ایران خودرو و بازار خودروهای سبک سواری

پرشین خودرو: گروه بورس

به گزارش «پرشین خودرو»، ماهنامه بورس امروز نوشت: ایران‌خودرو در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تاسیس شد. با مونتاژ اتوبوس آغاز بکار کرد و از سال 1345 با تولید انواع پیکان توسعه یافت تا در سال 1353 وارد بازار بورس شد اما پس از مدتی وقفه ایران خودرو در سال 1374 مجددا وارد بورس شد.


همکاری ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه به سال 1356 باز می گردد اما در طول سالیان متوالی دچار تحولات و چالش هایی شد و در نهایت اوج همکاری ایران خودرو با خودروساز فرانسوی در سال 1380 با مدل های جدید، بیش از قبل شد.


با آغاز تحریم های بین المللی ایران خودرو در راس صنعت خودروسازی آسیب جدی دید و ارزش سهام این شرکت به ارقام نازلی رسید اما اکنون پس از رفع تحریم های هسته ای شرایط برای این خودروساز تغییر کرده است.


بنابر آمار بانک جهانی در طول تحریم های بین المللی، صنعت اتومبیل سازی در ایران (اعم از تولید خودرو، تامین مالی، لوازم جانبی و قطعه سازی) یکی از صنایعی بود که بیشترین آسیب ها را متحمل شد و بعد از رفع تحریم های سال های 2011 و 2012 بیشترین جهش را می توان در صنایعی مانند اتومبیل سازی مشاهده کرد.


مطابق آمار این بانک، صنعت خودرو در اشتغال زایی رتبه نخست را در کشور دارد و 10 درصد از تولید ناخالص داخلی و 4 درصد از نیروی کار را در اختیار خود دارد.


همچنین بنابر آمار اعلام شده توسط سازمان بین المللی تولیدکنندگان خودرو(OICA) ایران در سال 2011 با رکورد فروش 1.7 میلیون دستگاه، یازدهمین بازار بزرگ فروش خودرو در دنیا بوده است و حتی در اوج تحریم های بین المللی در سال 2014 ایران در بازارهای فروش به رتبه سیزدهم دست یافته که نشان از اهمیت و بزرگی آن برای تولید کنندگان و وارد کنندگان دارد.

این موضوع سبب شده کشورمان بزرگترین صنعت خودروسازی را در خاورمیانه داشته باشد و بعد از رفع تحریم ها، پتانسیل تبدیل شدن به هاب منطقه را پیدا کند.


مطابق برآورد این سازمان در ایران به ازای هر 1000 نفر، 165خودرو سبک وجود دارد و این در حالی است که این استاندارد در اروپا برای 1000 نفر چیزی حدود 600 خودرو است و باید استهلاک و خودروهای فرسوده را نیز در آمار فوق لحاظ کرد.


مطابق آمارهای داخلی احتمالا نیاز داخل چیزی حدود 17 میلیون خودرو سبک طی سال های آتی است که دست کم 2.5 میلیون این خودرو ها جایگزین خودروهای فرسوده خواهند شد.


با این حساب برآورد کارشناسی آن است که بازار ایران با فروش حداقل 3 میلیون خودرو سبک در سال بین 10 بازار بزرگ فروش خودرو در دنیا جای خواهد گرفت و از این حیث وقتی نگاهی به آمارهای تولید شرکت هایی نظیر ایران خودرو با تولید سالانه حدود 500 هزار دستگاه می اندازیم، متوجه پتانسیل های بالقوه برای شرکت های خودروساز داخلی با بازاری ویژه خواهیم شد.


طی 5 سال اخیر در بهترین حالت، تولید خودرو در ایران به 1.6 میلیون دستگاه در سال رسیده است و این عدد حتی در سال 92 به کمترین میزان یعنی 720 هزار دستگاه نیز تنزل یافت.


با این اوصاف تولید کنندگان داخلی آگاهند که با فرض تولید با تمام ظرفیت باز هم نیاز داخل به طور کامل تامین نمی شود و نیاز به واردات همچنان احساس می شود.




 

همانگونه که در تصویر شماره یک نشان داده شده است سهم ایران خودرو و زیر مجموعه ها از تولید خودرو سبک مطابق برخی آمار منتشر شده 49 درصد است و سایپا به همراه زیر مجموعه ها (شامل پارس خودرو، سایت کاشان و زامیاد) حدود 33 درصد نیاز داخلی را تامین می کند.


این در حالی ست که کرمان موتور در میان سایر تولید کنندگان رتبه مناسبی دارد و حدود 8 درصد نیاز داخل نیز از واردات تامین می شود. (بدون احتساب واردات، ایران خودرو با سهم 54 درصدی از کل فروش صنعت خودرو صدر نشین است) ایران خودرو با پیش بینی تولید حدود 515 هزار دستگاه برای سال 95 در عملکرد چهار ماهه موفق به تولید 185 هزار دستگاه اتومبیل شده که حدود 177 هزار دستگاه آن را به فروش رسانده است.


شرکت قصد دارد تا شهریور ماه در زمینه تولید قطعات پژو 207 نیز به خود کفایی برسد که این موضوع تولید را افزایش خواهد داد ضمن آنکه پروژه 409X نیز تا پایان سال 95 به بهره برداری خواهد رسید که اثرات مثبت آن در بودجه سال بعد مشاهده خواهد شد.

 


 

 

همانگونه که در شکل دوم نشان داده شده است حدود 57 درصد از تولیدات شرکت به انواع پژو مرتبط است و سمند با سهم 13 درصدی در رتبه دوم از لحاظ اهمیت محصولات قرار دارد.

دلایل بالا بودن اهرم مالی شرکت مربوط به دوران تحریم و بعد از آن رکود حاکم بر جامعه است که نرخ سود تسهیلات بانکی به طور معمول بین 28 تا 30 درصد بالا بوده است.


با توجه به ساختار بودجه، اهرم مالی شرکت به شدت بالاست و حاشیه سود خالص در سه ماهه و بودجه 95 فقط برابر 0.5 درصد است. حاشیه سود عملیاتی شرکت در سه ماهه بهار 9 درصد بوده اما کل سود عملیاتی با هزینه های مالی تهاتر شده و صرفا با درآمد های غیر عملیاتی، حاشیه سود خالص به 0.5 درصد رسیده است.
با توجه به حساسیت بالای ایران خودرو به هزینه مالی، در صورتی که شرکت بتواند آن را کاهش دهد به ازای هر 1 درصد تغییر در هزینه های مالی، سود شرکت حدودا 5 تا 7 ریال نوسان خواهد کرد.


در بخش فعالیت های عملیاتی، کاهش سود عملیاتی ناشی از هزینه های بالای تولید، منجر به منفی شدن خالص ورودی جریان نقد عملیاتی به میزان 200 درصد نسبت به سال گذشته و رسیدن از 24 هزار میلیارد ریال به منفی 25 هزار میلیارد ریال شده است.


نتیجه این مساله استفاده از تسهیلات مالی مازاد و بهره پرداختنی بابت آن بوده است. همچنین افزایش دوره وصول مطالبات از 41 روز به 75 روز فشار نقدینگی زیادی به شرکت وارد کرده که نتیجه آن چه در صورت های مالی کنونی و چه در آینده افشا می شود.


شرکت راه هایی برای کاهش هزینه ها و فشار نقدینگی در اختیار دارد، در صورتی که هر کدام از آنها را انجام دهد، جهش قابل توجهی در سودآوری رخ خواهد داد. نخستین و مؤثرترین روش، فروش دارایی های راکد و غیر مولد است که به دلیل تامین وجوه نقد مورد نیاز، شرایط را به طور کلی تغییر خواهد داد.


این شرکت به ازای هر سهم چیزی حدود 679 ریال هزینه مالی پرداخت می کند در حالی که سود عملیاتی به سختی به 383 ریال می رسد. کاهش نرخ سود بانکی و تامین منابع مالی ارزان قیمت از طریق خطوط اعتباری شرکای خارجی و همچنین افزایش سرمایه به عنوان یک ابزار تامین مالی می تواند هزینه های مالی شرکت را دستخوش تغییراتی کند، ترازنامه را اصلاح و به مرور زمان منجر به کاهش هزینه های تمام شده تولید شود. لذا محقق شدن شرایط مناسب برای هر یک از اقدامات فوق می تواند آتیه ایران خودرو رو متحول کرده و سود عملیاتی بالایی برای این شرکت به همراه داشته باشد.


به نظر می رسد سرنوشت بلند مدت شرکت از یک سو به فرآیند تامین مالی و تامین سرمایه در گردش در بازه میان مدت و از سوی دیگر به افزایش تیراژ خودرو و طرح های توسعه در بلند مدت گره خورده باشد.


با فرض حل و فصل شدن مشکلات مالی ایران خودرو، این شرکت با ارزش بازاری حدود 50 هزار میلیارد ریال، حدود نیمی از بازاری را در اختیار خواهد داشت که در سال های آتی جزء 10 بازار بزرگ فروش خودرو در دنیا خواهد بود. ارزش جایگزینی ایران خودرو با توجه به ارزش فعلی بازار بورس قابل قیاس نیست.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 59923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha