کد خبر 61790
۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
کولاک هنرمندان ایرانی در حراج دبی

پرشین خودرو: بیست و یکمین حراج کریستیز دبی در حالی ۶,۳۶۴,۸۷۵ دلار فروش داشت که یازده اثر ایرانی بالای یکصد هزار دلار چکش خوردند و از میان ۴۱ اثر ایرانی ۳۹ اثر به فروش رسیدند.

به گزارش «پرشین خودرو»، بیست و یکمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه همزمان با ۲۵۰ سالگی این حراج خانه بین المللی، شامگاه سه‌شنبه ۲۷ مهر در هتل امارات تاورز دبی برگزار شد.

در این دوره ۱۱۳ اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترک چکش خوردند که تابلوی “سال های پرنده” شفیق عبود هنرمند لبنانی با قیمت ۳۹۱٫۵۰۰ دلار به عنوان گران قیمت ترین اثر حراج این دوره را نصیب خود کرد. هم چنین تابلوی حسین زنده رودی با قیمت ۳۰۷٫۵۰۰ به عنوان دومین اثر گران قیمت حراج به ثبت رسید.

یازده اثر ایرانی در میان بالاترین قیمت های پیشنهادی فروش به چشم می خورد. بعد از تابلوی شفیق عبود ، اثر حسین زنده رودی و تابلوی “شیخ پیر” محمود سعید مصری با قیمت پیشنهادی ۳۰۷٫۵۰۰ دلار چوب حراج خوردند.تابلوی حسین بیکر دیگر هنرمند مصری با قیمت ۲۴۷ هزار دلار و تابلوی ایاد الاغروی با قیمت ۲۳۵٫۵۰۰ در کنار تابلوی دیگری از حسین بیکر با قیمت ۲۱۱٫۵۰۰ به فروش رسیدند. اثر دو پلیکان فرهاد مشیری و نیز اثری از عبدالقادر الرئیس که هردو با قیمت ۱۹۹٫۵۰۰ دلار به فروش رسیدند به عنوان گران ترین آثار چوب حراج خوردند.

در ادامه بالاترین قیمت های پیشنهادی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار، مجسمه “هیچ” پرویز تناولی ، اثر پنج ضلعی منیر شاهرودی فرمانفرمائیان و تابلوی ترکیب سوم فرامرز پیلارام با قیمت ۱۵۰ هزار دلار به فروش رسیدند. تابلوی “بیشه” سهراب سپهری ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار ، تابلوی “پرسپولیس” پرویز تناولی و اثری از منوچهر یکتایی هر یک با قیمت ۱۳۷ هزار دلار چوب حراج خوردند. تابلوی سلیمان منصور از کشور فلسطین و برهان دوقانکای از کشور ترکیه نیز با قیمت پیشنهادی ۱۲۵ هزار دلار به فروش رسیدند.دو اثر از فریدون مشیری و تابلوی فهر النیا زید هنرمند ترکیه ـ اردنی نیز هر سه با قیمت مشابه ۱۰۶٫۲۵۰ دلار فروخته شدند، همچنین تابلوی سماور کوروش شیشه گران ۱۰۶ هزار دلار به فروش رسید.

یک نگاه آماری گذار به ۴۱ اثر ایرانی که در کریستیز بیست و یکم به روی میز حراج رفت حاکی ست:
پنج اثر از فرامرز پیلارام عرض شد، اثر ترکیب سوم به قیمت ۱۵۰,۰۰۰ دلار، تابلوی ترکیب ۶ به قیمت ۸۷,۵۰۰ دلار ، ترکیب ۸ به قیمت ۶۲,۵۰۰ دلار ، ترکیب ۱۸ به قیمت ۳۷,۵۰۰ دلار و تابلوی ترکیب ۱۹ به قیمت ۴۳,۷۵۰ چوب حراج خورد
چهار اثر از پرویز تناولی در کریستیز سه شنبه شب به فروش رسید: مجسمه هیچ ۱۵۰ هزار دلار، پرسپولیس به قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلار، اثری ازمجموعه شیرین و فرهاد به قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار و تابلوی the vanishing image او به قیمت ۶۸,۷۵۰ دلار چکش خورد.

از فرهاد مشیری هم چهار اثر در این دوره به فروش رفت: اثر دو پلیکان او ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ دلار، تابلوی نقاشی با عنوان “ب” ۱۰۶,۲۵۰ ، اثر “کاسه آتش” به قیمت ۱۰۶,۲۵۰ دلار و تابلوی “کوزه” از این هنرمند نیز به قیمت ۸۱,۲۵۰ دلار چوب حراج خورد.

سهراب سپهری، نقاش و شاعر ستایش شده ایرانیان سه اثر کوچک در این دوره به فروش داشت که همگی فروخته شدند: تابلوی “بیشه” به قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلار فروخته شد و دو اثر بسیار کوچک دیگر از او با قیمت های ۳۷,۵۰۰ دلار و ۳۵٫۵۰۰ دلار چوب حراج خوردند.

اثر منیر شاهرودی فرمانفرمائیان با نام پنج ضلعی به قیمت ۱۵۰,۰۰۰ دلار به فروش رسید و دیگر اثر او با عنوان توپ آینه به قیمت ۸۷,۵۰۰ فروخته شد.

بالاترین قیمت پیشنهادی برای اثر منوچهر یکتایی در حراجی بیست و یکم کریستیز به قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلار و دو اثر دیگر او به قیمت ۵۲,۵۰۰ دلار و ۴۷,۵۰۰ دلار بود.

تابلوی ” سماور” کوروش شیشه گران در این جراجی به قیمت ۱۰۶,۲۵۰دلار به فروش رسید و تابلو “قوری چای” او نیز با قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار چکش خورد.

بالاترین قیمت پیشنهادی برای آثار سید محمد احصایی در حراجی سه شنبه شب کریستیز به ترتیب ۸۱,۲۵۰ دلار و ۵۶,۲۵۰ دلار بود.

اثر شیرین و خسرو رضا درخشانی هم به قیمت ۵۶,۲۵۰ دلار چکش خورد.

اثر نقاشی خط از نصرالله افجه‌ای هم در این حراجی به قیمت ۹۳,۷۵۰ دلار به فروش رسید.

بالاترین قیمت پیشنهادی برای اثر ناصر اویسی با عنوان عطر گل رز به قیمت ۲۰,۰۰۰ دلار بود و دیگر اثر او با عنوان نوازنده عود در این دوره به قیمت ۲۳,۷۵۰ دلار چکش خورد.

بالا ترین قیمت پیشنهادی برای اثر ناصر عصار با عنوان قطعه آبی به قیمت ۱۵,۰۰۰ دلار بود.

همچنین اثر ملیحه افنان در کریستیز به قیمت ۱۸,۷۵۰دلار چوب حراج خورد.

اثر بدون عنوان رضا مافی نیز به قیمت ۲۱,۲۵۰ دلار، اثر ناصر عصار با عنوان “قطعه آبی” به قیمت ۱۵,۰۰۰ دلار، اثر ملیحه افنان به قیمت ۱۸,۷۵۰دلار، سه اثر مسعود عربشاهی به قیمت‌ ۱۳,۷۵۰، ۱۱,۸۷۵ و ۹,۳۷۵ دلار و آثار صادق تبریزی با قیمت‌های ۳,۲۵۰، ۹,۳۷۵ و ۱۱,۲۵۰ دلار دیگر آثاری بودند که از هنرمندان ایرانی در بیست و یکمین حراج خاورمیانه کریستیز چکش خوردند.

از میان ۱۱۳ اثری که در بیست و یکمین حراج کریستیز شرکت داده شدند ۱۴ اثر به فروش نرسیدند که در میان آن ها اثر رکنی حائری زاده و یکی از آثار رضا درخشانی هم به چشم می خورد.








 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.











 

کد خبر 61790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha