«رکورد گینس» در تیررس «ایران خودرو» و «سایپا»

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، در بسیاری از کشورهای صاحب سبک در صنعت خودرو هر مدل خودرو تنها 5 سال امکان تولید داشته و در همان سال های ابتدایی جایگزین آن را معلوم می کنند و اساسا مشخص است که به جای مدل تولیدی فعلی در سال های آینده کدام خودرو و با کدام مشخصات جایگزین خواهد شد.


سابق بر این هر مدل در حدود 10 تا 15 سال تولید می شد و البته در این مدت بر کیفیت آن افزوده شده و نقاط ضعف احتمالی آن بر طرف می شد اما در دهه های اخیر کمتر دیده و شنیده شده است که خط تولید یک خودرو بیش از 5 یا حداکثر 10 سال فعال باشد زیرا جامعه جدید دیگر پذیرای خودروهای قدیمی نبوده و هر روز به دنبال فن آوری جدید است.


این اتفاق در حالی در کشورهای اروپایی و آمریکا رخ می دهد که ایشان خط تولید های قدیمی خود را به نام انتقال تکنولوژی به کشورهای آسیایی و شاید اروپای شرقی فرستاده و با این کار هم منتی بر سر کشور مذکور می گذارند و هم از انتفای حاصل از تولید مجدد خودروی قدیمی خود بهره خوبی می برند.


ایران هم یکی از مقاصد مهم این خط تولید های به آخر خط رسیده بوده است که در این راه ذوق و شوق بسیاری نیز دارد اما اتفاق عجیبی که در ایران می افتد این است که این خط تولید قدیمی که در کشور مادر سال هاست به زباله دان تاریخ فرستاده شده است تا آنجا که جا دارد در ایران تولید می شود و حتی خود را به مرز نیم قرن تولید نیز نزدیک می کند تا شاید در این منظر رکورد جهانی را به خود اختصاص دهد.


بد نیست نقل قولی از مدیر عامل محترم رنو پارس کنیم که در گفتگو با خبرنگار پرشین خودرو گفت: تا جایی که بتوانیم از پلت فرم L90 در ایران استفاده کرده و مدل های جدید را بر روی همین پلت فرم پیاده خواهیم کرد و پس از آن 2 پلت فرم جدید به ایران تحویل خواهیم داد.


این نگاه بدان معنی است که اساسا مهم نیست که یک پلت فرم و مدل خودرو چند سال تولید شود و یا مردم از طراحی یک پلت فرم خسته هستند یا نه؛ بلکه مهم این است که تا آخرین قطره از امکانی که در اختیار داریم استفاده کنیم. بی هوا انسان یاد 7 سالگی و اولین مقطع تحصیلی می افتد که در روز اول آن به تو توصیه می شود تا آخرین جایی که جا دارد از مداد سیاه و قرمز خود استفاده کنی و آنقدر آن را بتراشی تا شبیه یک بند انگشت شود.


شاید جالب باشد که بدانید تولید خودروی پژو 405 برای اولین بار در سال 1369 در دستور کار ایران خودرو قرار گرفت یعنی از سال 1992 میلادی تا به امروز این خودرو را تولید کرده است و جالب تر اینکه این خودرو در سال 1988 به عنوان بهترین خودروی سال اروپا معرفی شد.


این خودرو در کشورهای مختلفی تولید شده که از آن جمله می توان به فرانسه، شیلی، اندونزی،مالزی، لهستان، تایوان، بریتانیا، آرژانتین و زیمباوه اشاره کرد که در دو کشور آخر یعنی آرژانتین و زیمباوه تولید این خودرو تا سال 2000 و 2002 ادامه داشته و سایر کشورها قبل از اتمام قرن بیستم تولید این خودرو را متوقف کرده اند. اما ما همچنان با قدرت به تولید ادامه می دهیم تا رکورد را بشکنیم.


رکورد فعلی ما برای تولید پژو 405، 27 سال است که یک رکورد جاودانه خواهد بود زیرا خود فرانسوی ها این خودرو را تنها 10 سال از سال 1987 تا 1997 تولید کردند و در کل اروپا نیز این خودرو تا سال 1996 تولید می شد و در آسیا نیز اندونزی تا سال 97 تولید این خودرو را ادامه داده است. تا ثبت رکورد 50 سال تنها 23 سال دیگر باقی است و ایران می تواند نام خود را در کتاب گینس ثبت كند.


اما خودروی پراید نیز تفاوت چندانی با پژو 405 ندارد زیرا این خودرو نیز از ابتدای سال 1372 در ایران تولید شد و شرکت سایپا تا کنون به این تولید ادامه می دهد.


این خودرو تا سال 2000 در کره جنوبی و تا سال 1993 در ژاپن تولید می شد و البته نام ها و کیفیت های خودروی تولیدی با پراید ایرانی تفاوت هایی داشت. از اواخر سال 89 سایپا اعلام کرد که پلت فرم پراید را تغییر داده و از پلت فرم X100 برای تولید محصولات استفاده می كند.


بنابراین از ابتدای سال 1372 تا کنون بیش از 23 سال از تولید این خودرو در ایران می گذرد و این یعنی 16 سال بیشتراز شرکت مادر و تولید کننده اصلی پراید تولید کردیم و همچنان می کنیم. پراید هم برای ثبت تولید نیم قرن به 27 سال تولید دیگر نیاز دارد که زیاد دور از دسترس نیست!


زیباترین بهانه برای ادامه تولید پراید را مدیرعامل محترم سایپا در گفتگو با خبرنگار پرشین خودرو بر زبان آورد زمانی که در جواب دلایل تغییر نکردن پراید با خودرویی جدید، گفت: این خودرو همچنان در ایران خواهان دارد و بیش از 20 درصد سهم بازار همچنان خواهان این خودرو هستند. البته ایشان یادشان رفت که بگویند به دلیل اینکه تنها یک حق انتخاب زیر 20 میلیون در کشور وجود دارد مردم همچنان پراید سواری می کنند!


اما این قصه همچنان ادامه دارد و هنوز تاریخی برای خارج شدن خودروهای ٢٠ ساله از سبد خودرویی کشور اعلام نشده است.










 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 60785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha