کد خبر 59403
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
دولتی که ناجی صنعت خودرو شد

پرشین خودرو: دولت تدبیر و امید اگرچه در حوزه رشد کمی تولید خودرو موفق عمل کرده اما هنوز نتوانسته انتظارات مصرف‌کنندگان در حوزه کیفیت و تنوع این محصولات را انطور که باید برآورده کند.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایسنا، اگرچه در دو سال منتهی به آغاز به کار دولت تدبیر و امید تحت تاثیر تحریم‌های خارجی روند تولید خودرو در ایران نزولی شده بود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این روند نزولی متوقف شد.

تا سال ۱۳۹۱ تیراژ تولید خودرو در ایران روندی صعودی داشت اما از این سال به بعد تحت تاثیر برخی مشکلات داخلی و خارجی روند تولید خودرو نزولی شد. سال ۱۳۹۰ که سال اوج تیراژ تولید خودرو در ایران بود، در مجموع یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد اما سال ۱۳۹۱ روند نزولی این صنعت آغاز شده و تولید این محصول در این سال به ۹۲۴ هزار دستگاه کاهش یافت.

سال ۱۳۹۲ نیز روند نزولی تولید خودرو تشدید شده و تولید این محصولات به ۷۳۷ هزار دستگاه کاهش یافت. درست در خردادماه همین سال بود که دولت تدبیر و امید با رای مردم روی کار آمد و توانست روند نزولی تولید خود را متوقف کند.

به دنبال اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در سال ۱۳۹۳ روند تولید خودرو در ایران مجددا صعودی شده و به یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه افزایش یافت. سال ۱۳۹۴ نیز حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید شده و برای سال جاری نیز هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو از سوی وزارت صنعـت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

این آمارها نشان می‌دهد که دولت یازدهم در افزایش کمی تولید خودرو موفق عمل کرده اما در حوزه کیفیت اگرچه کیفیت این محصولات نسبت به خودروهای تولیدی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ افزایش یافته اما همچنان مصرف‌کنندگان از سطح کیفی خودروهای داخلی ناراضی هستند.

در عمر سه ساله دولت یازدهم وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان عالی‌ترین سیاست‌گذار دولتی صنعت خودرو چندین بار از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرده است. محمدرضا نعمت‌زاده در جدیدترین انتقاد در این زمینه از دو خودروساز بزرگ خواست برنامه خود برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و بعضا از رده خارج را ارائه کنند.

در این شرایط یک کارشناس صنعت خودرو درباره عملکرد دولت در صنعت خودرو در سه ساله اخیر می‌گوید: در سه سال گذشته اگرچه دولت با برخی اقدامات مانند ارائه تسهیلات خرید خودرو توانسته به حل مشکلات مالی خودروسازان کمک کند اما در حوزه تقویت زیرساخت‌های صنعت خودرو اقدامی که بتواند تحول اساسی در این صنعت ایجاد کند صورت نگرفته است.

شهرام آزادی با بیان اینکه مهمترین دستاورد دولت در تمام حوزه‌های اقتصادی از جمله صنعت خودرو، امضای برجام بوده است، خاطرنشان می‌کند:‌ پس از برجام اقدامات مناسبی برای برقراری تعامل صنعت خودروی ایران با کشورها و شرکت‌های صاحب تکنولوژی صورت گرفته که در این زمینه می‌توان به قراردادهای منعقده با پژو و سیتروئن اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: با وجود اقدامات مثبت صورت گرفته در صنعت خودرو در سه سال اخیر اما آن‌چه که جای کار بیشتری دارد کمک به خودروسازان برای ایجاد تنوع و توسعه محصولات است.

وی اضافه می‌کند: مهمترین ایرادی که به خودروسازان داخلی گرفته می‌شود قدیمی و بی‌کیفیت بودن برخی خودروهای در حال تولید است با این حال خودروسازان به دلیل بدهی‌های کلان و نداشتن منابع مالی نتوانسته‌اند عملکرد مورد انتظار را در توسعه محصول داشته باشند.

آزادی با بیان اینکه دولت می‌تواند زمینه را برای دستیابی خودروسازان به منابع مالی لازم برای توسعه محصول فراهم کند، تصریح می‌کند: خودروسازان بدهی‌های کلان دارند و به همین دلیل در حوزه کیفیت و تولید محصولات جدید هنوز انتظارات مصرف‌کنندگان را برآورده نکرده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: البته با توجه به قراردادهای منعقده بین دو خودروساز بزرگ داخلی و برخی خودروسازان مطرح خارجی از جمله پژو و سیتروئن انتظار می‌رود که به تدریج از چند ماه آینده شاهد ورود خودروهای جدید و با کیفیت به بازار ایران باشیم.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 59403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha