تولید آب آشامیدنی از سیستم تهویه مطبوع خودروهای «فورد»!

پرشین خودرو: بحران آب آشامیدنی در سراسر جهان روز‌به‌روز جدی‌تر می‌شود و کمبود آب آشامیدنی مناسب در بسیاری از نقاط جهان به یک معضل تبدیل شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، وقتی سیستم تهویه مطبوع یک خودرو مشغول به کار است، بخار آب موجود در هوا به شکل قطرات آب بر روی کندانسور سیستم تهویه ظاهر می­‌شوند و به مرور روی زمین می‌­ریزند. داگ مارتین (Doug Martin)، مهندس کنترل انتقال قدرت فورد، از اتلاف این آب راضی نبود. به همین خاطر، او سیستمی را طراحی کرده است که آب تولید شده توسط کندانسور را جمع کرده و به عنوان آب آشامیدنی در خودرو مورد استفاده قرار می­‌دهد.

مارتین ایده­‌ی این طراحی را از یک بیلبورد در کشور پرو الهام گرفته است. این بیلبورد با استفاده از رطوبت موجود در هوا برای ساکنان منطقه آب آشامیدنی تولید می­‌کند. پس از همکاری با جان رولینگر (John Rollinger)، مارتین توانست ایده‌­ی خود را عملی کند و سیستم On-the-Go H2O را بسازد. سیستمی که آب جمع شده روی کندانسور را جمع کرده، فیلتر می­‌کند و سپس به داخل خودرو پمپ می‌­کند تا در دسترس سرنشینان قرار گیرد.

 

سیستم تولید آب فورد

 

سوال اینجاست که این سیستم توانایی تولید چه مقدار آب آشامیدنی را داراست؟ در پاسخ باید گفت خیلی زیاد! در حقیقت طی آزمایش‌­های انجام شده روی این سیستم مشخص شده است که این سیستم قادر است تا در هر ساعت ۱.۹ لیتر آب آشامیدنی تولید کند که این میزان معادل ۴ بطری کوچک است.

برای افرادی که مسافت­‌های زیادی را مشغول رانندگی در بیابان­‌ها هستند این سیستم باعث می­‌شود تا توقف­‌های کمتری برای خرید آب صورت گیرد. به­‌علاوه، در مناطقی که آب تصفیه شده کمیاب است، رانندگان می­‌توانند با پر کردن بطری‌­هایشان آب مورد نیاز خود و دیگران را تأمین کنند. همچنین، می‌­توان با وارد کردن آب آلوده به این سیستم آب آشامیدنی تمیز و سالم تولید کرد.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: زومیت

کد خبر 60503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha