کد خبر 49415
۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
هجوم شایعه‌ سازی به خودروسازی

پرشین خودرو: دست به‌دست چرخیدن عکس‌های هوایی از پارکینگ خودروسازان همراه با تشکیل کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» در هفته‌های اخیر به یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز در فضای مجازی تبدیل شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، برخی از توزیع‌کنندگان این تصاویر به‌طور گسترده در شبکه‌های مجازی که خود را از دلسوزان و حامیان مردم معرفی می‌کنند، به جای آنکه از انباشت خودروهای داخلی در پارکینگ‌ها که در صورت صحت نشان از آسیب جدی در صنعت خودرو دارد، آزرده‌خاطر شوند، از افزایش این خودروها و جست‌وجو برای گرفتن عکس‌های جدید خشنود می‌شوند.

رد ادعای انباشت خودرو در پارکینگ‌های ایران‌خودرو
آمار و سخنانی که از سوی خودروسازان منتشر شده است، حکایت از فروش خودرو توسط خودروسازان دارد، به‌گونه‌ای که مهر باطل بر ادعاهای مطرح شده در فضاهای مجازی می‌زند. چندی پیش مدیرعامل ایران‌خودرو انباشت خودرو در پارکینگ‌های این شرکت را به‌دلیل نبود خریدار رد کرد.

هاشم یکه‌زارع با اشاره به این نکته که عکس‌های ماهواره‌ای از پارکینگ‌های ایران‌خودرو مربوط به بهمن ۹۲ است، از تولید تنها ۳هزار خودروی اضافه نسبت به تولید روزانه سخن گفت.

همچنین در ارتباط با میزان فروش ایران‌خودرو در مرداد امسال، معاون بازاریابی و فروش این گروه صنعتی از افزایش فروش ۲۵۰۰ دستگاه خودرو نسبت به مرداد سال گذشته خبر داده است.

به گفته مصطفی خان‌کرمی در مرداد ۹۳ تعداد فروش محصولات ایران‌خودرو به صورت تجمیعی ۴۱هزار و ۵۴۱دستگاه بود که این عدد در مرداد ۹۴ به بیش از ۴۴هزار دستگاه رسیده است.

در این بین رضا تقوی، مدیر فروش گروه خودروسازی سایپا نیز با بیان اینکه هیچ خودروی بدون مشتری در انبارهای سایپا موجود نیست، اظهار کرده که انبارهای این شرکت موجودی روزانه خود را دارند و براساس اولویت به خریداران و نمایندگی‌های کشور عرضه می‌شوند.

پرونده افزایش قیمت خودرو روی میز شورای رقابت
اگرچه اخبار غیررسمی و بدون منبع معتبر درباره کاهش فروش خودروهای داخلی در بازار منتشر می‌شود و پخش عکس‌هایی از انبارهای خودروسازان که زمان آن مشخص نیست، به عنوان سندی نامعتبر بر این اخبار صحه می‌گذارد اما بررسی‌های میدانی دبیر انجمن خودروسازان ایران از نبود رکود آنچنانی در بازار این خودروها حکایت دارد.

به گفته احمد نعمت‌بخش، اگر مخاطبان به مکان‌های تحویل خودرو خودروسازان مراجعه کنند، مشاهده خواهند کرد که روزانه صدها خودرو تحویل داده می‌شود، بنابراین این برخوردها تاثیری در عرضه خودروهای داخلی ندارد.

وی با حق‌دهی به مردم برای نارضایتی از برخی عملکردهای خودروسازان اظهار کرد: در هجمه‌هایی که در فضای مجازی بر علیه صنعت خودرو به راه افتاده است، از یک منظر می‌توان حق را به مردم داد زیرا برخی از خودروسازان در بخش‌هایی خوب عمل نکرده‌اند. برای مثال گاهی خودرو بعد از ثبت‌نام در زمان تعیین شده تحویل مشتری داده نمی‌شود یا خریداران در بعضی موارد در بخش خدمات پس از فروش و ضمانت با مشکل مواجه می‌شوند. همچین امکان دارد تعمیر خودروی آنها در دوران ضمانت به‌درستی انجام نشود.

نعمت‌بخش افزود: در این شرایط مردم باید دقت‌نظر داشته باشند که این مسائل ریشه در تحریم‌های اقتصادی علیه کشور دارد و خودروسازان درصدد ایجاد نارضایتی برای مردم نیستند. برای نمونه هنگامی‌که در بخش خدمات پس از فروش امکان واردات قطعه‌ای به دلیل تحریم از کارخانه اصلی وجود نداشته باشد، مجبور به واردات آن از کشور سوم و... خواهیم بود، بر همین اساس مردم اگرچه حق دارند اما باید بدانند شرایط خودروسازان عادی نیست.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، مردم عاقل هستند و در صورت نیاز خودرو خریداری می‌کنند؛ عده‌ای محدود هم که در فضای مجازی به هجمه علیه این صنعت می‌پردازند، به زودی از فعالیت خود پیشمان خواهند شد زیرا پرونده افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت وجود دارد و با معرفی اعضای این شورا، افزایش قیمت خودرو اتفاق خواهد افتاد. اما دود این هجمه‌ها به چشم چه کسانی خواهد رفت و اختلال در فعالیت خودروسازان چه آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت؟!

به اعتقاد نعمت بخش اگر بر فرض محال افرادی که به‌دنبال ضربه زدن به صنعت خودرو هستند موفق به آسیب زدن یا تعطیل کردن این صنعت شوند، آسیب آن گریبان مردم را خواهد گرفت زیرا سالانه نیاز خرید یک میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد. اگر فعالیت خودروسازان متوقف و این حجم از طریق خارج تامین شود، حداقل به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار نیاز است. در نتیجه با افزایش نیاز به ارز، نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و این مردم هستند که باید با تورم ایجاد شده دست‌وپنجه نرم کنند.

وی با اشاره به این نکته که مردم نباید خود را معطل کاهش قیمت کنند زیرا به محض مشخص شدن اعضای شورای رقابت، قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند، گفت: براساس استدلال‌های ارائه شده، ارز مبادله‌ای سال گذشته ۲هزار و ۵۶۰ تومان بود اما در حال‌حاضر ۲هزار و ۹۶۰ تومان است. مواد اولیه وارداتی به‌ویژه فولادهای آلیاژی و ورق‌های فولادی که سال گذشته با ارز مبادله‌ای و تعرفه ۶ درصدی خریداری می‌شد در امسال با ارز آزاد و تعرفه آن ۱۵درصد افزایش یافته؛ دستمزدها هم که افزایش ۱۷درصدی داشته، که با هزینه‌های جانبی به ۲۲ درصد می‌رسد. تعرفه‌های آب، گاز و برق نیز توسط دولت و مجلس افزایش یافته است.‌

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی در بورس حضور دارند و موظفند هر ۳ماه یکبار اطلاعات به‌روز شده خود را به بورس اعلام کنند. شرکت سایپا در ۳سال گذشته سودی نداشته است و سود شرکت ایران‌خودرو هم در امسال حدود ۱۲ تا ۱۴ ریال برای هر سهم بوده، بنابراین زیان‌ها برای اعضای شورای رقابت مشخص است و در آینده شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود.

برپایه این گزارش اگرچه برخی سودجویان تبر به‌دست گرفته و به جان ریشه صنعت خودرو کشور افتاده‌اند و از بی‌اطلاعی مردم بهره می‌برند اما بدون شک «ره به ترکستان» می‌برند و با جوسازی‌های غرض‌ورزانه به جایی نمی‌رسند. در شرایط به‌وجود آمده اگرچه خودروسازان و مسئولان صنعت خودرو گاهی نسبت به اخبار کذب واکنش‌هایی نشان می‌دهند اما به‌نظر می‌رسد اکنون هنگام پاسخگویی و اعتمادسازی است. اگر خودروسازان به‌صورت شفاف به گفت‌وگو با مردم پرداخته و وعده‌هایی عملی به آنها دهند، بدون تردید اعتماد مشتریان به خودروهای داخلی بازخواهد گشت و نقشه‌های سودجویان که منافع شخصی را فدای منافع ملی کرده‌اند، نقش برآب خواهد شد.

منبع : روزنامه صمت

کد خبر 49415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساناز ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    1 0
    وضع خودروسازها خرابه . سالی 15000 نفر تو جاده کشته میشن ، ظاهرا یک مورد هم ربطی به کیفیت خودرو ها نداره . حالا اینا میخوان ، خودرو هم صادر کنند ....ظاهرا برای کنترل جمعیت بقیه کشورها !