کد خبر 59779
۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
توییتر به مبارزه تروریست‌ها می‌رود

پرشین خودرو: حضور تروریست‌ها در فضای مجازی و استفاده آنها از شبکه‌های اجتماعی مختلف، گاه مزایای این پیام رسان‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و این شبکه‌های اجتماعی در اثر فشارهای جهانی، ملزم به کمرنگ کردن فعالیت گروه‌های افراطی شده‌اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، تلگرام، فیس بوک، یوتیوب و... فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند و هرچند جامعه جهانی از نحوه مقابله این پیام رسان‌ها با تروریست‌ها چندان راضی نیستند ولی توئیتر در آخرین گزارش خود با اشاره به مسدود کردن 235هزار اکانت مربوط به تروریست‌ها، از عملکردش دفاع کرده است.


افزایش 80درصدی تعلیق اکانت‌ها


توئیتر بارها به دلیل اینکه زمینه فعالیت تروریست‌ها را فراهم کرده و گروه‌های افراطی می‌توانند با گذاشتن پست‌های مختلف و توئیت کردن، به تبلیغات در فضای مجازی بپردازند یا پیام‌های خود را ارسال کنند، هدف انتقادات مختلف قرار گرفته ولی به نظر می‌رسد می‌خواهد این روند را اصلاح کند. توئیتر که پیش از این اعلام کرده بود سالانه دو گزارش شفاف از نحوه مقابله این پیام رسان با فعالیت تروریست‌ها ارائه می‌دهد، در نخستین گزارش خود، از مسدودسازی هزاران اکانت تروریست‌ها خبر داده و افزوده است که تعلیق اکانت‌ها نسبت به سال گذشته حدود 80درصد افزایش داشته است. توئیتر در راستای تلاش برای مقابله با استفاده تروریست‌ها از پلتفرم این کمپانی، اقداماتی جدی انجام داده و اعلام کرده که از فوریه 2016(بهمن 94) تاکنون یعنی حدود 6ماه حدود 235هزار اکانت مرتبط با افراط گراها و گروه‌های تروریستی را به حالت تعلیق درآورده است. این رقم را اگر به تعداد اکانت‌های مربوط به این گروه‌ها که پیش از این مسدود و از دسترس خارج شده است اضافه کنیم به رقم 360 هزار اکانت معلق شده دست می‌یابیم. البته با وجود این تلاش‌ها هنوز هم کار توئیتر نیمه تمام است و راه درازی پیش‌رو دارد.


توئیتر در اوایل سال‌جاری اعلام کرد از اواسط 2015 که جهان شاهد موج گسترده‌ای از حملات تروریستی بوده است تا اول فوریه 2016میلادی 125 هزار اکانت را به دلیل تبلیغ یا حمایت از فعالیت گروه‌های تروریستی مسدود کردیم و همچنان خود را متعهد به مقابله با این گروه‌ها و ممانعت از فعالیت آنها در پلتفرم توئیتر می‌دانیم. مسدودسازی اکانت‌های تروریست‌هایی همچون داعش یا حامیان آنها در حالی انجام شد که بسیاری، آن را کاری غیرممکن و محال می‌دانستند ولی به هرحال واقعیت این است که صدای بسیاری از تروریست‌ها و کسانی که به ترویج و تبلیغ خشونت می‌پردازند خاموش شد و این، خود گام بزرگی در مقابله با افراطیون به شمار می‌رود.


نحوه شناسایی تروریست‌ها


توئیتر در تازه‌ترین گزارش خود اشاره‌ای هم به نحوه شناسایی و مقابله با تروریست‌ها داشته و آورده است: برای یافتن حساب‌های کاربری تروریست‌ها با سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز همکاری می‌کنیم تا جمع‌آوری اطلاعات شتاب بگیرد و بیشترین تلاش را برای شناسایی محتوای تروریستی داشته باشیم. همچنین تلاش شده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوان اکانت‌ها را شناسایی کرد و علاوه بر آن، دسترسی این قشر و طرفداران آنها را به توئیتر محدود و مسدود کنیم. تیم تحقیقاتی توئیتر همچنین در این گزارش آورده است: اکنون با تلاش‌های توئیتر، مدت زمانی که برای مسدود شدن اکانت‌های گزارش شده تروریست‌ها صرف می‌شود، همچنین مدت زمان حضور این اکانت‌ها در توئیتر و نیز تعداد فالوئرهایی که این گروه‌ها از طریق اکانت‌های توئیتری و تبلیغات در آن جذب می‌کنند کاهشی چشمگیر و معنادار داشته است به طوری که در 2سال گذشته شاهد کاهش ترافیک 45 درصدی حضور داعش در توئیتر بوده‌ایم.


این تیم تحقیقاتی همچنین معتقد است که موفق شده مانع بازگشت دوباره تروریست‌هایی که اکانت آنها مسدود شده به توئیتر شود و درواقع اختلالاتی در ورود مجدد آنها به این شبکه پیام رسان ایجاد کرده است.البته در این گزارش آمده است هیچ الگوریتم جادویی برای شناسایی اکانت‌های مربوط به گروه‌های افراطی و تروریستی در فضای مجازی وجود ندارد ولی ما از ابزارهایی خاص کمک می‌گیریم تا بتوانیم به موفقیت بیشتری دست یابیم طوری که بیش از یک سوم کل اکانت‌های شناسایی شده، مربوط به6ماه گذشته و با کمک این ابزارها بوده است. ما در آینده هم در زمینه تکنولوژی و هم سایر منابع سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و مطمئناً در ابتدای سال 2017، گزارش عملکرد جدید توئیتر ارائه خواهد شد.


علاوه بر تعلیق این اکانت‌ها تیم تحقیقاتی توئیتر فعالیتی جهانی و فراگیر دارد و با سازمان‌هایی که در گوشه‌و‌کنار جهان برای مقابله با افراط‌‌ گرایی خشونت‌آمیز آنلاین(CVE) تلاش می‌کنند مشارکت دارد که از جمله این مشارکت‌ها می‌توان به سازمان Parle-moi d’Islam در فرانسه، Imams Online در بریتانیا، بنیاد وحید در اندونزی، مرکز ثواب در امارات متحده عربی و سازمان اسلام حقیقی در امریکا اشاره کرد.


نارضایتی از عملکرد شبکه‌های اجتماعی


البته توئیتر تنها شبکه اجتماعی نیست که مورد استفاده تروریست‌ها قرار دارد و گروه‌های افراطی به محض احساس خطر، به سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها کوچ می‌کنند که همین موضوع حساسیت‌ها را بیشتر می‌کند. علاوه بر توئیتر، سایر شبکه‌های پیام رسان نیز برای مقابله با فعالیت آنلاین تروریست‌ها تلاش‌هایی انجام داده‌اند هرچند هنوز هم نارضایتی‌هایی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال مطالعات یک کمیته تحقیقاتی در بریتانیا نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی در مبارزه با تروریسم آنلاین موفقیت چندانی نداشته‌اند چرا که چندان متعهدانه عمل نکرده‌اند و تروریست‌ها همچنان برای عضوگیری، تبلیغات و نیز ارسال پیام‌های محرمانه از این فضا بیشترین بهره را می‌برند.یکی از ایراداتی که این کمیته به نحوه عملکرد شبکه‌های اجتماعی گرفته، این است که این شبکه‌های اجتماعی صدها کارمند را برای نظارت بر میلیاردها اکانت به کار گرفته‌اند و نتیجه ناکارآمد آن کاملاً مشخص است.این کمیته توئیتر، فیس بوک و یوتیوب را کم کار عنوان کرده است و می‌گوید: این شبکه‌های اجتماعی باید بپذیرند که صدهامیلیون دلار درآمد از میلیاردها کاربر دارند که از محصولات آنها استفاده می‌کنند پس باید نسبت به آنها متعهدانه‌تر رفتار کنند.


توئیتر در پاسخ به این انتقادات، گزارش 6ماهه خود را داده و مدیر یوتیوب هم در پاسخ به این انتقادات گفت: ما بر اساس قانون بریتانیا نقش خود را در مبارزه با افراط‌ گرایی به صورت بسیار جدی انجام داده و اکانت تروریست‌ها را در صورت شناسایی، مسدود کرده‌ایم ولی باز هم آماده همکاری بیشتر هستیم.


فیس بوک نیز به نظر می‌رسد به فراخوان مقابله شبکه‌های اجتماعی با تروریسم پیوسته و تلاش دارد از فعالیت گروه‌هایی که فعالیت تروریستی دارند و برای این گروه‌ها تبلیغ می‌کنند یا کلماتی سرشار از تنفر دارند ممانعت کند. هرچند تلگرام نیز تاکنون تلاش‌هایی داشته و در صورت شناسایی کانال‌ها و اکانت‌های تروریست‌ها آنها را مسدود کرده ولی بسیاری این شبکه پیام‌رسان را متهم می‌کنند که در این زمینه تلاش چندانی نداشته است. با توجه به کدگذاری و امنیت بالای تلگرام، بسیاری از تروریست‌ها از سایر شبکه‌های اجتماعی به این شبکه پیام‌رسان موبایلی کوچ کردند و هنوز هم حرف و حدیث‌ها در این زمینه ادامه دارد طوری که هفته گذشته، وزیران کشور آلمان و فرانسه به طور مشخص خواستار تصویب قانونی در اتحادیه اروپا شدند تا تلگرام مجبور به همکاری بیشتر در مبارزه با تروریسم شود.حالا باید منتظر ماند و دید فشارهای جهانی برای تلاش بیشتر شبکه‌های اجتماعی چقدر می‌تواند مانع فعالیت آنلاین تروریست‌ها شود.



 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.








منبع: ایران

کد خبر 59779

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha