کد خبر 57095
۷ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
برگ سبز، سند مالکیت خودرو نیست

پرشین خودرو: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برای ارتقای سلامت اداری و شفاف سازی باید شیوه ها را اصلاح کنیم، گفت: با الکترونیکی کردن بسیاری از امور، بیش از 10 میلیون مکاتبه سالانه حذف شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، احمد تویسرکانی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما گفت: حدود 80 درصد از وجوهی که در دفاتر اسناد رسمی از مردم اخذ می شود به خزانه دولت واریز می شود و مبلغ اندکی در قالب حق التحریر در اختیار سردفتر، دفتریار و کارکنان دفترخانه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیش از صد سال قدمت دارد افزود: صدها میلیون سابقه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد که برای برون رفت از وضعیت سنتی، کاغذ بازی و اصلاح فرآیندها برنامه ریزی های گسترده ای را انجام دادیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برای ارتقای سلامت اداری و شفاف سازی باید شیوه ها را اصلاح کنیم، گفت: با الکترونیکی کردن بسیاری از امور، بیش از 10 میلیون مکاتبه سالانه حذف شده است.

تویسرکانی افزود: هر سال بیش از 90 میلیون اوراق بهادار چاپ می کردیم برای اینکه مردم تقاضاهای خود را بر روی آن یادداشت کنند که اکنون حذف شده است.

وی ادامه داد: در گذشته چند ماه طول می کشید تا سند مالکیتی صادر شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حدود 13 میلیون سند مالکیت کاداستری (تک برگی ) تاکنون صادر کردیم گفت: کسی بخواهد این نوع سند را معامله کند واحدهای ثبتی ما باید در مدت 2 روز کاری نقل و انتقال را انجام دهند.

تویسرکانی افزود: مدت تبدیل اسناد دفترچه ای به کاداستری (تک برگی) حدود یک هفته است اما به علت مشکلاتی که از گذشته بود به روز کردن سوابق مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: در حال به روزرسانی سازمان ثبت و دیجیتال کردن و بانک کردن صدها میلیون سابقه اسناد برای جلوگیری از جعل آن ها هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شاید حدود 8 تا 9 میلیون مکاتبه میان دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت انجام می‌شد که با اصلاح فرآیند، حذف شده است و هیچ مکاتبه کاغذی انجام نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگ سبز خودرو را که پلیس راهور پس از تعویض پلاک صادر می کند به عنوان سند رسمی قبول دارید؟ گفت: خیر. رسانه ها باید در این زمینه اطلاع رسانی کند.

تویسرکانی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع تولید و ثبت رسمی در کشور است، افزود: فضاسازی و در نتیجه شبهه ایجاد شد که فک پلاک و صدور گواهی از سوی پلیس راهور در حکم سند است در حالی که این گونه نیست.

وی افزود: سند رسمی به منزله حکم دادگاه است یعنی اگر در مفاد اسناد رسمی اختلافی ایجاد شود بدون مراجعه به دادگاه، لازم الاجراست و اداره ثبت به اجرای مفاد آن الزام می کند در حالی که اقدامات راهنمایی و رانندگی چنین ارزشی ندارد و اگر اختلافی در مالکیت ایجاد شود افراد برای اثبات ادعای خود باید به دادگاه مراجعه کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در این زمینه روشن است و قانون گذار به صراحت به نقش دفاتر اسناد رسمی اشاره کرده است.

تویسرکانی با تاکید بر اینکه همه به ویژه رسانه ها برای توسعه ثبت رسمی باید تلاش کنند، افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های برنامه ششم در بند 67 به توسعه ثبت رسمی در کشور اشاره کردند بنابراین به هر میزان به این سمت حرکت کنیم دعاوی و نزاع ها و بسیاری از مشکلات ناشی از معاملات عادی کمتر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنگاه های معاملات ملکی در حقیقت کار حقوقی انجام می دهند و در معاملات دخالت می کنند در حالی که نقش این بنگاه ها به موجب قانون باید در حد واسطه گری و رساندن خریدار به فروشنده و نقل و انتقال باید به موجب سند رسمی باشد.

تویسرکانی ادامه داد: تنظیم مبایعه نامه ها که در برخی مواقع موجب اختلاف می شود و بسیاری از پرونده های حقوقی موجود در دادگاه ها ناشی از این اختلافات است.

وی با اشاره به اینکه بنگاه های معاملات ملکی باید تحت نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشند، افزود: پیشنهاد خود را در این زمینه به دولت ارائه کردیم و امیدواریم به راهکار و تفاهم برسیم.
 

 

 

 

 

 

منبع: فارس

کد خبر 57095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    آقای عزیز شما فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستید . اگر اینجوریه پس کارخانجات تولید خودروی داخلی باید ملزم شوند که وقتی خودرویی می فروشند اول به دفترخانه ها مراجعه کنند شما فقط زورت به مردم بیچاره رسیده چرا مردم برای خرید و فروش خودرو باید دوبار هزینه کنند. میخوای موبایلم رو هم بیارم سندش رو بزن به نامم از مدیریت و عوامل پرشی خودرو واقعا بعید که همچین خبر بی ارزشی رو انتشار دهد و مردم رو دچار گمراهی کنند لطفا این پیغام رو حذف و یا اصلاح کنید بیاد داشته باشید که شما در تاریخ 1395/3/5 خبری مبنی بر اینکه فقط پلیس سند مالکیت خودرو را صادر میکند نه دفتر اسناد رسمی در همین سایت منتشر نمودید . لطفا شفاف سازی کنید و تکلیف مردم را روشن نمایید
  • ممل ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    پلیس میگه هست...
  • هادی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    شما مردم رو دیونه کردید حداقل یکی این وسط تکلیف رو معلوم کنه و راستشو بگه حق با کیه با پلیس یا اداره ثبت و دفترخونه ها چرا برای مردم دردسر درست میکنید الکی
  • هادی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    شما مردم رو دیونه کردید حداقل یکی این وسط تکلیف رو معلوم کنه و راستشو بگه حق با کیه با پلیس یا اداره ثبت و دفترخونه ها چرا برای مردم دردسر درست میکنید الکی