کد خبر 61851
۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

پرشین خودرو: خودروهای عجیب با اهداف مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، برخی از آنها صرفا جنبه تبلیغاتی و قدرت‌نمایی در طراحی شرکت سازنده را داشته و هیچ‌گاه به مرحله تولید نمی‌رسند اما برخی از آنها با وجود عجیب بودن ممکن است طرفداران خاص خودشان را پیدا کرده و در تعداد محدود تولید شوند و برخی نیز با اعمال تغییراتی به‌صورت انبوه به دست مشتریان می‌رسند.

به گزارش «پرشین خودرو»، خلاقیت در طراحی، صفت بارز این محصولات است که هر‌کدام با ویژگی‌هایی که دارند گامی به جلو در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آیند. طراحان در ساخت این خودروها تمام خطوط و اصول پذیرفته شده خودروسازی در زمان خود را شکسته و تلاش می‌کنند به چیزی فکر کنند که هیچ‌کس دیگری به آن فکر نکرده باشد. نتیجه آن را با نام کانسپت می‌شناسیم. گاهی این بلندپروازی تفکر به جایی می‌رسد که عنوان bizarre cars را می‌گیرد؛ یعنی خودروهای عجیب. این درست همانجایی است که امروز به سراغ آن رفته‌ایم. نشریه معتبر بیزینس اینسایدر به‌تازگی فهرستی از 10 خودرو عجیب و غریب از نظر نویسندگان این نشریه که در سال 2016 معرفی شده‌اند را منتشر کرده است.

 

تسلا S تدفین

برخی شرکت‌ها برای تامین نیازهای خود دست به ابتکارات عجیبی می‌زنند. شرکتی هلندی به منظور تامین نیاز خود برای حمل جسد به آرامستان از خودروی تسلا مدل S استفاده کرده است و با ایجاد تغییرات در این خودروی تمام برقی و لوکس آن را به خودرویی عجیب تبدیل کرده است. این شرکت 8 ماه روی این ماشین کار کرده است تا شرایط لازم برای حمل جسد را داشته باشد. در ظاهر بخش راننده تغییری ایجاد نشده است اما در بخش انتهایی سقف خودرو به سمت عقب امتداد پیدا کرده است و خودروی واگن را به‌وجود آورده است که سه در دارد. در دو طرف و از پشت راننده تا انتهای خودرو پنجره‌ای مستطیل شکل تعبیه شده است. این خودرو می‌تواند با یکبار شارژ باتری‌هایش تا 350 کیلومتر مسافت را طی کند. استفاده از خودروهای لوکس برای حمل جسد به آرامستان‌ها امری متداول است و شرکت‌های زیادی وجود دارند که با ایجاد تغییر در بخش عقب خودرو فضای کافی برای حمل را ایجاد می‌کنند اما استفاده از خودرویی تمام برقی مانند تسلا کمی عجیب به نظر می‌رسد.

 

تویوتای چوبی

شرکت تویوتا خودرویی مفهومی و چوبی بانام ستسونا (Setsuna) را به‌عنوان خودرویی عجیب در کارنامه خودرو‌سازی‌اش دارد و برای اولین‌بار در نمایشگاه طراحی میلان معرفی کرده است تا نشان دهد با چوب هم می‌توان خودرویی خاص و دوست‌داشتنی ساخت. ستسونا خودرویی سبک است که بر اساس اصول طراحی پست‌مدرن ساخته‌شده و با سه متر طول و ارتفاع یک متر، دونفره و برقی است. تویوتا در ساخت این مدل چوبی به‌جای میخ از فن اتصال استفاده کرده است که با چسبی مخصوص و مقاوم در کنار هم قرارگرفته‌اند که تعدادشان به 86 عدد می‌رسد و درنهایت خودرویی متفاوت به‌وجود آمده است. البته این خودرو اجازه تردد در خیابان‌ها را به دلیل استفاده از چوب در بدنه ندارد. ستسونا به‌احتمال زیاد از آخرین نسل موتورهای برقی تویوتا پریوس استفاده خواهد کرد که در نهایت باعث می‌شود خودرو کاملا سبز به‌حساب بیاید. در زبان ژاپنی نام این خودرو به معنی «لحظه» است و تویوتا با انتخاب این نام می‌خواهد نشان دهد که افراد لحظات گرانبهایی را در خودرو و در کنار هم تجربه می‌کنند.

 

رولز‌رویسی از فضا

در میان فهرست خودروهای عجیب، شرکت رولز‌رویس باسابقه‌ای به قدمت یک قرن نماینده‌ای خاص و عجیب دارد که نامش ویژن 100 است و همان‌طور که از نامش مشخص است، نشان‌دهنده نگاه و چشم‌انداز قرن بعدی برای رولز رویس است. با بررسی این خودروی مفهومی رولز‌رویس می‌توان دریافت این خودروساز برای آینده چه شکلی از حمل و نقل را متصور شده است. قرار دادن کاناپه در داخل بدنه مکعب مستطیل شکل که در مقابلش یک صفحه نمایش وجود دارد نشان می‌دهد، برای انسان‌های آینده خودرو محلی برای استراحت است و لذت بردن از سفر بدون اینکه درگیر مسیر‌یابی یا رانندگی باشند. سامانه‌های خودران این خودرو به خوبی می‌دانند که سرنشین‌هایش به‌دنبال راحتی و آسایشش هستند. رولز رویس در حالی از این خودرو رونمایی کرده است که بی‌ام‌و خودرویی با نام شبیه به آن را در سالگرد 100 سالگی اش در معرض دید قرار داده است. ظاهر خودرو بسیار خاص است و چرخ‌ها توسط بخشی از بدنه پوشیده شده‌اند تا ظاهر خودرو مرموز تر و آینده محور تر شود.

 

مکعب متحرک

در میان مدل‌های مفهومی که در سال جاری رونمایی شده است، می‌توان نشانه‌هایی از خودروهای آینده را یافت که بیشتر شبیه محلی برای ملاقات‌های کاری و جمع‌های صمیمی خانوادگی است تا صرفا خودرویی برای جابه‌جا‌ شدن از نقطه‌ای به نقطه دیگر. در «یوباکس» که نام و نشان تویوتا را بر روی خود دارد با خودرویی شاسی‌بلند و البته تمام‌برقی و جعبه‌ای شکل مواجه می‌شویم که دفتر کاری است سیار و البته دوستدار محیط‌زیست چرا‌که به موتورهای الکتریکی مخصوص تویوتا مجهز است و البته در صورت رسیدن به خط تولید رقیبی برای تسلای شاسی‌بلند خواهد بود، هر‌چند هدف این دو خودرو کمی با هم متفاوت است و هر‌کدام رسالت خاص خود را دنبال می‌کنند. صندلی‌های این مکعب برقی را می‌توان جمع کرد تا فضای بیشتری برای حمل دوچرخه و محیط کار فراهم شود و البته موارد جانبی زیادی می‌توان برای این خودرو متصور شد. یو باکس ظاهری متفاوت و نا زیبایی دارد که ممکن است طرفداران خاص خودش را داشته باشد.

 

بتمن در خیابان

فارادای خودروسازی ناشناخته و تازه‌وارد چینی است که البته شرکتش را در آمریکا ثبت کرده است. این شرکت از همان ابتدا گام بزرگی در صنعت خودروهای برقی برداشته است و با ساخت خودرویی عجیب و باورنکردنی و البته مفهومی نشان داده است که می‌توان 1000 اسب بخار را کالبدی فیبرکربی جمع کرد و به‌سرعت بسیار بالایی دست ‌یافت. طراحی این خودرو بسیار آینده محور است و با داشتن ظاهری بسیار جذاب و خیره‌کننده و البته قدرت زیاد توانسته است در لیست عجیب‌ترین‌ها قرار بگیرد. این شرکت با سرمایه چینی‌ها ولی در خارج از مرزهای طولانی آن و در آمریکا به‌صورت مفهومی ساخته‌شده است تا معادله‌ها در دنیای ماشین‌های سوپر کار تغییر کند. 1000 اسب بخار قدرت چیزی نیست که هر خودرویی حتی بنزینی بتواند به آن دست پیدا کند. گمانه‌زنی‌ها در رابطه با این خودروی خاص نشان می‌دهد احتمالا شرکت طراح تصمیمی برای تولید این خودرو نگرفته است و البته این روزها خودروهایی بازهم توسط شرکت‌های ناشناخته‌ای ساخته‌شده‌اند که توانی بیشتر را روی سطح جاده‌ها آن‌هم با نیروی برق تولید کرده‌اند برای لافراری خط‌ و نشان کشیده‌ و حتی از آن جلو زده است.

 

رنو ترزور

رنو با ساخت مدلی مفهومی از خودرویی تمام برقی که از کوسه الهام گرفته شده است تلاش کرده تا در نمایشگاه پاریس نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. این کوپه دو نفره طرحی جذاب دارد اما الهام گرفتن از کوسه برای خودروهای سوپر اسپرت کار جدیدی به حساب نمی‌آید. از نکات جالب در رابطه با این خودرو سقف آن است که کاملا به سمت بالا حرکت می‌کند. روی کاپوت شیارهایی وجود دارد که همانند آبشش‌های کوسه باز و بسته می‌شود تا این حس در افراد القا شود که خودرو در حال تنفس است. اولین مدل مفهومی در این سبک در سال 2010 توسط رنو معرفی شد که دزیر نام داشت و در مدل اخیر رنو در ساخت خودرو و طراحی آن به بلوغی قابل توجه دست یافته است. سقف این مدل همانند در جعبه کادو به کنار می‌رود و گوهری گرانبها از زیر نورهای قرمز کهربایی بیرون می‌زند. گفته می‌شود موتورهای الکتریکی در این خودروی زیبا 345 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند که البته برای رسیدن به خودرویی اسپرت کافی است اما نمی‌تواند یک سوپر اسپرت کامل باشد.

 

ماشین به روایت کفاش!

شرکتی سازنده کفش بعد از 5 سال کار کردن روی طراح خودرویی خاص و عجیب و غریب آن را سرانجام معرفی کرد. این خودرو شکل و شمایلی شبیه بمب افکن‌های رادار گریز آمریکایی دارد که با زاویه‌های خاصی که دارد این حس را به بیننده القا می‌کند که باید وسیله نقلیه هوایی طرف است. این خودرو دو نفره است و سرنشین در پشت راننده قرار می‌گیرد و سقف خودرو به‌طور کامل بالا می‌آید و مانند این است که دهان خودرو باز شده باشد. طراحی داخلی در این خودرو در ساده‌ترین حالت خود قرار دارد و از استیل ضد‌زنگ پولیش خورده ساخته شده است. برعکس بسیاری از خودروهای مفهومی که زیبایی بخش جدایی‌ناپذیر آن است در این خودرو همه چیز مکانیکی بوده و بهترین بخش خودرو همان بدنه خاص و جذاب آن است. این خودرو با کمک انرژی ذخیره شده در باتری‌هایش می‌تواند حرکت کند و بیشتر از آنکه جنبه کاربردی داشته باشد جنبه تبلیغاتی برای این شرکت دارد و در این زمینه هم موفق شده است.

 

لکسوس حمله می‌کند!

لکسوس با طراحی و ساخت مدل مفهومی و عجیبش طرحی از خودروهای خشن و قدرتمند خود را معرفی کرده است که از ظاهرش می‌توان به ماموریتش پی برد. خودروی مفهومی UX با خطوط خشن و تیزی که دارد برای فتح صعب‌العبورترین نقاط مریخ طراحی نشده است، اما ظاهر خاص این خودرو نشان می‌دهد که لکسوس به آینده فکر می‌کند. عضلات بیرون‌زده و برجسته UX در کنار تایرهای مخصوصی که دارد کاملا مشخص می‌کند که لکسوس می‌خواهد با این غول بی شاخ و دمش بازار خودروهای لوکس ، پر قدرت و آفرود را تکانی بدهد. آینه‌ها در این خودرو به باله‌هایی کوچک تبدیل شده‌اند که روی خود دوربین دارند و از آینه‌های سنتی خبری نیست. وجود اگزوز در پشت خودرو نشان می‌دهد موتورش میزبان سوخت‌های فسیلی است و ممکن است حتی پیشرانه‌ای برقی نیز در کنار این موتور وجود داشته باشد. با توجه به رقبای موجود در بازار کراس اورها لکسوس باید تلاش زیادی کند تا یک گام از رقبای پر ابهتش پیشی بگیرد.

 

مایباخ رویایی

بنز با معرفی کوپه‌ای 6 متری و جذاب نشان داد که مایباخ همچنان می‌تواند انتخاب اول بسیاری از خودرو دوستان باشد. چار‌چوب کلی در این خودرو شبیه همان مایباخ اگزِلِرو 2004 معروف استن اما با طرحی بالغ‌تر و بهتر معرفی شده است. در بخش دماغه مایباخ از جلو پنجره‌ای کشیده و کرومی استفاده کرده که مختص خودش است. درها در این غول شش متری به‌صورت بال‌های مرغ نوروزی باز می‌شوند و به نظر می‌رسد که خودرو آماده پرواز است. برند لوکس ساز بنز در رابطه با بخش پیشرانه این خودرو اطلاعاتی منتشر نکرده است اما سقف کوتاه خودرو و کاپوت دراز و کشیده آن می‌تواند فضای کافی برای موتوری بزرگ را فراهم کرده باشد. تمام زاویه‌ها در این خودرو برای شکستن مقاومت باد طراحی شده‌اند و چراغ‌های خطی و نازکش تکمیل‌کننده طراحی آینده محورش هستند. در داخل خودرو اما همه چیز متفاوت و عجیب است و صفحه نمایشی که در بخش داشبورد خودرو وجود دارد با زیبایی هر چه تمام تر خودنمایی می‌کند.

 

وارث کامبی

فولکس واگن کامبی را یادتان هست؟ همان ون قدیمی و دوست‌داشتنی این خودرساز. مدل BUDD-E ازجمله خودروهای کاربردی است که به‌عنوان یک ون برقی می‌تواند در جامعه خدمت کند و وارث خوبی برای کامبی باشد. باتری‌های 101 کیلوواتی پیشرانه آن را تغذیه می‌کنند و می‌تواند نیروی لازم برای طی کردن 375 کیلومتر را فراهم کند که مورد آزمایش هم قرارگرفته است. سیستم شارژ سریع در این مدل باعث می‌شود تا در مدت‌زمان 15 دقیقه باتری‌هایش 80درصد شارژ شوند. سرعت این خودرو در جاده حداکثر به 150 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و دو موتور برقی هر چهار چرخش را به حرکت در می‌آورد. در داخل خودرو اما تجهیزاتی که استفاده شده است نشان می‌دهد این خودرو کاملا هوشمند است و برای وظایف کاملا مشخصی طراحی شده است. فولکس واگن در رابطه با اینکه این خودرو در چه تاریخی وارد خط تولید می‌شود حرفی نزده است اما شواهد نشان می‌دهد احتمال ورود این مدل به خط تولید بالا است و سیستم حمل‌ونقل‌ به چنین خودرویی نیازمند است.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 61851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha