فقط 2یوزپلنگ ماده در ایران مانده!

پرشین خودرو: به گفته مدیرعامل انجمن یوز ایرانی تنها دو یوزپلنگ ماده در پایش های اخیر ثبت شده که هر دو در مجاورت پرتلفات‌ترین جاده کشور زندگی می‌کنند.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از مهر، مرتضی اسلامی دهکردی در نشست خبری دهمین گرامیداشت روز یوزپلنگ ایرانی گفت: بر خلاف چیزی که تصور می‌شود اوضاع یوزپلنگ ایرانی خیلی نگران کننده شده است.

وی با اشاره به کاهش نسبی جمعیت ماده‌ها توضیح داد: در سال ۹۲ مجموعا از ۲۰ یوز تصویربرداری کردیم که ۷ یوز ماده یعنی ۳۵ درصد جمعیت در میان آنها بود.

اسلامی افزود: در فاز دوم یعنی طی سال ۹۳ و ۹۴ از ۲۳ یوز تصویربرداری شد که در آن میان تنها ۴ یوز ماده داشتیم اما با تلف شدن ۲ یوز ماده الان در کل کشور فقط ۲ یوزپلنگ ماده شناسایی شده و یوزپلنگ یک قدم تا انقراض فاصله دارد.

به گفته وی، از سال ۹۳ تا الان تنها در زیستگاه های شمالی از یوز ماده تصویربرداری شده و در زیستگاه های جنوبی در استان یزد که در فاز اول حداقل ۲ ماده ثبت شده بود هیچ تصویر یا گزارش تایید شده‌ای از حضور یوزهای ماده یا زادآوری یوزها نداشته‌ایم.

مدیرعامل انجمن یوز ایرانی با اشاره به تلف شدن ۷ یوز ایرانی در جاده سمنان مشهد تصریح کرد: از این تعداد ۵ یوزپلنگ ماده بوده‌اند و اگر اتفاقی نیافتد یوز ایرانی طی سال‌های پیش رو و تا پایان دهه نود شمسی منقرض خواهد شد.

اسلامی با اعلام اینکه دو یوز ماده باقی مانده در توران و میاندشت ثبت شده‌اند که جاده یاد شده از میان آنها می‌گذرد، تصریح کرد: به سادگی ممکن است تنها یوزهای ماده ما زمستان امسال از بین بروند و به همین دلیل ایمن سازی نقاط حادثه‌خیز باید در اولویت فوری قرار بگیرد.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 59736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha