کد خبر 58293
۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

پرشین خودرو: دانشمندان چینی تصمیم دارند از فناوری پیشرفته ویرایش یا اصلاح ژن، موسوم به «CRISPR-Cas9» برای درمان مبتلایان به سرطان ریه استفاده کنند.

درمان سرطان به روشی جدید در چین  به گزارش «پرشین خودرو»، فناوری اصلاح ژنتیکی یا ویرایش ژنی «CRISPR-Cas۹» روش بسیار قدرتمند و کارسازی است که به دانشمندان امکان می‌دهد جهش‌های ژنتیکی مسبب برخی بیماری‌های لاعلاج را حذف یا اصلاح کنند و از این طریق چنین بیمارانی را دوباره به زندگی بازگردانند. این روش تاکنون هرگز به‌ صورت بالینی روی انسان‌ها آزمایش نشده است.
 
این پروژه مشخصا باهدف درمان سرطان ریه برنامه‌ریزی شده و قرار است در ماه آینده میلادی آغاز شود. روش درمانی جدید همچنین قرار است روی بیمارانی آزمایش شود که بیماریشان منحصر به سرطان ریه نیست بلکه سرطانشان متاستاز و ارگان‌های دیگر بدن آنها را نیز درگیر کرده است و علاوه بر آن، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و روش‌های درمانی دیگر کمکی به درمانشان نکرده.
 
دکتر لو یو، متخصص آنکولوژی و سرپرست این گروه به نشریه «نیچر» گفته است: «گزینه‌های درمان بسیار محدود است و این فناوری می‌تواند در آینده کمک شایانی برای درمان بسیاری از بیماران باشد، به‌ویژه مبتلایان به سرطان.»
 
طبق گزارش نیچر، این دانشمندان مجوزهای لازم برای اجرای پروژه را از کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان «وست چاینا» متعلق به دانشگاه «سیچوان» دریافت کرده‌اند.
 
این نخستین بار نیست که دانشمندان از روش‌های دستکاری ژنتیکی و ویرایش ژن‌ها برای درمان انسان استفاده می‌کنند بلکه نخستین باری است که قرار است از روش CRISPR-Cas۹ استفاده کنند. علاوه بر این گروه چینی، گروهی از دانشمندان در ایالات متحده نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند که از همین روش به‌ صورت بالینی در درمان سرطان انسان استفاده کنند اما هنوز نتوانسته‌اند همه مجوزهای لازم را اخذ کنند.
 
موسسه ملی سلامت آمریکا مجوز این پروژه را ماه گذشته میلادی صادر کرده است اما موسسه غذا و داروی آمریکا هنوز در حال بررسی آن است. پژوهشگران آمریکایی برآورد می‌کنند که پروژه‌شان تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به مرحله اجرا درآید.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

منبع : باشگاه

کد خبر 58293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha