آلمانی ها در بازار خودروی ایران عقب افتادند

پرشین خودرو: وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: شرکت‌های آلمانی به خصوص خودروسازان، فعلاً از رقیبان اروپایی خود که فعالیت بیشتری دارند، عقب افتاده‌اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، ماتیاس بروگمان -- خبرنگار روزنامه آلمانی هندلز بلات -- با محمدرضا نعمت زاده -- وزیر صنعت معدن و تجارت ایران -- مصاحبه ای انجام داده است که مشروح ان در ذیل می اید.

جناب آقای وزیر، کشور شما می‌خواهد با خاتمه یافتن تحریم‌ها جهش بزرگی را در زمینه اقتصادی انجام دهد. حوزه هایی که ایران قرار است بطور خاص بر روی آنها سرمایه‌گذاری‌ ‌کند، کدامند؟

- ما در دوران تحریم سخت کوشش کردیم و بسیاری از چیزهایی را جانشین اقلامی کردیم که قبلاً به کشورمان وارد می شدند. ما امروز خود ظرفیت گسترده‌ای در بخش تولید داریم. اما ضمن آن به همکاری درازمدت با کشورهای صنعتی مانند آلمان نیز علاقمند می باشیم. پروژه‌های زیرساختی ، به خصوص در بخش حمل و نقل، نفت و گاز، معدن و مواد غذایی در اولویت ما قرار دارند . ما در این موارد با صدها شرکت از کشورهای مختلف برای قراردادهای میلیارد دلاری مذاکره می‌کنیم.

وی افزود: آنچه برای ما در درجة اول اهمیت قرار دارد، سرمایه‌گذاری‌های و تاسیس شرکت‌های مشترک هستند. پروژه‌هایی از ارجحیت برخوردارند که راه حل‌های تامین مالی لازم را هم ارائه دهند.

در ضمن ما در تلاشیم تا بخش بانکی خود را مجدداً در سطح بین‌المللی فعال و روابط با موسسه های اعتباری را دوباره برقرار سازیم. یقینا این مشکل بزرگی محسوب می‌شود. دولت آلمان از بدهی‌های سابق ایران نزد بیمه اعتباری هرمس شکایت دارد.ما خوشبختانه بزرگترین مشکلات را حل کرده‌ایم. تنها مشکلات جزیی مانده‌اند که باید بر آنها نیز فائق آییم. امیدواریم که اینها هم هرچه زودتر برطرف شوند. با ایتالیا، فرانسه و کره جنوبی این مشکل را حل کرده‌ایم. در واقع انتظار داشتیم آلمان سریع‌تر از بقیه به ایران بازگردد. اکنون پس از دیدار با آقای گابریل، وزیر اقتصاد فدرال چنین به نظر می‌رسد که آخرین مشکلات هم بزودی برطرف ‌شوند و وی هم بزودی به ایران سفر خواهد کرد.

- ممکن است بفرماییدآقای گابریل، وزیر اقتصاد فدرال چه زمانی به ایران خواهند آمد؟

فکر میکنم در ماه اکتبر این سفر تحقق یابد. امیدواریم که تا آن تاریخ مابقی مسایل را هم حل کرده باشیم. آرزو می‌کنیم که کارها سریع‌تر به پایان برسند.

-به نظر شما صنایع آلمان می‌توانند در ایران نقشی داشته باشند؟

شرکت‌های آلمانی فعلاً از رقیبان اروپایی خود که فعالیت بیشتری دارند، عقب افتاده‌اند. ما در درجه اول می‌خواهیم با آلمان انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه دهیم. برای این که ایران را برای همکاری‌ها آماده سازیم هم اکنون در برلین مرکز تجارت ایران و اروپا را احداث کرده ایم. شرکت‌های بزرگ آلمانی هم درباره فعالیت در ایران با ما وارد مذاکره شده‌اند: فولکس واگن، دایملر، زیمنس، لینده، ب آ اس اف، ایرباس. در بخش دارویی و تجهیزات پزشکی نیز مذاکراتی را با شرکت‌های اروپایی و از جمله آلمان انجام می‌دهیم. امیدواریم بتوانیم با دایملر بزودی به یک توافق نهایی برسیم. گفتگوها با فولکس واگن هنوز در مراحل اولیه فرار دارد.

-آیا از آلمان مایوس شده‌اید؟

نه. از زمان لغو تحریم‌ها هنوز شش ماه بیشتر هم نگذشته است. انتظار بیشتری نمی‌توان داشت. ما عجله نداریم. اما یک نکته روشن است: ما ملتی هستیم که علاقمندی زیادی به آلمان داریم. بخش بزرگی از صنایع ما با ماشین‌آلات آلمانی مجهز شده‌اند. آلمان برخلاف آمریکا یا انگلیس هرگز در امور ایران مداخله نکرده است. این‌ امور شرایط مناسبی را فراهم می‌کنند. آلمان باید فعال تر شود تا همکاری‌های گذشته دوباره تجدید گردند.

- آیا با وجود قرارداد ایران با پژو- سیتروئن هنوز جایی هم برای خودروسازان آلمانی باقی می‌ماند؟

بازار ما خیلی گسترده است. ما می‌خواهیم به یک تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو برسیم. ما تا قبل از تحریم‌ها تولید را به 1.6 میلیون رسانده بودیم. امسال به 1.3 تا 1.4 میلیون خواهد رسید. شرکت PSA بزودی تولید خودرو را در ایران از سر می‌گیرد. ما با فیات هم وارد مذاکره شده ایم، اما آنها شریک آمریکایی دارند که کار را سخت تر می‌کند.

-پس از سال‌ها محرومیت اکنون نوبت به رشد رسیده است. فکر می‌کنید ایران به چه سطحی از رشد اقتصادی دست پیدا کند؟

بانک جهانی سالیانه پنج درصد رشد اقتصادی برآورد می‌کند و ما قطعاً می‌توانیم امسال به این هدف برسیم. با این وجود، هدف ما آن است که به هشت درصد رشد اقتصادی برسیم. البته باید گفت که با کار سخت‌تر و سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌توان بدان دست یافت.

-برآورد میزان سرمایه گذاری مورد نیاز ایران در سال چقدر است؟

کارشناسان بین‌المللی می‌گویند که ما به سالی 40 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم. اما دسترسی به آن به سرعت عملی نیست. زیرا این میزان بسیار بالا است. ما باید کار را با انتظارات به مراتب کمتری شروع کنیم و پس از آن حجم آن را به طور مداوم افزایش دهیم. تنها در چهار ماه گذشته دو میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به سمت ما جریان پیدا کرده است. همچنین ما شاهد علاقمندی فزاینده سرمایه‌گذاران خارجی به بورس خود هستیم. این امر تا کنون سابقه نداشته است. بنابراین ما نسبت به روند کنونی بسیار خوشبین هستیم و انتظار رشد مناسبی را در ایران پیش بینی می کنیم.

-سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای اجرای خط مشی اصلاحات رییس جمهور روحانی تا چه اندازه اهمیت دارند؟

باید گفت که این موضوع یک انتظار شخصی تلقی نمی شود. سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای رشد اقتصادی ما ضرورت دارند. روی هم رفته هدف ما از همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی این است که سطح صادرات خود را بالا ببریم. ما یک بازار بزرگ داخلی عرضه می‌کنیم و انتظار داریم که در عوض به اتفاق شرکت‌های خارجی به طور مشترک در بازارهای بین‌المللی سهیم شویم. ایران باید به مرکز ثقل بسیاری از صنایع در سرتاسر خاورمیانه مبدل شود. در فعالیت‌های مشترک باید همیشه بخشی از تولید برای صادرات در نظر گرفته شود.

-دولت شما برای تسریع رشد اقتصادی به چه اصلاحاتی دست خواهد زد؟

ما به اقداماتی در زمینه «مقررات‌زدایی» های بسیار، اصلاحات مالیاتی و برقراری تسهیلات فراوان مالیاتی برای سرمایه‌گذاران مبادرت کرده ایم. شما لازم نیست طی شش تا دوازده سال مالیات بپردازید و اگر در یک منطقة آزاد تجاری مستقر شوید، حتی تا 20 سال از پرداخت مالیات معاف می شوید. مشکل ما کمبود سرمایه، اعتبارات و ورود به سیستم ‌بانکی است که از آن جدا مانده‌ایم. از این رو برای سرمایه‌گذارانی که در یک شرکت ایرانی سرمایه‌گذری می‌کنند، دو سال معافیت مالیاتی در نظر می‌گیریم و آنها می‌توانند سرمایه‌ای را که به کار برده‌اند مانند هزینه‌های یک اعتبار بانکی در محاسبات خود منظور کنند.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.







منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 56628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha