ساخت قطعات بدون مهندسی معکوس

پرشین خودرو: از آنجایی که یکی از شروط همکاری با خودروسازان خارجی داخلی‌سازی ۴۰درصد از قطعات خودروهای جدید است، دراختیار داشتن دانش فنی برای ساخت قطعات این خودروها به وسیله قطعه‌سازان داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از گسترش صمت، بدون شک قطعه‌سازان کشور در ساخت قطعات خودروهای جدید توانمند هستند و به خوبی از عهده ساخت این قطعات برمی‌آیند. در این بین همزمان با ورود خودروسازان جدید مانند پژو و رنو که آمادگی خود را برای حضور دوباره در ایران اعلام کرده‌اند و به همکاری با خودروسازان داخلی اشتیاق فراوانی دارند باید برای ساخت قطعات این خودروها در کشور برنامه‌ریزی لازم انجام شده و سازندگان قطعات جدید نیز مشخص شوند. به گفته نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور، برای ساخت قطعات پژو و رنو باید اسناد مهندسی و به عبارتی دانش فنی ساخت این قطعات در اختیار قطعه‌سازان داخلی قرار بگیرد تا آنها با توجه به توانایی‌های خود نسبت به داخلی‌سازی این قطعات اقدام کنند.


سرمایه‌گذاری برای ساخت قطعات خودروهای فرانسوی

با ورود شرکت‌های فرانسوی مانند پژو و رنو، به طور قطع توان ساخت قطعات این خودروها و دانش فنی لازم برای تولید این قطعات فراهم خواهد شد. این گفته رییس انجمن قطعه‌سازان کشور است. محمدباقر رجال به صمت می‌گوید: قطعاتی که به وسیله قطعه‌سازان تولید می‌شود، براساس استانداردهای اروپایی است و آنها از دانش کافی برای ساخت قطعات خودرو برخوردار هستند اما بارها نیز به این موضوع اشاره شده که «وقتی پول قطعه پیکان را می‌دهند، نمی‌توانند قطعه بنز دریافت کنند» بنابراین نکته قابل توجه این است که ساخت قطعات جدید با فناوری‌های روز دنیا نیازمند سرمایه‌گذاری برای ساخت این دسته از قطعات است، بنابراین برای ساخت قطعات خودروهای جدید پژو و رنو نیز دانش فنی وجود دارد اما باید سرمایه لازم تامین شود.


تعیین سازندگان قطعات جدید

سعید صبوری، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در گفت‌وگو با صمت به وضعیت صنعت قطعه‌سازی در کشور ترکیه اشاره کرده اظهار می‌کند: ترکیه از صنعت خودروسازی مناسبی برخوردار نیست اما در مقابل صنعت قطعه‌سازی بسیار خوبی دارد که به تمامی کشورها صادرات دارد زیرا این کشور از قطعه‌سازان حمایت کرده و آن را صنعت مادر می‌داند. صبوری با نگاهی به اهمیت داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید ادامه می‌دهد: بازار لوازم یدکی در دنیا بازار عظیمی است و زمانی که خودروها روانه بازار می‌شوند، سال‌های زیادی به قطعات یدکی نیازمند هستند. به‌عنوان مثال با ورود خودرو زانتیا به کشور قطعات آن در کشور ساخته نمی‌شد و از خدمات پس از فروش نیز بی‌بهره بود یا قطعات خودرو رنو ۵ زمانی که روانه بازار شد در داخل وجود نداشت، بدین‌گونه این خودرو از ایران خارج شد، بنابراین قطعات خودروهای جدید باید در داخل ساخته شود. این عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی به تدوین برنامه مشخصی برای همکاری قطعه‌سازان با شرکت‌های فرانسوی پژو و رنو اشاره کرده و توضیح می‌دهد: خودروسازانی که برای همکاری و مشارکت وارد کشور می‌شوند، باید با برگزاری نشست‌هایی مشترک با قطعه‌سازان، برنامه‌ای مشخص برای ساخت قطعات جدید این خودروها تدوین و برای هردو طرف یعنی خودروساز و قطعه‌ساز تعیین تکلیف شود. به گفته صبوری، ۴۰درصد قطعات خودروهای جدید باید ساخت داخل باشد، از این‌رو تمامی قطعه‌سازان از دانش فنی کافی برای ساخت این قطعات برخوردار باشند، به همین منظور باید در جلسات مشترک قطعه‌سازان وخودروسازان فرانسوی در این زمینه برنامه‌ریزی کرد تا سازندگان قطعات جدید پژو و رنو مشخص شوند.


اسناد مهندسی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد

درحال‌حاضر تمامی قطعه‌سازان از تجربه کافی برخوردار هستند و با وجود مشکلات و فشارهای فراوانی که تاکنون داشته‌اند، به خوبی از عهده ساخت قطعات جدید برمی‌آیند. آنطور که نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان به صمت می‌گوید، یکی از شروطی که در قراردادهای شرکت‌های فرانسوی مانند پژو و رنو باید موردتوجه قرار گیرد، این است که اسناد و مدارک فنی مهندسی برای ساخت قطعات این خودروها در اختیار قطعه‌سازان کشورمان گذاشته شود زیرا این توانمندی در آنها وجود دارد که قطعات این خودروها را تولید کنند.رضا رضایی معتقد است چنانچه قطعه‌سازان نقشه‌های ساخت قطعات جدید را داشته باشند، دیگر نیازی نیست که مهندسی دوباره انجام دهند و از نقطه صفر شروع کنند تا به ساخت نهایی قطعات جدید برسند، بلکه با داشتن مدارک مهندسی قطعاتی که باید داخلی‌سازی شوند، می‌توان نسبت به تولید آنها اقدام کرد. براساس این گزارش، در صورت همکاری خودروسازان فرانسوی با کشور باید در قراردادهایی که با این خودروسازان بسته می‌شود، برای ساخت قطعات خودروهای پژو و رنو برنامه‌ریزی شود و سازندگان قطعات این خودروها نیز مشخص شود زیرا داخلی‌سازی در همکاری با خودروسازان خارجی موضوعی است که تمامی کارشناسان بر اهمیت آن اذعان دارند.

کد خبر 50006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha