کد خبر 60706
۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
نقش دولتی‌ها در تشکل خصوصی چیست؟

پرشین خودرو: نیمه شهریور ماه سال جاری، انتخابات انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان قطعات و مجموعه خودرو، بالاخره پس از کشمکش های فراوان پس از دو سال برگزار شد تا تکلیف اعضای هیأت مدیره این انجمن مشخص شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، فرصت امروز نوشت: این انتخابات در حالی برگزار شد، که 27 تیرماه نیز برخی دیگر از اعضای این انجمن اقدام به برگزاری انتخابات دیگری کرده بودند. در هر صورت انتخابات نیمه شهریور که به درخواست 280 عضو برگزار شده، از سوی وزارت کار به عنوان نهاد متولی انجمن های صنفی به رسمیت شناخته شد. اما آنچه که بعد از مشخص شدن اعضای هیأت مدیره انجمن مذکور، انتقادات زیادی را در پی داشت، حضور نمایندگان دو قطعه ساز دولتی یعنی ساپکو و سازه گستر در ترکیب هیأت مدیره بود؛ شرکت هایی که نقش واسطه را در تأمین قطعات میان قطعه سازان بخش خصوصی و خودروسازان دولتی ایفا می کنند.

مهم ترین دغدغه قطعه سازان بخش خصوصی در سال های گذشته، وصول مطالبات خود از خودروسازان بوده و هست. هدف از شکل گیری تشکل های صنفی نیز، برطرف کردن همین مشکلات است. براساس همین پیش فرض، مهم ترین انتقاد شکل گرفته به این انتخابات، حضور مردان دولتی در رأس یک تشکل صنفی است. منتقدان این پرسش را مطرح می کنند که چگونه می توان با وجود دولتی ها به برطرف شدن مشکلات بخش خصوصی که بخش عمده ای از آنها به مراودات با خودروسازان دولتی بازمی گردد، امیدوار
بود؟

بهرام شهریاری، قطعه ساز می گوید: «این تناقض، موضوع امروز نیست. همواره وجود داشته و مورد اعتراض بسیاری از فعالان این بخش نیز بوده است. همیشه این پرسش مطرح بوده که چرا باید نمایندگان خودروسازان دولتی عضو تشکل بخش خصوصی باشند؟ انجمن صنفی برای دفاع از حقوق قطعه سازان شکل گرفته و وقتی نمایندگان خودروسازان دولتی در هیأت مدیره انجمن حضور دارند، آیا می توانند علیه خودشان رفتار کنند؟ آیا می خواهند حقوق قطعه سازان را از خودشان
بگیرند؟»

او ادامه می دهد: «موضوع فقط حضور این افراد در هیأت مدیره نیست، بلکه موضوع نفوذ آنها در باطل کردن انتخابات قبلی و تغییر شکل انجمن است. در یک مقطعی از گذشته نیز چنین یارکشی هایی با ترفندهای مختلف شکل گرفت و دولتی ها در هیأت مدیره حاضر شدند اما هیچ برآیندی برای قطعه سازان نداشت. انجمن با حضور این افراد از هدف اصلی خود دور می شود، مانند همان اتفاقی که در دولت آقای احمدی نژاد برای انجمن رخ داد.»

در مقابل این انتقادات اما اعضایی که در انجمن تازه رأی آورده و به عنوان اعضای هیأت مدیره شناخته شده اند، معتقدند هیچ تداخلی صورت نخواهد گرفت و حضور این افراد به نفع فعالیت انجمن صنفی نیز خواهد بود.

حسین نجاری، مدیرعامل ساپکو و عضو دولتی این انجمن در پاسخ به این انتقادات بیان می کند: «ما در دوره های قبل هم حضور داشتیم. مسئولیت مدیریت زنجیره تأمین با ما است و حضور ما در انجمن صرفاً برای حمایت از قطعه سازان است.»

رضا رضایی، قطعه ساز و عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در این زمینه اظهار می کند: «من از این انتقادات تعجب می کنم. با وجود اینکه مالکیت سهام این دو شرکت با دو خودروساز دولتی است اما ذاتا قطعه ساز هستند و از دوره دوم شکل گیری انجمن، با همفکری اعضا، به انجمن دعوت شدند. ما باید بتوانیم مشترکا مشکلات مربوط به قطعه سازان را برطرف کنیم. عده ای می گویند حضور این افراد در پرداخت مطالبات و برطرف شدن مشکلات، مانع ایجاد می کند درحالی که عکس این ماجرا جاری است. حضور این افراد به طور مستمر در انجمن موجب تسریع حل شدن مشکلات می شود.»

حسین نجاری، مدیرعامل ساپکو و معصوم نجفیان، مدیرعامل سازه گستر، دو عضو دولتی هیأت مدیره انجمن صنفی سازندگان قطعات خودرو هستند که حضورشان به اعتقاد منتقدان و بخشی از قطعه سازان، مغایر با اصل رسالت انجمن صنفی بوده و به اعتقاد نیمی دیگر، تسریع کننده برطرف شدن موانع بر سر راه. در هر صورت زمان مشخص خواهد کرد که مردان دولتی در تشکل بخش خصوصی نقش کاتالیزور را ایفا می کنند یا مانع.






 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.







 

کد خبر 60706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha