیفیت طرفداری و حمایت می کنه
  • مصرف کننده ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    9 0
    موضوع چیه که هرکی ازراه می رسه مصرف کننده رو تهدید میکنه که اگه نخرین چنین وچنان میشه اونم با دلیلهایی که فقط برای خودشون خوبه؟
  • حسن ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    12 0
    پس ایشان می فرمایند ماشین های بی کیفیت و گران خودروسازان داخلی را به جهت حمایت از آنها بخریم.
  • ghasem ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    8 0
    شما نگران نباشید دودش میره تو چشم مردم اتیشش شما را میسوزونه.شما هم منافع خودت در خطره.نه دلت برا مردم میسوزه نه کارگران
  • r.h ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    8 0
    بجای این حرف ها بهتره به خودرو سازهای داخلی فشار آورده بشه که کیفیت خودرو هاشونو بالا ببرن و قیمت رو پایین بیارن
  • ایرانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    9 0
    خیر این تحریم شامل خودروهای وارداتی را هم گرفته! البته آن دسته از مشتریان از ما بهتران که فرقی برایشان ندارد، مد نظر ما آن دسته از مردمانی هستند که با این وضع با بدبختی یک مقدار سرمایه جمع می کنند و میخواهند که آسایشی برای خانواده اشان درست کنند که متاسقانه بایستی با خرید این خودروهای قدیمی و بی کیفیت! تمام وقت شان را در اصلاح خودروهای به اصطلاح صفر در نمایندگی کنند!!! بله دود بایستی به چشم این گروه برود!
  • مصرف کننده ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    2 0
    صنعت قاتل جون مردم بهتره تعطیل بشه.خودروی صفر نمی خریم.
  • حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    11 0
    مردم ما چه گناهی کرده اند که باید بین داخلی بد وچینی بدتر یکی را انتخاب کنند ۵۰ سال اسارت کافی نیست ؟!!! ۱۰۰ سال دیگر هم مرزها بسته باشد اینها اینکاره نیستند کره ای ها بعد از ایران شروع کردند !!!!!!!
  • حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    15 0
    چه با دود چه با سود چه باسوت آقایی به حساب خودت کارشناسی چرا مردم باید ۳۰ سال پشت سرهم خودروهای تکراری وهرسال بی کیفیت تر بخرند ؟!!!! دیگر ملتها از وضعیت ما تعجب میکنند ... مردم از شما به اصطلاح کارشناسان متخصص ترند
  • حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    دودش به چشم خریدار میره سودش به جیب خیلی ها !!!!
  • پیام ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    بابا من ماشینم هنوز 60000 تا کار نکرده امروز واشر سرسیلندر سوزونده. تا حالا 60 بار هم خراب شده و انواع و اقسام تعمیرات و تعویضات روش انجام دادم. به خدا دیگه خسته شدم. من یه استاد دانشگام. به جای این که وقتمو صرف کارهای علمی کنم، دارم صرف ماشین درب و داغون ایران خودرو می کنم. بابا ما به کی بگیم تو رو خدا، به پیر ، به پیغمبر این تعرفه ها رو بردارید و با جون و وقت مردم بازی نکنید نکنید نکنید!!!!!!!!
  • منصور ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    چرا بیخودمردم رو میترسونید.به هیچ وجه دود نخریدن به چشم مردم فرو نمیره.فقط مال اندوزان وقاتلین مردم ضرر میکنندوبس.مسلمه وقتی بعدازسالها بجای بالا بردن کیفیت بفکرپرکردن جیب خودتون بودید به روزی باید پای زیانش هم بشینید.