سربازان درس عبرتی برای مسئولان وزارت راه می‌شوند؟

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، چندین سرباز خوشحال از اینکه بخشی از دوره طاقت فرسای سربازی شان در یکی از پادگان های معروف کشور به سختگیری وسخت گرفتن آرام سوار بر اتوبوسی می شوند که نمی دانند چه سرنوشن غم انگیری در انتظارشان است.
13 جوان تحصیل کرده امیدوار به آینده و امیدوار به اینکه این دوره سخت اما دلپذیر زندگی هم بالاخره روزی به سر خواهد آمد و زندگی روال عادی خود را در پیش می گیرد. غوطه ور در اندیشه ها که ترمز اتوبوس بریده می شود ۀن هم در حوالی یکی از مخوف ترین دره های استان تاریخی فارس. سقوط به اعماق دره و مرگ دلخراش 13 سرباز؛ 13 جوان؛ 13 سازنده این کشور.»

حادثه غم انگیز سقوط اتوبوس حامل سربازان در استان فارس باز نگاه ها را به وضعیت جاده ها و امنیت اتوبوس ها در کشور جلب کرد.

مسئولین جاده ای در کشور طی روزهای اخیر گفته اند اتوبوس های برون شهری کشور دارای استانداردهای لازم نیستند و البته راهنمایی و رانندگی هم نظارت چندانی به وضعیت حمل و نقل جاده ای در کشور ندارد. این در حالی است که سازمان استاندارد ایران بارها تاکید کرده کارخانه های اتوبوس سازی را به حال خود رها نمی کند و تا ریشه آنها را از باب سلامت محصولات تولیدی نگیرد مجوز به ورود آنها به جاده های بیرون شهری کشور را نمی دهد. این البته مربوط به اتوبوس های جدید در کشور است؛ سوال مطرح شده این است که تکلیف اتوبوس هایی که از 20سال پیش در کشور تولید شده و اکنون در حال تردد در جاده ها هستند چه می شود؟ آیا نظارتی بر آنها صورت می گیرد؟ آیا سازمان های دخیل برنامه ای برای بررسی سلامت اتوبوس های کشور دارند یا خیر؟

این حادثه البته از چند جهت قابل بررسی است. اینکه وزرات راه به عنوان متولی ساخت و نگهداری از جاده ها تا چه حد توانسته وظایف خود را انجام دهد. تعاونی که صاحب اتوبوس بوده و این جوانان رشید کشور را از نقطه ای به نقطه ای دیگر ترانسفر می کرده تا چه اندازه از سلامت وسیله نقلیه خود آگاهی داشته که حاضر شده 50 انسان را در آن جای دهد و مسیر صعب العبور کرمان تا شیراز را طی کند. راننده این اتوبوس قبل از حرکت نسبت به معاینه خودروی خود اهتمام ورزیده تا بخواهد مسیری به طول 568 کیلومتر را به سلامت طی کند؟

تجربه البته در کشور ثابت کرده تا اتفاق ناگواری رخ ندهد راه علاجی برای9 آن پیدا نمی شود. بعد از واقعه تلخ برخورد 2 اتوبوس مسافربری در جاده تهران - قم (حدود 3 سال پیش) به نظر می رسید تا درس عبرتی برای مسئولان امر باشد تا مردم کشور را به راحتی راهی جاده ها نکنند. اما ظاهرا آن واقعه تنها برای چند روز مورد تاکید همگان بوده و بعد از چندی به ورطه فراموشی گرفتار شده است.

عمر 13 سرباز وطن به راحتی یک لیوان آب خوردن از دست رفت ولی «جاده و راننده و وسیله نقلیه» نباید به حال خود رها شود.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 57077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha