در قراردادهای جدید، نقش قطعه سازان ایرانی چیست؟

پرشین خودرو: در دکترین جدید صنعت کشور قرار برای این است که بر روی دریافت دانش فنی به جای مونتاژ کاری صرف، توجه بیشتری شود و صنعت خودرو نوک پیکان این تغییر در تولید است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، با ورود شرکت های بزرگ خودروسازی به ایران و بسته شدن قراردادهای ریز و درشت در صنعت خودروسازی کشور، به نظر می رسد که چرخ تولید در مجموعه صنایع وابسته به خودروسازی باید با سرعت زیادی به حرکت درآمده و رکود بازار حداقل در بخشی از اقتصاد از میان برود.


قرارداد با پژو، رنو، فیات، سیتروئن و برخی دیگر از برندهای مطرح جهان این تصور را در ذهن ایجاد می کند که باید انتظار بالا رفتن تولید در بخش های مختلف صنعت خودرو از جمله بخش قطعه سازی را داشت و از هم اکنون آستین ها را برای افزایش تولید بالا زد اما گویی این عسل تنها برای شیرین شدن کام خودروسازان تهیه شده است و به سایر صنایع وابسته تنها عکس شیشه عسل را نشان می دهند.


بسیاری از قطعه سازان با اعلام اینکه در قراردادهای جدید از مجموعه قطعه سازی هیچکس حضور نداشته است، از بی توجهی به خود گله مند بوده و این سوال را مطرح می کنند که کدام صنعت قطعه سازی باید 40 درصد خودروهای جدید را تامین کند وقتی از هیچ چیز خبر ندارد؟ آیا قطعه سازانی خارج از مرز ایران برای این 40 درصد دندان تیز کرده اند؟


محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان کشور یکی از همین افراد است که می گوید در هیچکدام از قراردادهای جدید از هم صنفی هایش کسی حاضر نبوده و معلوم نیست که آیا قرار است نقشی برای قطعه سازان ایران در نظر گرفته شود و یا خیر!


وی در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، گفت: متاسفانه در قراردادهای جدید به خصوص در موضوع پژو صنعت قطعه سازی و انجمن قطعه سازان نقشی نداشته و و به بازی گرفته نشده است.


وی ادامه می دهد: ما نگران این قراردادها از نظر نقش قطعه سازان هستیم و تنها به سخن وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرده ایم که گفته اند هر خودروی تولیدی در ایران باید حداقل 40 درصد تولید داخلی داشته باشد و البته 30 درصد از تولید نیز باید صادر شود اما نمی دانیم این دستور تا چه حد اجرایی می شود.


عضو انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: اگر این دستور صریح وزیر عملی شود دوستان در صنعت خودرو باید برای تحقق آن با قطعه سازان داخلی تعامل داشته باشند و نقش ما را در قراردادهای جدید نیز ببینند.


با توجه به اینکه وزیر صنعت بر داخلی سازی 40 درصد از قطعات و لوازم خودروهای جدید در ایران تاکید داشته و دارد اما؛ در نمایشگاه مشهد ایران خودرویی ها بر تولید 20 درصدی محصولات جدید پژو در ابتدای کار تاکید کرده و ساخت 40 درصد را برنامه آینده خود اعلام کردند.
همچنین در این نمایشگاه مشخص شد برخی از محصولات تولیدی در کشور همچنان با 20 درصد داخلی سازی، عرضه می شود.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 59757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha