کد خبر 61882
۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
نصب دیوار صوتی در بزرگراه‌های پایتخت

پرشین خودرو: مدیر کل بخش پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: دیوارهای جاذب صوت در سال‌های اخیر، ۱۶کیلومتر از بزرگراه‌های پایتخت را پوشش داده است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از مهر، «مریم نادری» مدیر بخش پایش و پیش بینی هوا و صوت این شرکت گفت: یکی از شناخته‌شده‌ترین راهکارها برای کنترل آلودگی صوتی در مسیرهای شهری، نصب دیوارهای صوتی مناسب در مجاورت مکان‌هایی با کاربری‌های حساس به صدا مانند مراکز آموزشی، درمانی، مسکونی و اداری است که البته امکان‌سنجی برای نصب دیوار صوتی و انتخاب جنس، شکل، ارتفاع، ضخامت و طول آن بحث بسیار گسترده‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

هم اکنون دیوارهای صوتی در بزرگراه های کردستان، حکیم، شهید صیاد شیرازی، آزادگان، شهید خرازی، شیخ فضل الله نوری، یادگار امام و بزرگراه طبقاتی صدر نصب شده اند و آخرین نمونه از آنها در طبقه همسطح بزرگراه صدر محدوده خیابان دیباجی درحال نصب هستند.

به گفته نادری،‌ نصب دیوار صوتی در بزرگراه ها اگر چه راه حلی مناسب و بسیار کارآمد است و تراز صوت را بین ۱۰ تا ۲۰دسیبل کاهش می دهد، اما به دلیل هزینه بسیار زیاد آن ( هزینه حدودی تهیه و نصب هر متر مربع دیوارهای صوتی یک میلیارد ریال است) و محدودیت ارتفاع باید دیگر روش‌های کنترلی مانند استفاده از پنجره های دوجداره و آسفالت متخلل را نیز مدنظر قرار داد. این مسئله را نباید فراموش کرد که پیشگیری بهتر از درمان است. اگرچه تا به امروز در کشور مفهومی به نام حریم صوتی بزرگرا ه‌ها مطرح نبوده است اما بسیاری از کشورهای پیشرفته با وضع قوانینی در این رابطه توانسته اند تراز صوت را به شکل قابل ملاحظه ای برای ساکنین مجاور بزرگراه ها کاهش دهند.

در نظر گرفتن این فاصله بین منازل مسکونی و بزرگراه و استفاده از پوشش گیاهی متراکم در این فاصله علاوه بر بهبود زیبایی منظر، استفاده از راه کارهای کاهشی را به حداقل می رساند.

 

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 61882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha