«ایکاپ»، چرخ توسعه صادرات ایران‌خودرو را به حرکت درمی‌آورد

پرشین خودرو: گروه رسانه

به گزارش «پرشین خودرو»، شرق نوشت: گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای تحقق راهبرد مولتی‌برند، رویکرد اصلی خود را بر توسعه روابط بین‌المللی و دعوت از خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا برای سرمایه‌گذاری در تولید محصولات جدید قرار داده است.

این گروه صنعتی برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده در حوزه توسعه و تنوع محصول، در کنار ارتقای کیفیت محصولات فعلی، همکاری‌های بین‌المللی و شراکت با تولیدکنندگان مطرح جهانی را به‌عنوان رهیافتی برای تأمین نیاز مشتریان پیش‌ِروی خود قرار داده است. ایران‌خودرو در هر بازار هدف، بسته به سلایق، نیاز‌ها، رقبای آن بازار و یک یا چند خودرو را به‌عنوان محصول صادراتی تعریف می‌کند.

در راستای سیاست‌های مدیریت ارشد ایران‌خودرو برای حضور مستمر در بازارهای هدف، ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی، حفظ برند ملی و مونتاژ خودروهای رانا، دنا و سورن در سایت‌های فرامرزی در دستور کار قرار دارد.

حضور در بازارهای جهانی، در درجه‌اول با هدف ارزآوری صورت می‌گیرد. در این فرایند بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی با سطح توقع بالاتری نسبت به انتظارات داخلی مواجه می‌شوند و در رقابت با کشورهای دارای تکنولوژی پیشرفته‌تر، تلاش می‌کنند تا کیفیت محصولات تولیدی را ارتقا دهند. قطعا در چنین روندی بهره‌وری افزایش و هزینه‌ها پایین می‌آید.


ایکاپ و توسعه صادرات


گروه صنعتی ایران‌خودرو برای همکاری با شرکای خارجی یک شرط اساسی را لحاظ کرده و آن صدور حداقل ٣٠ درصد تولید محصول مشترک از طریق شبکه توزیع شرکت خارجی است؛ برای مثال، در قراردادی که با پژو بسته شده، این موضوع قید شده است. ایران‌خودرو و پژو با تشکیل شرکتی مشترک به نام ایکاپ، تولید محصولاتی از جمله پژو ٢٠٨، ٣٠١ و ٢٠٠٨ را در دستور کار قرار داده که براساس آن، ٣٠ درصد تولیدات آن از طریق شبکه پژو صادر خواهد شد.


بازارهای صادراتی ایران‌خودرو


در مقطعی عمده بازار صادرات محصولات ایران‌خودرو عراق بود، اما براساس راهبردهای مدیریت ارشد ایران‌خودرو، به بازارهای جدیدی نیز در برنامه صادراتی توجه شده؛ ازجمله شمال آفریقا شامل الجزایر، تونس و بازار‌های مشترک‌المنافع مانند آذربایجان، ‌قزاقستان و احیای بازار سوریه که این گستره روزبه‌روز درحال توسعه است.
ایران‌خودرو در شش پایگاه تولیدی در فراسوی مرزها، از جمله بلاروس، سوریه، عراق، سنگال و ونزوئلا ظرفیت تولید ٦٣‌ هزار دستگاه محصولات تولیدی این شرکت را دارد. استراتژی صادرات ایران‌خودرو، فعال‌سازی و تولید محصولات جدید در این سایت‌هاست. ایران‌خودرو به کشورهایی که در آن سایت تولید راه‌اندازی کرده، با ارسال قطعات منفصله خودرو مونتاژ می‌کند.


تولید بدون سرمایه‌گذاری


در سال‌های گذشته، ایران‌خودرو در برخی از کشورها به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید اقدام کرده است، اما در برخی از سایت‌ها که با سرمایه‌گذاری مستقیم ایران‌خودرو تأسیس شد، راهبرد این شرکت در زمینه تولید در سایر کشورها تغییر کرده و به سمت تولید بدون سرمایه‌گذاری مستقیم حرکت می‌کند.

نزدیک‌ترین مثال در این زمینه راه‌اندازی خط تولید در کشور الجزایر بدون سرمایه‌گذاری مستقیم و صرفا با ارائه خدمات مهندسی و فنی است و به‌این‌ترتیب ایران‌خودرو خود را از چالش‌های احتمالی ناشی از شرایط سیاسی و اجتماعی کشورهای هدف مصون نگاه داشته و آینده صادرات محصولات خود را تضمین می‌کند.


ساخت کارخانه تولید محصولات ایران‌خودرو در باکو


عملیات ساخت خط تولید محصولات ایران‌خودرو در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و مدیرعامل این گروه صنعتی آغاز شده است. این پروژه با سرمایه‌گذاری ١٤‌ میلیون‌دلاری طرف آذربایجانی، نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران‌خودرو شامل خودروهای دنا، رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد.

بیشترین سهم ایران‌خودرو در راه‌اندازی این خط تولید دانش فنی و انتقال تکنولوژی خواهد بود. ظرفیت تولید این سایت سالانه ١٠‌ هزار دستگاه در یک شیفت کاری است و برای ٣٠٠ نفر، اشتغال‌زایی خواهد کرد. بررسی‌ها و آمارها نشان می‌دهند خودروسازانی در سال‌های آینده موفق خواهند بود که علاوه بر بازارهای داخلی، با افزایش توان رقابتی، سهمی از بازار بین‌المللی را نیز در اختیار داشته باشند.


پارس‌پلیس در ترکمنستان


گروه صنعتی ایران‌خودرو صادرات محصولات تجهیزشده به کشور ترکمنستان را با هدف افزایش سهم بازار کشورهای CIS آغاز کرد. یکی از برنامه‌های ایران‌خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورهاست و برهمین‌اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس و راه‌اندازی سایت آذربایجان و قزاقستان را در دستور کار قرار داده است.

برمبنای قراردادی که با وزارت کشور ترکمنستان منعقد شده، تأمین ٢٠٠ دستگاه خودرو پلیس این کشور به وسیله ایران‌خودرو صورت می‌گیرد که در صورت تأیید، تأمین ناوگان مورد نیاز پلیس ترکمنستان از سوی ایران‌خودرو ادامه خواهد یافت. ترکمنستان از کشورهای مشترک‌المنافع است که ایران‌خودرو آن را به‌عنوان دروازه‌ای برای صادرات به کشورهای منطقه در نظر گرفته است.


نوسانات نرخ ارز و صادرات


در نگاه اول شاید این شائبه پیش بیاید که ارز‌ گران به نفع صادرات است، اما در نگاه عمیق‌تر متوجه می‌شویم بالابودن نرخ ارز، قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ثبات در نرخ ارز، کمک می‌کندقیمت تمام‌شده محصول کنترل شود و به‌تبع آن، مزیت صادراتی هم حفظ شود.


کلام آخر


طبق سند توسعه خودرو، قرار است در سال ١٤٠٤، یک‌سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک‌ میلیون دستگاه) صادر شود. در این شرایط، کارشناسان معتقدند خودروسازها باید علاوه ‌بر حفظ بازارهای خارجی خود، به‌ دنبال بازارهای جدید نیز باشند، هرچند درعین‌حال این کار را بسیار سخت می‌دانند. به گفته آنها، نفوذ در بازارهای جدید صادراتی، اتفاقی نیست که به این‌زودی‌ها رخ دهد، اما به‌هرحال، نمی‌توان از آن غافل شد. ارتباط طولانی با کشورهای هدف؛ ارتباطی که حداقل تا یک دهه آینده‌اش ‌پیش‌بینی‌پذیر باشد، لازمه داشتن یک صادرات موفق است.










 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 61823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha