کد خبر 49349
۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
ابلاغ شناسایی نقاط پرتصادف راه‌ها

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی دستورالعمل شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف راه‌ها را ابلاغ کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، وزیر راه و شهرسازی دستورالعمل شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف راه ها را که مصوب کمیسیون ایمنی راه‌ها است، به استانداران و روسای کمیسیون ایمنی حمل و نقل استانی، ابلاغ کرد.
در ابتدای این ابلاغیه تعاریف اصطلاحات، واژه ها، مبانی و محدوده کاربرد آمده و سپس به فرآیند شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف راه‌ها، نحوه محاسبه شاخص تصادفات و نحوه اقدام برای مطالعه و اصلاح نقاط پرتصادف پرداخته است.

فرآیند شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف راه‌ها
فرآیند شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف راه‌ها عبارت است از:
۳-۱- ثبت، تدقیق (اعتبارسنجی و تکمیل اطلاعات)، تنظیم و بروزرسانی ماهانه فهرست نقاط دارای تصادف در سطح شبکه راه‌های استان توسط تیم استانی.
۳-۲- تنظیم فهرست نقاط دارای تصادف که حداقل دو تصادف فوتی یا سه تصادف جرحی یا یک تصادف فوتی به علاوه دو تصادف جرحی در دوره زمانی حداکثر تا سه سال قبل از شروع هر دوره شناسایی و اولویت‌بندی داشته باشند و سپس محاسبه شاخص تصادفات برای تمامی این نقاط در سطح شبکه راه‌های استان توسط تیم استانی.
۳-۳- تکمیل فرم شناسنامه نقطه دارای تصادف (فرم پیوست این دستورالعمل) توسط تیم استانی برای تک‌تک نقاط فهرست بند ۳-۲ و ارسال اطلاعات فرم‌های تایید شده به سازمان در دوره‌های زمانی مشخص سه سال برای شناسایی و اولویت‌بندی.
تبصره ۱ – چنانچه در بین دوره زمانی سه ساله مذکور، نقاط جدیدی با تصادفات متعدد (به ترتیبی که در بند ۳-۲ تعریف شده است) شناسایی شوند، بنا به ضرورت و تشخیص کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان، موارد به صورت ویژه همراه با فرم شناسایی تکمیل شده به سازمان ارسال شود تا در خصوص آنها حسب تشخیص کارگروه ویژه تعیین و اولویت‌بندی، بررسی و اعلام نظر شود.
تبصره ۲- اطلاعات ثبت شده در فرم شناسایی (فرم پیوست)، صرفاً شامل فهرست تصادفات به وقوع پیوسته پس از آخرین اقدام اصلاحی ارتقای ایمنی آن نقطه است.
تبصره ۳- سازمان ظرف یک سال از ابلاغ این دستورالعمل نسبت به پیاده‌سازی این دستورالعمل در ذیل سامانه ثبت سوانح حمل و نقل کشور اقدام و از این رو، تیم استانی نسبت به ثبت روزانه کلیه تصادفات در سطح شبکه راه‌های استان در سامانه مذکور (اجرای بند ۳-۱) اقدام کند.
۳-۴- تعیین مقدار میانگین شاخص تصادفات تمامی نقاط دارای تصادف، در سطح شبکه راه‌های کشور توسط کارگروه ویژه تعیین و اولویت‌بندی (مقدار میانگین تا دو رقم پس از اعشار، محاسبه و گرد می‌شود).
۳-۵- تهیه فهرست نقاط پرتصادف (نقاطی که مقدار عدد شاخص تصادفات آنها بزرگتر یا مساوی با میانگین شاخص تصادفات در سطح شبکه راه‌های کشور باشد) و اولویت‌بندی (نقاط پرتصادف بر اساس مقدار شاخص تصادف به صورت نزولی مرتب می‌شوند و نقاط دارای مقدار عددی شاخص بزرگتر در اولویت بالاتر قرار می‌گیرند) توسط کارگروه ویژه، تعیین و اولویت‌بندی و اعلام نتیجه به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها جهت سیر مراحل مطالعه و تهیه راهکارهای اصلاحی.

نحوه اقدام برای مطالعه و اصلاح نقاط پرتصادف
فرآیند مطالعه و اصلاح نقاط پرتصادف در راه‌های برون شهری توسط دستگاه‌های ذیربط به شرح ذیل است:
۵-۱- فهرست نقاط پرتصادف شناسایی شده و مصوب ارسالی به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها توسط تیم استانی مجدداً بازدید و در مدت یک ماه نسبت به نصب علایم ویژه آشکارسازی نقاط پرتصادف اقدام شود.
۵-۲- نقاط فهرست مذکور به ترتیب اولویت مطابق «شرح خدمات انجام مطالعه نقطه پرتصادف راه‌ها»، ضابطه شماره ۱-۴۱۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (ابلاغیه شماره ۹۳/۸۹۸۶۳ مورخ ۲۹ آبان ۹۳) توسط ادارات کل راه و شهرسازی جهت مطالعه به مهندسان مشاور ذیصلاح واگذار می‌شود. این مطالعه باید پس از ابلاغ ظرف شش ماه انجام شود.
۵-۳-پس از انجام مطالعه و به تناسب راهکارهای پیشنهادی منتج از مطالعات، با اولویت راهکارهای زودبازده و کم‌هزینه اقدامات مقتضی توسط دستگاه‌های ذیربط (اعضای کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان) اجرا می‌گردد. سایر مراحل همچون ارزیابی نتایج حاصله و بازخوردهای اصلاحی مطابق ابلاغیه شماره ۹۳/۸۹۸۶۳ مورخ ۲۹ آبان ۹۳ انجام می‌شود.
تبصره ۱- در خصوص نقاط دارای تصادف که شاخص تصادفات آن نقاط از میانگین کشور پایین‌تر بوده و در فهرست نقاط پرتصادف قرار نمی‌گیرند، ضروری است تیم استانی در طی یک ماه نسبت به بازدید ایمنی و کنترل و تامین الزمات ایمنی راه به لحاظ علایم و تجهیزات ایمنی مقرر در آیین‌نامه ایمنی راه‌ها اقدام نمایند.
تبصره ۲- اعتبارات مورد نیاز مطالعه و اقدامات اجرایی، مطابق اولویت منتج از مطالعات با پیگیری دستگاه‌های ذیربط (اعضای کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان) از طریق اعتبارات ملی ابلاغی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به دستگاه اجرایی ذیربط و همچنین منابع استانی (استانداری‌ها) و سایر منابع ممکن تامین خواهد شد.
تبصره ۳- نظارت بر حسن اجرای اقدامات مقرر دستگاه‌های ذیربط راجع به مطالعه و اصلاح نقاط پرتصادف کلیه راه‌های استان و اطمینان از انجام اقدامات مقتضی تبصره ۱ این ماده بر عهده کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان بوده و ارسال گزارش عملکرد شش ماهه به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بر عهده ادارات کل راه و شهرسازی استان است.
تبصره ۴- این دستورالعمل برای اجرا به مدت دو سال از تاریخ ابلاغ (دوره آزمایشی) لازم‌الاجرا خواهد بود و پس از آن کلیه اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها موظفند بازخوردهای حاصل از اجرای آن را به دبیرخانه کمیسیون اعلام نمایند تا تصمیم لازم در مورد لزوم بازنگری یا تایید مجدد آن صورت گیرد.

کد خبر 49349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha